Gå till innehåll

Min första synopsis. Var brutala och konstruktiva mot mig tack!


erikS

Recommended Posts

Synopsis.

 

Titel: Kiss of the chode.

 

Syfte: Få tittarna att må bra, öka sin empati för huvudpersonens karaktärsdrag - då det är vanliga drag han har men som inte uppmärksammas som det borde. Visa att ingenting är omöjligt och att inspirera folk till att jobba som sina mål och drömmar. Kan Göran så kan du.

 

Budskap: Ingenting är omöjligt. Sålänge man har en vilja och ett mål.

 

Form: Spelfilm

 

Målgrupp: 15-40 år. Relativt grovt språk och ”hipp” musik. Slangord alá ”Snabba cash”. Högt tempo i filmen.

 

Längd: 1 h 20 min.

 

Filmen börjar med att man får se huvudpersonen. Han är lönnfet, har glasögon och taskigt självförtroende. Göran. Han ska snart ta studenten men ingen dejt till balen och oskuld med stort O. Han är svinkass på att få tjejer. Dock var det nära en gång – han var 16 och hans mammas väninna var full och nyskild. Väninnan spydde ner hans kostym när den låg på golvet efter att hon tagit av den. Han var ändå tvungen att gå hem i den, han hade inga andra kläder. Göran är patetisk, så jävla keff. Men han har ett mål, en dröm, han ska stoppa kuken i alla snygga tjejer. Knulla dom i arslet tills dom börjar blöda näsblod. All he want is hoes, big booty hoes. Biggie, B.I.G the motherfucking notorious är hans idol numera. ”Efter regn kommer solsken” som morsan brukar säga. Hela mitt liv har varit nederbörd, jag är fan genomblöt, nu förtjänar jag lite solsken" - brukar han tänka.

 

En dag ringer hemtelefonen – mannen på andra sidan linjen påstår sig vara Görans biologiska pappa. En snubbe Göran aldrig har sett röken av. Aldrig brytt sig heller, men nu är det annorlunda.

 

 

 

 

 

Använde synopsismallen som finns här på sidan - vet dock ändå inte hur jävla rätt det blev. Jag är iallafall nöjd so far, det ska bli spännande att få höra lite mer profesionella åsikter och synpunkter. Förövrigt min första post här på forumet och efter att ha kikat genom trådar här och där så tycker jag att stämningen här är soft. Folket vill utvecklas och är drivna, här kommer jag nog hänga en hel del i framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Åh, jag älskar djupa filmer!

 

Tycker inte att det finns någon anledning att använda sig av sånt språk i en synopsis, jag är på gränsen till att skriva ett riktigt "bitter fitta" svar. Om du vill ha sånt språk i filmen visst men i en synopsis bör man låta seriös och det tycker i alla fall inte jag att du gör nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Shelly, vart är din signatur hämtad ifrån? Gillar den.

 

Det ska visst komma från ”Book of the Samurai” men jag läste det i manuset till ”Little Miss Sunshine” där manusförfattaren har skrivit en kul liten text med namnet, ”How to Write a Sundance Hit in Nine Easy Steps” och nummer ett på listan är mitt citat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Om syftet (eller ett av syftena) är att: "öka sin empati för huvudpersonens karaktärsdrag"...

 

...och det i filmen framkommer att huvudkaraktären Göran vill "Knulla dom i arslet tills dom börjar blöda näsblod"...

 

...hur hade du då tänkt dig att lyckas uppfylla syftet?

 

Det är ju en utmaning och säkert inte omöjligt, men det skulle vara intressant att höra hur du tänkt dig upplägget för att lyckas.

 

Snart ta studenten och oskuld. Skulle Göran vara så speciellt ensam om det? Eller tror han bara det?

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Roligt att du ställer utmanande frågor :) Jag har filat på ett manus som jag ska slänga upp här inom en kort period.

 

Alltså grejen är att han ska på olika sätt försöka hitta sin identitet - på vägen ska filmen ha komiska inslag. Det jag menar med näsblodsdelen är att han är GROV, han ska bli en PIMP, EN PLAYER, HAN SKA FÅ ALLA TJEJER - Det är hans mål.. till att börja med. Med filmens gång så växer hans karaktär och hans mål blir annorlunda. Att jag skrev det var mest för att visa hur, i all sorglighet, weird han är. Vilket skapar en känsla av komik.

