Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan.

Nu är det dags att köpa en ny dator, och jag har ganska höga krav trots tight budget. Väldigt tacksam för hjälp.

Det jag ska göra mestadels är väl:

Video, 3D, Visuella effekter, musikskapande, webb- & programutveckling, och även lite lite spel - dock inte så krävande...

Den kommer att användas professionellt (startar eget).

Jag kommer att köra 3-4 skärmar (köpes senare), och därför behövs två grafikkort - bara nVidia som är utav intresse då ATI enligt tester presterar sämre när man arbetar med video, om ingen kan visa motsatsen såklart!

Hårddisk behövs bara en på 500 som systemdisk, tar övriga hdd's från min nuvarande dator (tar CD/DVD också..)

Ett h*lvete med grafikkorten då jag måste ha två PCI-platser lediga...Om man inte moddar dom lite..hm, därav mitt val av grafikkort.

Osäker om 650W's nätagg räcker till.

Krav:

• i7
  • Minst 8 Gb DDR3 1600mhz
  • nVidia grafik med CUDA
  • Minst 8 sata + firewire på moderkortet
  • Minst 2 PCI-platser (använder två ljudkort)

Min budget är runt 10-12 000 kr.

Något i den här stilen:

http://filer.rutten.se/f16e86c361e818c1caa4d1f17996bfc5.jpg

Mvh Stefan L

Postad

Lite frågor;

Varför behöver du 4 skärmar?

Varför behöver du 2 ljudkort?

Varför behöver du 8 sata?

Jag skulle rekommendera en Velociraptor 10 000 rpm antingen 150gb eller 300 gb som systemdisk. Kör själv med en sån och den är en fröjd att ha. 150 gb räcker till att ha alla systemgrejer på.

Postad

Jo, ska köpa två nya skärmar så fort jag har råd, och så använder jag min gamla samtidigt. Alltså tre skärmar till att börja med för att få maximal arbetsyta.

Det ena ljudkortet är enbart för musikproduktion och är inkopplat till det andra..så jag måste ha båda.

8 Sata är för att vara framtidssäker och att kunna bygga ut med lagringsplats. Kommer att använda 4 av 8 direkt så..

Funderar starkt på SSD, väntar dock litegrann tills priserna sjunker.

Postad
En fråga. Varför två grafikkort som är supergamla? Du sätter in ett jävla flaskhals i ditt system om du köper de kittet

Jo jag vet :( Men jag hittar inga andra som har slimmade kylare, som alltså inte tar upp två expansionsplatser.

Och ett lite kraftigare nätagg har jag funderat på med.

Postad

Nya AMD-korten har ju stöd för 4-6st skärmar på feta upplösningar, typ 7000*2500 nått sånt...

Beroende på vad för video du jobbar med, 3D, etc. så kanske det är värt att investera i grafikkort som senare NVIDIA där man har bättre Cuda-stöd och mycket snabbare Cuda-beräkningskraft.

Kommer du bara använda datorn för att jobba i 3D eller ska den rendera 3D också, eller har du en renderfarm på gång?

Nvidia har också haft möjligheten att modda/flasha om vanliga "spelgrafikkort" till "arbetsdatorkort" vilket kanske är nått för dig att kolla upp.

Sen behöver du nog ett starkare nätagg.

Postad

Man kan även modda sina ATI kort till Quadro kort. Har fixat drivrutiner till min HD 4850 så den i slutet kommer att tro att den är ett Quadro kort. Sedan läste jag också att dom har lyckas öppna upp drivrutinen som gjorde så att man inte kunde ha ett ati och ett Nvidia kort samtidigt och utnyttja Båda teknikerna. (dom släppte en drivrutin som skulle ta bort det men någon haxxade ju som vanligt upp det) Fanns information om det på Sweclockers.

Postad

Det där med att "modda" om korten till Quadro kort låter intressant.

Jag ska inte hålla på så mycket med 3D, eller inte så att jag behöver en renderingsfarm för det.

Men det blir mycket After Effects i HD-upplösning.

Det största problemet är som sagt att hitta grafikkort, som bara tar upp en expansionsplats. Alltså att inte kylningen täcker över PCI platserna.

De grafikkorten jag valt hittils är enbart för att de tar upp en plats..

EDIT:

OK - Skippa grafikkort som tar upp en plats. Jag får köpa ett nytt externt ljudkort istället, lär bli bra ändå.

Men vilka grafikkort bör jag satsa på?

Kan man köra ATI eller är det fy skam inom videoredigering? Tänkte nu eftersom att deras nya serie kommer som ser spännande ut prestandamässigt.

Har kollat på GTX 260 med CUDA:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=493879

Öh! Det där kortet har ju 2xDVI + en HDMI, betyder det att jag kan använda HDMI'n till en till skärm med en adapter?

Mvh Stefan

Postad

Min fråga, som jag själv inte har så stenkoll på är: Hur mycket hjälper grafikkortet till när man redigerar just nu? har fått för mig att det spelar ingen roll direkt om man har en 10k grafikkort eller 2k grafikkort. Men det kanske har kommit fler kort som gör så att man kan använda processorkraften från kortet istället för cpun. Dock är fortfarande frågan: har applikationerna kommit så långt så att man kan använda funktionerna ordentligt?

Postad

Nea Adobe håller ju på att utveckla bättre stöd för CUDA tydligen...Men i dagsläget vet jag inte heller hur mycket videorelaterade program egentligen utnyttjar grafikkortet, inte så mycket tror jag.

Att rendera med hjälp av GPUn vore toppen :D

Postad

Adobe har ju tydligen ngt projekt igång med ATI. Så att ATIs firepro kort ska kunna köra renderingar i premiere och aftereffects bla. Hittar inte vart jag läste det men det var tal om att det skulle gå 4 ggr snabbare än enbart cpu rendering.

EDIT: hittade en promo..

Postad
Adobe har ju tydligen ngt projekt igång med ATI. Så att ATIs firepro kort ska kunna köra renderingar i premiere och aftereffects bla. Hittar inte vart jag läste det men det var tal om att det skulle gå 4 ggr snabbare än enbart cpu rendering.

EDIT: hittade en promo..

Det låter ju väldigt lockande minst sagt.

Men nu är hälften av grejerna beställda!

CPU: Intel Core? i7 920 Quad Processor - 2.66 ghz

(Komplett.se 2.650kr)

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 - Två stycken, alltså 12 GB

(Komplett.se 2.798kr)

Moderkort: Gigabyte GA-EX58-UD5 iX58

(Datorbutiken.com 2.440kr)

Totalt 7887 kr. ( Jag är totalt ruinerad nu...:birp )

• 1 månad senare...
Postad
Två månader senare...

Jag antar att du redigerar för fullt på din nya burk nu, Steffe?

Vad blev det, och hur flyter det?

Å ja :birp

Delarna står i mitt föregående inlägg, och det flyter på hur bra som helst!

Stabilt system med Windows 7 64-bit.

Nu kan man äntligen spela upp 1080p i premiere utan strul :)

Jag har dock lite problem med minnet, tillsammans med moderkortet. Men jag har inte tagit mig tid att försöka rätta till det än...

Minnena är på 1600mhz men moderkortet vill bara köra dem i 1333mhz...

Finns ju såklart en hel del inställningar i bios för det, men som sagt, har inte riktigt haft tid.

Nu saknas bara lite fler hårddiskar, och gärna SSD !

Go jul :f

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...