Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Goddag!

Jag är ute efter en HD kamera eftersom jag hade tänkt filma ett par konserter för eget bruk.

Inte minst mina kompisars band som ska spela om någon månad.

Jag vill INTE hyra en kamera. Jag vill KÖPA en kamera.

Jag vill ha en HD kamera, och det känns inte riktigt lönt att lägga pengar på 720p, så jag hade tänkt mig 1080i/1080p

Då jag ska använda kameran till att filma konserter så är jag ute efter en kamera som klarar av att filma i ljussnåla förhållanden.

Jag kommer till en början använda mig av mikrofonen som sitter monterad på kameran på grund av att jag inte har råd med separat ljudinspelningsmaterial som det är nu. Därför behöver mikrofonen vara bra på kameran också.

Exempel på ljud jag tycker låter 'bra' för att vara en videokamera:

Sämre än det där får det nog inte lov att vara för att det ens ska kunna vara lysningsbart.

Videon ovan är filmad med en Canon HF200 (Ej jag som filmat) - Förövrigt en kamera som inte kan klara av att filma i ljussnåla förhållande riktigt helt bra.

Det ser man här:

Mycket flimmer i det "svarta". Inte ens riktigt helt svart.

Förmodar att både optisk bildstabilisator och den optiska zoomen spelar stor roll då det kan bli lite skakigt om man ibland står nära scenen där många 'vilda människor' befinner sig i rörelse. Om man väljer att stå lite längre bak så krävs det en bra optisk zoom.

Så min fråga är.. vad ska jag välja för kamera?

Är det ens lönt att jag letar efter en 1080p/1080i videokamera som är bra på att filma i ljussnåla förhörhållanden idag? Jag har letat lite men det verkar som 1080p/1080i kamerorna inte hunnit så långt fram i tekniken.

Jag pratar om kameror för max 13-14 000 kr nu.

Har kollat på dessa hittills:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2729348

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3090288

När jag såg detta videoklippet så blev jag avskräckt:

Vad tycker ni jag ska göra?

Vilken kamera har jag att välja på? (Bifoga gärna länk)

Vilka värden kollar med på för att veta att den filmar bra på ljussnåla platser?

Tack på förhand!

Postad

Hej. Jag har ingen egentlig koll på små-kameror men jag skulle vilja råda dig att undvika sådana, just p.g.a. att alla små leksakskameror som de förslag du gav, ger extremt dålig bild vid låga ljusförhållanden.

Vore jag du skulle jag leta efter begagnade Sony PD100, PD150 eller PD170 kameror eller Panasonic HVX100 etc. Dessa är DV kameror d.v.s. ej HD. De ger extremt bra bild i dåliga ljusförhållanden. Själv skulle jag nog iofs letat efter en Panasonic HVX200 (HD kamera) för ditt ändamål då den spelar in i en för dina mål utmärkt codec utan s.k. gop;ar, men då får du dubbla din budget även om kameran är begagnad.

Ett annat tips vore att du hör efter i din bekantskapskrets, familj, bekanta och brevbärarens hustrus syrras ex etc, om du kan få tag på någon som har vägarna förbi USA den kommande månaden (eller vad tidsperiod du än må överväga att vänta). Dollarn är just nu under 7 kronor och du får en ok kamera för $2 000, vilket är ca 14 000 just nu, t.ex. denna: http://www.amazon.com/Sony-HDR-FX7-High-Definition-Handycam-Camcorder/dp/B000IBDWNS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=electronics&qid=1253174134&sr=8-1

Denna kamera är även den en större och semi-professionell kamera jämfört med leksakerna du kollar på. Den tar in mer ljus vilket ger bättre bild, du kan spela in i DV format (ej HD) vilket i vissa fall ger bättre bild återigen på grund av att codecen är annorlunda än HDV. Du har även större kontroll på bländare, shutter speed etc…

Dock har de flesta kameror som är så pass billiga som den från Amazon en CMOS sensor i stället för CCDer (som det är på dyrare kameror och på DV kamerorna) som kanske inte alltid är optimalt på konserter med blinkande lampor och dylikt, läs mer här: http://www.youtube.com/watch?v=UEaDrS-yzIE&fmt=22

Eller varför inte kolla in det här, CMOS: http://www.youtube.com/watch?v=N1pFadXOboA&NR=1&fmt=22

Och jo, köper du en kamera från USA så kommer den med största sannolikhet att spela in med NTSC vilket är ett annat format än det PAL vi använder i Europa. Brukar iofs inte vålla några stora problem i dag med digitala redigeringar (datorer), DVD-spelare och youtube etc som tar båda formaten etc. Spelar du in i HD så är det nästan bara en fördel då du får fler bilder i sekunden med dig så att säga. Men lite bök är det.