 

enligt statistik så förlorar majoriteten av alla killar sin oskuld vid 17 års ålder, tyvärr har jag inte hittat- iofs inte letat efter någon källa som styrker det heller. Irrelevant. Ungdomdsmottagningen-person som sa de på nån föreläsning i gymnasiet.

 

Sen, sure, oskuld där i trean på gymnasiet är inte så ovanligt. Dock är det många som tror att det är ovanligt eftersom killar gärna överdriver med sina sexuella erfarenheter!

Länk till kommentar
Share on other sites

Som folk varit inne på... Gör en synopsis först, där du sammanfattar hela handlingen och med ett objektivt språk.

 

Du kan aldrig nånsin nämna nåt om att knulla tjejer i arslet så att de blöder näsblod i svensk film. Speciellt inte en komedi. Och tur är det....

 

Handlingen låter ganska lik Ping-Pong-kingens också:

Tjock, nördig pojke är utstött och misslyckad. Den frånvarande pappan kommer in hans liv och förändrar allt.

 

Dessutom förlorar långt ifrån majoriteten av killarna oskulden vid 17. Det är ungefär genomsnittsåldern, men det är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Din "synopsis" för början av filmen "rockar fett" språket flyter bra och jag vill läsa mer.

Håller med Shelly om "rövknullandet med näsblod som följd", även om det var bra skrivet så så får man en liten psychokänsla, , men som monolog eller dialog i filmen så kan det ju vara klockrent.

Ska bli spännande att läsa fortsättningen av Görans resa mot att lägga svendomsåren bakom sig :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Pingpong-kingen har jag inte sett =)

 

Jag kan säga såhär: Av min erfarenhet är det många som inte kan vibe:a med svensk film idag. Vad jag menar är vem fan gillar EGENTLIGEN filmer som t.ex. kenny starfighter. Hur rolig var den EGENTLIGEN? Man måste tänja på gränser, prova nya saker och se nya vinklar. Man ska uttrycka sig - om man så vill grovt. Jag ska slänga upp en ny synopsis på detta där allt framgår mycket tydligare. Det är de som är nyskapande som för utvecklingen framåt. Ni hakar upp er på rövknullandet med näsblod.

 

Få denna bilden:

 

En ung man med nördigt och ledsamt kroppspråk reser sig upp - ståtlig med blicken mot horisonten. Han har bestämt sig - han ska bli framgångsrik, han ska fan lyckas! ROCKY!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte folk hakar upp sig på vad du skrev, utan hur du skrev det.

Jag förmodar, det lilla vi fått läsa att göran är en sympatisk kille som vi ska känna empati för, men bilden du förmedlar av göran är kluven.

 

"Han är lönnfet, har glasögon och taskigt självförtroende" Men han har ett mål, en dröm, han ska stoppa kuken i alla snygga tjejer. Knulla dom i arslet tills dom börjar blöda näsblod.

 

Här förmedlar du en känsla av våldtäkt, för jag tror inte att snygga tjejer, ej heller mindre attraktiva tjejer vill ha Göran pumpandes i rektum tills dom blöder näsblod, så Görans val är våldtäkt eller keep on dreaming.

 

"All he want is hoes, big booty hoes".

 

Här skriver du att han vill ha horor eller åtminstone väldigt lössläppta slynaktiga tjejer. Jag tror inte att ens slynaktiga tjejer föredrar att få den i dajmkrysset till dom blöder näsblod.

 

Däremot om det handlar om en "hora" som går med på att få den i pruppen mot betalning tills näsblodet sprutar då är det en helt annan sak.

 

"Man ska uttrycka sig - om man så vill grovt"

 

Javisst kan du uttrycka dig grovt, så länge du har läsaren eller publiken med dig

 

 

Hopppas att vi snart får läsa mer om Göran i den nya synopsis du utlovade.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Haha, väldigt vulgär synopsis av en början på en film. Och jag tycker du oxå du ska casta Samson till den här rullen.

 

sen förstår jag inte vad rövknullandet och oskulden har och göra med att hans pappa kommer tillbaka. Men det är kanske för att det inte är en fullständig synopsis ännu. Filmen lär ju handla om hans icke-relation till pappan, och en sub-plot är väl att han är oskuld då. Hans pappa kanske tar honom till Hötorget och betalar nån hora. Kanske kan pappan agera "sloppy second" för att visa hur mkt göran betyder för honom. DET är en bra story, du får kopiera från mig, jag är en inspiratör :D :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...