Gå till innehåll

Filmen rullar inte!


BauerRoyal

Recommended Posts

Har varit ute och premiärfilmat med en Bauer C Royal super 8, men själva filmen verkar inte snurra. Det verkar vara bara motorn som går runt runt.

Filmen är en Ektachrome 64 och den ska kameran tydligen kunna läsa av korrekt.

Har nån räknare på sidan av kameran som ska räkna ner från 15 meter ner till 0, den rör sej inte:-(

Manualen säger att det ska synas en liten svart pil i högerkanten när det rullar som det ska, det gör det inte heller:-(

Jag har provat att rulla fram filmen litegrann för hand och satt tillbaka den i kameran men inget tycks hjälpa:-(

 

Nån som varit med om nåt liknande eller har nåt tips på hur jag får bukt med detta?

Hilfe!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad händer om du filmar utan kassett i kameran, snurrar allt som det ska? Fungerar det med an annan filmkassett?

 

Slå filmkassetten i handflatan ett par gånger. Ge den ett par smällar. Prova igen... Fungerar det nu? Det är ett känt fenomen med "jamming cartridges", men problemet var större några år bak i tiden (det hade något med tillverkningsprocessen att göra).

 

Om det inte löser sig med ett par smällar på kassetten så kan du kontakta Kodak och säga att du vill ha en ny cart i ersättning, då vill de förmodligen få in den defekta för undersökning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, allt verkar funka som det ska med kameran, motorn går, "piggarna" som

ska dra runt filmen snurrar, ja allt verkar snurra som det ska.

Har tyvärr bara denna kassett hemma att prova med.

Ska prova spöa på kassetten lite då:-)

Har ju som sagt provat att snurra fram den lite för hand och det går

ju men kanske det går lite tungt, eftersom det är min första rulle nånsin så vet jag inte

hur det "ska" kännas.

Återkommer!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det brukar räcka med att spöa kassetten lite. Antingen har du extrem otur och har fått tag i en jäkligt dålig kassett, eller så är kameran kass och orkar inte dra fram filmen.

 

Kan det vara så att filmräknaren är kass? Sätt en liten prick med en tushpenna på filmremsan, stoppa in den i kameran, filma lite, kontrollera om pricken är kvar.

 

Skillnad mellan olika fabrikat? Inte i det avseendet att kameran borde orka dra fram alla filmsorter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har provat rita på en prick på filmen men den rör sej inte.

Tror snarare att piggarna som ska ta tag i kassetten inte gör det, utan bara ligger o snurrar.

Man tycker ju att det borde höras på kameramotorn om den står o tuggar o inte orkar dra runt filmen, men den låter lika oavsett om kassetten sitter i eller inte.

Ska köpa lite ny film o prova igen i alla fall.

Nåt tips på var jag köper färsk o fin film?:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

När kassetten är slutfilmad i en Super 8-kamera skall drivningen av kassetten upphöra fastän motorn går. Troligtvis kan kameran ha hakat upp sig och "tror" att filmen är slut fast den inte är det. Försök känna med fingret på drivhjulet på kameran där kassetten ligger och som samlar upp filmen i kassetten, om den stannar med det samma du vidrör det eller om det känns ett mottstånd på hjulet då det snurrar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag sätter fingret på piggarna som drar fram filmen så stannar dom ganska omgående när dom får ett litet motstånd.

Om jag snurrar filmen för hand så känns den lite knarrig o trög i kassetten, antagligen står kameran still och bara låter och orkar inte snurra runt filmen.

Kan jag ha fått ett riktigt måndagsexemplar till cartridge?

Kanske bäst att prova med en annan kassett innan jag dömer ut kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Nu blir jag så trött...köpte en ny rulle film (E64) och provade, men ingen förbättring. Köpte då en Nizo 2056 för en femhundring...samma sak! Filmen rullar lite då och då, ryckigt liksom.

Fick en rulle Kodachrome 40 med kameran, den rullar på jättefint.

Hilfe! Kan ju inte köpa massa kameror:-) Måste vara nåt knas med kassetten, kameran eller mej:-)

Första rullen Ektachrome 64 köptes i Gävle och den andra från Wibergs Foto sthlm, har Kodak skeppat ett lass måndagsexemplar till Sverige..?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...