Konk Postad 7 oktober 2009 Postad 7 oktober 2009 Funderar på att köpa mig en HVR-V1 för att få igång mina tankar på kortfilm på riktigt. Är det någon som har erfarenhet av den här och kan ge mig lite uppfattningar? Att det just är en V1 jag tittar på är för att jag har bra erfarenheter av Sony, samt det är det vi använder på jobbet (även om de är dyrare modeller). Den klarar 1080/25p (så bra som HDV klarar det dvs). Den håller sig även i en prisklass som känns vettig. Visst hägrar en Z5 eller kanske t.o.m en EX-1, men då börjar vi prata prisklasser som inte känns riktigt lika överkomliga då min huvudinriktning trots allt är redigering och efterbearbetning. Recentioner man hittar på nätet verkar överraskande positiva, och trots de små CMOS-chippen verkar den inte lida ofantligt av lågljusproblem eller rolling shutter. Eller? Undrar även om någon vet vad skillnaden mellan -E och -P-modellerna är, eller är det bara två bokstäver för samma kamera? E för Europa och P för Pal? Har hört många bud om det, men vad är rätt? 0 Citera
plf66 Postad 7 oktober 2009 Postad 7 oktober 2009 Finns en intressant film på Utube som jämför Z1 och Z7 avseende "rolling shutter". http://www.youtube.com/watch?v=UEaDrS-yzIE&feature=related Är V1 möjligen lika som Z7 i det avseendet? 0 Citera
Konk Postad 10 oktober 2009 Författare Postad 10 oktober 2009 V1:an borde ju reagera som Z7:an om inte värre då det är en billigare kamera med samma teknik. Jag blir väldigt orolig när jag ser den där filmen, men mest för hur kameran verkar ha en helt annan bildstabilisering än Z1:an. Z1:an är ju rätt billig och finns begagnat och vore ju antagligen ett bra köp. Fast fokusring, 3CCD, fet och mysig. Jag har testat en på jobbet och de är sköna, fast jag kom inte riktigt överens med den på en gång. Nackdelarna är väl dock att man idag måste köpa en beggad, den saknar HDMI-utgång för HD-monitor on set. Den skjuter max 1080i osv osv. Men Sony verkar ju övergett CCD:erna helt nu åtminstånde i semiprosegmentet. Några som kan ge mig lite åsikter... Alternativet är ju att lägga köpet på hyllan i nåt år och se vad framtiden har att ge. 0 Citera
MountainMedia Postad 21 oktober 2009 Postad 21 oktober 2009 Jag säljer min Sony HVR-Z1 till ett riktigt bra pris med rejält med tillbehör (vidvinkel, kompendium, väska, regnskydd, filter mm). Jämför gärna med andra Z1:or... http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25858 0 Citera
Konk Postad 21 oktober 2009 Författare Postad 21 oktober 2009 Jag tar den direkt så slipper jag oroa mig för rolling shutterproblem. Du har mail. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.