Om du inte vill köpa begagnad DV kamera eller från USA samt inte har något emot en lite större kamera så såg jag just den här annonsen vilket tycks vara ett riktigt kap: http://www.blocket.se/kronoberg/Sony_HVR_HD1000E_HD_videokamera_23493434.htm?ca=5&w=3

Dock är även den kameran en CMOS kamera och den kostar inte mer än 20 000:- ny i dag, men ett riktigt bra pris och antagligen en helt ok kamera och jag föredrar en axelkamera i nio fall av tio, dock kanske inte om jag skall skjuta från just i diket på en konsert.

Och ljud, alla dessa kameror har nog ljud så att det blir över jämfört med leksakskameror. Annars skulle jag vilja rekommendera dig att köpa t.ex. en mini-disc spelare/inspelare, en sådan kan du hitta för en 500:- begagnad och med en kabel (2 RCA (stereo) till en 3,5mm stereoplugg) vilket kostar säg en 50:- på clas ohlson pluggar du enkelt in dig själv till mixerbordet och tappar mixerljudet. Bättre ljud än så får du inte om du inte köper en flerkanalsinspelningsutrustning och tappar var kanal för sig från mixern. Du kan ju för övrigt spela in ljud på kameran med så kan du mixa mellan minidisc tappen och kamerans ljud osv.

Hmm ja ja, lycka till iaf.

/Pontus W

Postad

Problemet med att använda en kamera med inbyggd mick är att ljudet variera beroende på hur du vinklar den mot högtalarna. Jag brukar dock filma med två kameror, en som står långt bak som står för ljudet (gärna uppkopplad till mixerbordet vilket hittills aldrig varit fallet), och en handhållen med monostativ. Jag kan då även skicka in kameran mellan musikerna. Fördelen med en sådan uppställning är att man kan vifta runt med kameran hur mycket som helst och bara klippa mellan handhållen/stativ beroende på skakningar mm. Ljudet använder jag mest för att synka videorna med.

Här är ett exempel (hel konsert = rätt stor fil) som inte tog så lång tid att klippa ihop (ljudet är lite EQ:ad). Som du kan se så har jag valt en svart t-shirt så jag inte ska märkas så mycket:

http://www.rockstars.se/DeTrop_Live_at_Snovit_09.wmv

Jag lägger helst dock på studioljud som ibland måste tidjusteras. Här är Hard Rock Café (en låt = liten fil) där jag lagt in små klipp från andra delar av konserten för att få fler vinklar, ibland i svartvit för att ljuset var olika konserten igenom. (Lite kul info: Denna låt kom bland de 100 utvalda för Melodifestivalen 09. Spelades dock inte i TV.):

http://www.rockstars.se/DeTrop_Come%20here%20with%20me.wmv

Det absolut mest tidsödande är att bara använda en enda kamera. Man får då planera sitt filmande så man har mycket närbilder på instrument så man kan variera videon. Om man kan spela gitarr så kanske man märker att det är helt fel ackord som tas i den här låten:

http://www.rockstars.se/DeTrop_Where_I_dont_belong.wmv

Postad

Tack till er som svarat i tråden hittills.

Jag är dock ute efter en hyffsad liten kamera. Den ska få plats i hand liksom.

Det är inte i alla förhållanden man står bekvämt när man är på konsert, så vi snackar inga stativ eller så.

Det blir alltså amatöraktigt. Det är för min egen skull. Som ett minne så att säga.

Frågan är vilken 1080i/1080p leksakskamera som är bäst på att filma i ljussnåla förhållanden idag?

Jag är ute efter HD-kamera ocskå :)

Tycker ni jag ska vänta med att köpa kamera?

Kan inte Canon HV30 vara bra då?

Postad
Goddag!

Jag är ute efter en HD kamera eftersom jag hade tänkt filma ett par konserter för eget bruk.

Jag vill ha en HD kamera, och det känns inte riktigt lönt att lägga pengar på 720p, så jag hade tänkt mig 1080i/1080p

Då jag ska använda kameran till att filma konserter så är jag ute efter en kamera som klarar av att filma i ljussnåla förhållanden.

