Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjo!

Idag exporterade jag min HD film i quicktime.

Den funkade prima att se på skolans MAC datorer men min egen PC vill inte

Den kan bara spela upp ljudet men inte visa bilden

Någon som vet vad detta kan bero på och hur jag ska lösa det?

Postad
Är det Apples HDV codec - though luck. Ring Apple och be dom göra en QT HDV codec till PC.

Är det ProRes - installera senaste Quicktime.

//Max

Menar du att Quick time inte kan läsa HD kvalite på Pc?

Jag har just laddat ned den senaste versionen av Quick time men det funkar inte.

Måste jag ha ett tillägg?

Mediaplayer,VLC INGET kan läsa upp .mov filen..bara spela upp filen

Postad

Välkommen till Codec-världen. Quicktime är bara behållaren (container) för själva videofilen och dess komprimering. Alltså om en Mac-mjukvara har komprimerat en video med en codec som det bara finns stöd i Mac så spelare det ingen roll om det är Quicktime eller MPEG-x eller något annat behållarformat. För att vara säker så bör ni via Quicktime på en Mac se vilken codec det rör sig om, eller kolla vilken codec redigeringsmjukvaran använt.

Sammanfattningsvis - Bara för att du exporterar till ett filformat som heter Quicktime innebär det inte per automatik att du kommer kunna se filen på en icke-Mac-burk.

Postad
Välkommen till Codec-världen. Quicktime är bara behållaren (container) för själva videofilen och dess komprimering. Alltså om en Mac-mjukvara har komprimerat en video med en codec som det bara finns stöd i Mac så spelare det ingen roll om det är Quicktime eller MPEG-x eller något annat behållarformat. För att vara säker så bör ni via Quicktime på en Mac se vilken codec det rör sig om, eller kolla vilken codec redigeringsmjukvaran använt.

Sammanfattningsvis - Bara för att du exporterar till ett filformat som heter Quicktime innebär det inte per automatik att du kommer kunna se filen på en icke-Mac-burk.

Fyfan att allt ska vara så himla krånligt!

Och alla dessa 2384092380493829048 olika format går mig på nerverna.

Vilket program (container) skulle man kunna säga är Windows motsvarighet till Quick time?

Jag har faktiskt lyckats få filmen att funka nu i Qt på PC

Knepet är De-interlace i final cut! Lägg på det filtret på hela filmen så blir det bättre.

Postad

Använd H.264 som codec och kör MP4 som container så bör det fungera på de flesta plattformar. Det är dessutom en bra codec kvalitémässigt kontra filstorlek.

De flesta videoredigeringsprogram har idag stöd för det formatet. Du kan tom. i Quicktime Pro exportera direkt därifrån.

• 4 veckor senare...
Postad
Använd H.264 som codec och kör MP4 som container så bör det fungera på de flesta plattformar. Det är dessutom en bra codec kvalitémässigt kontra filstorlek.

De flesta videoredigeringsprogram har idag stöd för det formatet. Du kan tom. i Quicktime Pro exportera direkt därifrån.

OKi doki!

En fråga bara

jag har konverterat de flesta filer till MOV filer och de funkar ju bäst i Quicktime

Windows media player bara dör

och VLC går inte att spola på för då krashar allt.

Vilket format är bäst att exportera i för att sedan kunna se den på datorn?

Vilka format använder ni?

Ex: Har gjort klart en film i Final Cut Pro..vill nu se den på datorn i så bra kvalle som möjligt

Vilket format?

Postad

Håller med! H.264 och MP4 fungerar klockrent på både Mac och PC!

Postad
OKi doki!

En fråga bara

jag har konverterat de flesta filer till MOV filer och de funkar ju bäst i Quicktime

Windows media player bara dör

och VLC går inte att spola på för då krashar allt.

Vilket format är bäst att exportera i för att sedan kunna se den på datorn?

Vilka format använder ni?

Ex: Har gjort klart en film i Final Cut Pro..vill nu se den på datorn i så bra kvalle som möjligt

Vilket format?

som sagt h.264 i en MP4-container är ett bra förslag. Jag kör på det när jag exporterar. Då kan mer eller mindre alla plattformar se filen.