Jag kommer till en början använda mig av mikrofonen som sitter monterad på kameran på grund av att jag inte har råd med separat ljudinspelningsmaterial som det är nu. Därför behöver mikrofonen vara bra på kameran också.

Sämre än det där får det nog inte lov att vara för att det ens ska kunna vara lysningsbart.

Videon ovan är filmad med en Canon HF200 (Ej jag som filmat) - Förövrigt en kamera som inte kan klara av att filma i ljussnåla förhållande riktigt helt bra.

Det ser man här:

Förmodar att både optisk bildstabilisator och den optiska zoomen spelar stor roll då det kan bli lite skakigt om man ibland står nära scenen där många 'vilda människor' befinner sig i rörelse. Om man väljer att stå lite längre bak så krävs det en bra optisk zoom.

Är det ens lönt att jag letar efter en 1080p/1080i videokamera som är bra på att filma i ljussnåla förhörhållanden idag? Jag har letat lite men det verkar som 1080p/1080i kamerorna inte hunnit så långt fram i tekniken.

Vilka värden kollar med på för att veta att den filmar bra på ljussnåla platser?

Tack på förhand!

Tror nog att flesta gör "hyffsat" resultat men ditt problem är att du kollar på youtubefilmer som referenser för hur det skall se ut.. skulle vilja säga att 99 av 100 som lägger upp en film på youtube (om inte fler) kan inte koda och workflowet för det ändamålet och även de som kan får fortfarande skit-kvalla.. just pga att det är youtube. Vimeo är bättre och exposureroom.com är riktigt bra för att vara online och gratis.

Jag ha i princip slutat lägga upp saker på Youtube just pga det inte går att få en kvalite som är värdig nog att presentera saker i. Youtube har dock många andra fördelar, speciellt den utökade statistiken man kan ta ut ur sina filmer.

Sika på en begagnad kamera, ex DVX100, XM2 eller FX1 (lite dyrare men är grym för sitt pris och HDV)

Postad

Jo, jag är medveten om det angående Youtube. Tack för de andra två länkar! Hade ingen aning om dessa.

DVX100, XM2 och FX1 är alldeles för stora kameror för att bära med sig ut i publiken på en konsert. De var för dyra enligt vad jag söker också.

Tack för ditt inlägg!

Postad

Om killen frågar efter vilken konsumentmodell han ska köpa kan man ju inte endast rekomendera semipro-modeller..

Jag tycker fortfarande det verkar som man får mest kamera för pengarna via Panasonics HDC-TM300. Det finns en hel del intressant att läsa på camcorderinfo.

http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-HDC-TM300-Camcorder-Review-37105.htm

Den utmärker sig speciellt bra i dåligt ljus, jämfört med sina konkurrenter.

En del är väldigt nöjda med den kameran..

Youtubeklippet du hänvisar till visar ju att kameran klarar sig utmärkt i extremt svåra förhållanden. Det verkar bäckmörkt och kameran möter gång på gång olika ljuskällor utan att överreagera på något sätt. Det är väldigt viktigt om du ska filma livekonserter med stark ljussättning.

http://www.mycen.com.my/video/panasonic_hdc_tm300_kl_bird_park.html

Angående Sonys HDR FX7 skulle jag inte välja den då den faktiskt inte har större sensor än Panasonics tm300. Den har säkert bättre optik samt fler manuella kontroller, men det jag läst om den kameran är att den inte direkt är någon höjdare i lågt ljus, för sitt segment...

Postad
Om killen frågar efter vilken konsumentmodell han ska köpa kan man ju inte endast rekomendera semipro-modeller..

9 gånger av 10 kommer jag rekommendera folk att köpa en kamera av äldre modell som legat i pro/semi-pro sortimentet mot att rekommendera en ny kamera med massa siffror skrivna på kartongen.

En DVX eller XM2 ligger kanske kring 7-12.000 på blocket idag och man får sjuukt mkt kamera jämfört med en AVCHD kamera på media markt för samma pris ;) Speciellt om man vill kunna ta upp ljud vid inspelningen.

Postad
9 gånger av 10 kommer jag rekommendera folk att köpa en kamera av äldre modell som legat i pro/semi-pro sortimentet mot att rekommendera en ny kamera med massa siffror skrivna på kartongen.

En DVX eller XM2 ligger kanske kring 7-12.000 på blocket idag och man får sjuukt mkt kamera jämfört med en AVCHD kamera på media markt för samma pris ;) Speciellt om man vill kunna ta upp ljud vid inspelningen.