WindowsMediaplayer är idagsläget bra till att se filer i just WindowsMedia-format.. inget annat. Använd inte den som referens när du ska välja format då låser du in dig på en plattform.

VLC ska inte ha några problem med att se h.264 i MP4. Alla mina funkar utan problem. Om du har problem så kan det innebära att du exporterar med lite udda inställningar kanske.

Exempel på en grundinställning för h.264 i MP4:

25fps

6000kbit

1280x720

mp4a-ljud

128kbit

48000Khz

Postad
som sagt h.264 i en MP4-container är ett bra förslag. Jag kör på det när jag exporterar. Då kan mer eller mindre alla plattformar se filen.

WindowsMediaplayer är idagsläget bra till att se filer i just WindowsMedia-format.. inget annat. Använd inte den som referens när du ska välja format då låser du in dig på en plattform.

VLC ska inte ha några problem med att se h.264 i MP4. Alla mina funkar utan problem. Om du har problem så kan det innebära att du exporterar med lite udda inställningar kanske.

Exempel på en grundinställning för h.264 i MP4:

25fps

6000kbit

1280x720

mp4a-ljud

128kbit

Gött!

Gör du dessa inställningar via Exportering - Using quicktime Con - nått

Och sedan ställer du manuellt in

25fps

6000kbit

1280x720

mp4a-ljud

128kbit

Postad

Vid export ja. Antingen exporterar jag från ProCoder/Carbon Coder eller i vissa fall Quicktime Pro, håller även på att utvärdera Adobe Media Encoder som också kan köra ut samma format. Beror lite på vilket arbetsflöde som används. Ibland är .MOV-format ibland MP4. Jobbar mot att använda MP4 så mycket som möjligt.

Har hänt att jag använt MPEG Streamclip också, som är ett trevligt litet gratisprogram.

Har inte använt Compressor till FCP (än) så där vet jag inte än mer än det jag läser vad andra skriver om hur den presterar.

Dock är det inte så mycket skillnad dem emellan (tycker jag) då flera av programmen använder Quicktime som renderingsmotor ändå. Det som dock kan skilja programmen åt är hur avancerade inställningar man kan göra. MP4-formatet är ganska komplext om tittar vad man kan göra.

Postad

Asså jag trodde ag skule bli klokare av att ha en mac men fan vad på problem jag stött på på vägen hitintills.. puhh

jag har haft liknande problem med min export, då jag eporterade qt. hdv 720 25p

jag har från Fc Motion skickat oich slut resultatet blev 960 720 vilket inte övernstämmer med det jag ser.. jag ser Widescreen.. Dahh...??

sen MPEG-2 Video, Linear.. HUr kunde det bli det ..?? OK..

det andra problemet jag stött på vilket är helt sjukt.. är att jag efter att Motion Kraschat jepp 2 gånger tom...Viklket mac aaaaaaaaldrig gör enligt allaaa.. fuck it..säger jag bara..

ok back to da helvete.

Ok nU till det värsta.. ''

ska försöka öppna filen igen då får man upp ett trevligt meddelande att Motion avslutade oväntat .. jaha?

testar med senste autosparade filerna amma medelande.. trots att man sparat var femte minut ..

nu är man gråtfärdig.."

ok bara att föröka med den senaste idag .. ok den gick igång.. PUHHHHH men bara en dags jobb som ska återställas.

fixar till allt .. sen exporterar ut en film.. sparar gör tom. ett helt nytt projekt som jag sparar-- som copy.

stänger av datorn lite för kvälls middag..

testar efter det samma skit igen .. JUst nu vet jag inte vad jag ska göra .. 60 timmars jobb senste 4 dagarna och en marknads ansvarig som sitter å väntar på ett matirial om 2 -3 timmar..utomlands..

Snart Knäckt ..!

Postad

till slut löste det sig med hjälp av compressor, blev en dvc pro 720p konvertering..

en mycket nöjd kund till slut.. puhh !

men kommer åka till apple store i mån.. för man har väl öppet köp? Måste ha quad core!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...