Creds för ett vettigt svar till den gröna och nyfikna!

Det är så enormt många aspekter som skall tänkas på för att kunna välja den rätta videokameran till specifika ändamål.

Viktigt att påpeka är också att fel användare bakom kameran orsakar en stor betydande faktor gällande grovt slutresultat av videosignalen.

Kameran är ditt verktyg, dock gör den inget utan en användare..

Postad

Jag filmar dagligen med HMC151. Det är inget fel på AVCHD-codecen om kameran är bra. Jag har ägt XM-2 i flera år, TM300 ger minst lika bra bild och dessutom full-HD.. En gammal DV-kamera har ofta många meter DV-band bakom sig. Vad gör du om verket pajar i den? Det är inte helt ovanligt...

Missförstå mig inte, XM-2 är fortfarande en jättebra kamera, men man kan inte bara sortera bort de modeller som har bra förutsättningar bara för att de har ett konsumenthus. TM300 verkar ha samma innanmäte som HMC41, som dessutom har ett bättre hus samt manuella kontroller. Jag kommer ihåg när jag "nedgraderade" från XM-2 till en Sony DCR-HC1000. Jag trodde jag skulle uppleva kvalitetsskillnad, men det var endast i riktigt svagt ljus som XM-2an var bättre. Sonyn spöade XM-2an i grundinställningar i alla andra lägen..

Vill man ha en kamera man måste justera under filmning så är inte konsumentmodellerna särskilt bra. Vill man däremot ha en kamera som man kör samma inställningar på per tillfälle duger en hel del high-end konsumentmodeller.

Jag tror att en TM300 med en röde stereomic kan vara ett OK val för konsertfilmning på springande fot. Vill man ta ett steg till ska man självklart välja en semipro-modell, begära presspass och köra med enbensstativ. Frågan är vad man har för ambitioner...

• 3 veckor senare...
Postad
Tror nog att flesta gör "hyffsat" resultat men ditt problem är att du kollar på youtubefilmer som referenser för hur det skall se ut.. skulle vilja säga att 99 av 100 som lägger upp en film på youtube (om inte fler) kan inte koda och workflowet för det ändamålet och även de som kan får fortfarande skit-kvalla.. just pga att det är youtube. Vimeo är bättre och exposureroom.com är riktigt bra för att vara online och gratis.

Jag ha i princip slutat lägga upp saker på Youtube just pga det inte går att få en kvalite som är värdig nog att presentera saker i. Youtube har dock många andra fördelar, speciellt den utökade statistiken man kan ta ut ur sina filmer.

Sika på en begagnad kamera, ex DVX100, XM2 eller FX1 (lite dyrare men är grym för sitt pris och HDV)

Hej! Jag har följt diskussionen lite här och undrar vilken kamera du rekommenderar om man vill ha en kamera som håller både ljudmässigt och bildmässigt för en dokumentär som kan visas på t.ex TV? Fungerar t.ex Canon HV40 om man köper till mikrofoner o sånt??? Vore jättetacksam för svar!

Postad

Davido - Jag vet jag var egentligen inte tillfrågad, men har tråkigt så var så god ändå.

Allting funkar om man behärskar tekniken man sitter på till fullo, men om du siktar på TV skulle jag absolut avråda dig från amatörkameror.

En semi-pro kamera med XLR ingång och en bra mick, gärna CCD sensor och HD-upplösning men inte nödvändigt, det är vad iaf jag skulle rekommendera.

Jag har dock ingen aning om vad du tänker dig för budget, men att satsa på TV-produktion med små leksakskameror är en generellt dålig idé.

HVX200 för 36 000:-

Som hittat.

http://www.blocket.se/ostergotland/Hvx200___2_st_P2_Kort___4_extra_batterier_23366785.htm?ca=5&w=3&last=1

---

Angående tråden, fattar inte att ni inte nappade på mitt råd om minidisc inspelning från mixern eller reflekterat över problemen med CMOS sensorer vad gäller konsertfilmningen (med ej fungerande bild spelar inte ljuskänsligheten så stor roll), men men det är era problem.

Att en DVX100 kamera är för stor för att bära ut i ett publikhav är en smakfråga, jag har skjutit axelkamera från publikhav, vist det var lite trixigt men samtidigt så är det skönt med en rejäl kamera när folk är våldsamma runt omkring och respekten en större kamera ger är även den bra för att hålla folk på avstånd. Men som sagt, en smakfråga.

Därtill var kommentaren om enbensstativ intressant. Alltså jag har skjutit säkert, ja jag vet inte, många konserter, med små, halvstora och stora kameror och vist har jag använt stativ ibland, speciellt om man har flera kameror och då på de långt bak. Vore kul om du kunde utveckla din tanke/erfarenhet, varför skulle man använda enbensstativ? Ser ingen som helst anledning, easy-rigg, kran, steadi/glide-cam, vanligt stativ etc men inte för enbensstativ, ha ha sorry men jag skulle gärna höra hur du tänker.

Mvh /Pontus W

Postad

Anlednigen att filma med enbensstativ är att få en smidig setup som fungerar bland publik. Visst, kör man axelkamera eller easy-rigg är det väldigt onödigt, men på en tight budget ger det stöd åt en handhållen semi-promodell då 3-4 kg kan vara jobbigt att handhålla en hel konsert.

Filmade själv en hel del konserter förr i tiden med en XM-2 på enbensstativ och manfrottos huvud 700RC2. Det fungerar bättre än man kan tro.

Självklart är det bättre att stå på en avgränsad plats med ett maffigt Sachtlerstativ eller ännu hellre en kran. Men de dagar jag inte orkar ta kranen med mig kan ett enbensstativ hjälpa mig något. Testa så får du se...

Postad
Davido - Jag vet jag var egentligen inte tillfrågad, men har tråkigt så var så god ändå.

Allting funkar om man behärskar tekniken man sitter på till fullo, men om du siktar på TV skulle jag absolut avråda dig från amatörkameror.

En semi-pro kamera med XLR ingång och en bra mick, gärna CCD sensor och HD-upplösning men inte nödvändigt, det är vad iaf jag skulle rekommendera.

Jag har dock ingen aning om vad du tänker dig för budget, men att satsa på TV-produktion med små leksakskameror är en generellt dålig idé.

HVX200 för 36 000:-

Som hittat.

Mvh /Pontus W

Pontus! Tack för ditt svar! Problemet är att jag för tillfället inte har de ekonomiska resurserna att 1. Köpa en kamera för 30.000 2. Att samtidigt finansiera resor och själva filmprojektet.

Däremot vill jag inte vara dum och lägga 13.000 kronor (kamera och röde mic) på någonting som ändå inte kommer att funka..

Postad

Jag tror att en TM300 med en röde stereomic kan vara ett OK val för konsertfilmning på springande fot. Vill man ta ett steg till ska man självklart välja en semipro-modell, begära presspass och köra med enbensstativ. Frågan är vad man har för ambitioner...

Anser du att TM300 håller för dokumentärfilm också? Är det inte så att komprimeringen kräver en snabbare dator än en vanlig Macbook med 2gig ram? Därför borde det väl vara smartare att välja en kamera med mini-dv ex. Canon Hv40?

/D

Postad

Klart den "håller" bildmässigt för dokumentärfilm. Allt är relativt i förhållande till innehåll. Frågan är om snarare om filmaren håller. Sedan håller inte en TM300 för professionell filmning då den helt enkelt varken har de funktioner som efterfrågas, eller hus som håller för den sortens bruk.

En macbook med 2Gb ram klarar redigering via final cut. Dock tar inte final cut express allt AVCHD-material. Pro-versionen fungerar generellt bättre.

• 5 månader senare...
Postad

Har själv filmat konserter med en Panasonic AG-HPX 171 dvcpro hd,

ligger ju högre i pris men fungerar väldigt bra i konsert-ljus sammanhang

tycker jag. Någon som kör med 171' an?

Postad
Har själv filmat konserter med en Panasonic AG-HPX 171 dvcpro hd,

ligger ju högre i pris men fungerar väldigt bra i konsert-ljus sammanhang

tycker jag. Någon som kör med 171' an?

Jag har filmat mycket (bl a delar till en KENT-video och en dokumentär kring inspelningen) med AG-HMC151 som verkar ha ungefär samma förutsättningar som 171 förutom lagringsformat. Jag är MYCKET nöjd med resultatet. Den betedde sig riktigt bra under de stora ljusskillnader vi hade under inspelningen av Videon "Töntarna". Kameran ger relativt brusfri bild även med mycket Gain.
Postad
Goddag!

Det ser man här:

Tack på förhand!

Sök efter kameror med dubbla minneskortslotter.. Annars får du ju avbrott mitt under tagning när du måste byta minneskort.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...