Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur många watt drar en sån här? Är det 4x75 asså 300 watt?

http://www.ljud-bildmedia.se/index.php?page=shop.product.show&id=28

Här står det att en sån bank motsvarar 1000 watt softlight men att den bara drar en 10-del. 1000 delat på 10=100w

http://kinoflo.com/Lighting%20fixtures%20with%20Remote%20ballast/4Bank,%20Double,%20Single/4bank%20select/4Bank.htm

Hur räknar man detta skit egentligen? Hur många sånna banker behöver jag för att komma upp i motsvarande en 2k Tungsten? Och hur många watt drar den så jag vet att jag har proppar så det räcker!

Tack tack till alla som svarar snabbt och med vettig fakta! :)

Postad

Du har rätt angående watt. Men det blir inte riktigt samma ljus ändå. Ljuset från ljusrör "dör" mycket snabbare. Så efter t.ex. 2 meter från källan så har inte ljusrören samma styrka som från t.ex. tungsten.

Men priserna på den sidan måste det vara något fel på, så här ser det ut hos mig.

Effekt: 4 x 75 W

Kabelkontakt: Schucko

Ingår i denna produkt:

1 x Armatur

1 x Ballast

1 x Ballastkabel

1 x Backplate

1 x Stativ

Klicka här för mer information om produkten.

Pris: 350,00 kr

350 kr kan helt omöjligt stämma. De måste mena 3500kr

*Edit.

Det var ju hyrpriser, inte köppriser. :/

Postad

Är det att den drar 300 jag har rätt med? Finns det nån typ av lista där man kan räkna ut allt sånt här med hur många watt lysrör motsvarar osv?

Postad
Är det att den drar 300 jag har rätt med? Finns det nån typ av lista där man kan räkna ut allt sånt här med hur många watt lysrör motsvarar osv?

Ja, 300 watt blir det.

Resten av frågan går inte riktigt att svara på. Även om man håller sig till tungstenljus är det inte så enkelt att watt-talet motsvarar ljusstyrkan. Olika lampor är olika effektiva vad gäller förhållandet ljus/värme, och dessutom kompliceras frågan av ljusets spridning, dvs. huruvida vi pratar spot eller flood.

Som FilmFix redan har nämnt så räcker inte ljuset från en lysrörsarmatur särskilt långt. Detta gäller även om man jämför med ljuset från en softbox. Även i de fallen är nämligen ljuset starkare i mitten av frosten.

Så för att ens kunna börja fundera på hur många lysrörsarmaturer som motsvarar en blondie måste man veta avståndet mellan lampan och motivet (eller mätpunkten, om man så vill) samt avståndet mellan lampan och frosten. Så det är ingen enkel formel.

/Jakob

Postad

Jag hittade http://www.mole.com/ som har ganska ingående specar på de flesta av sina lampor, och de har både tungsten och HMI. Där anges ljusstyrkan på olika avstånd vid olika spot/flood-förhållanden i fotcandela, vilket är ungefär 10 lux. Siffrorna bygger på 120 volts spänning, så siffrorna är säkert inte helt korrekta här i Europa, men förhållandet mellan siffrorna lär gälla.

Om du kommer fram till någon vettig tumregel ur tabellerna så vore det kul att höra.

/Jakob

Postad

Jovisst, men 200 lux är ju i alla fall dubbelt så mycket som 100 lux, om du förstår hur jag menar. Fan, jag hoppades att du skulle kunna räkna ut något smart så att jag slapp göra det... ;)

/Jakob

• 2 veckor senare...
Postad

Att ljuset "dör snabbare" med vissa typer av lampor är inte sant. Att ljusstyrkan beror på hur spottad/floodad den är håller jag med om, men ljusstyrkan dör inte olika mycket på olika lampor. Det finns en formel som kallas inverse square som säger att ljusstyrkan blir fyra gånger lägre/meter. Om du dessutom har en väldigt "spridd" ljuskälla (ex. Kino) så blir den utgående ljusstyrkan väldigt låg och den avtar därför relativt fort. Ett lysrör är dock mycket mer effektivt än en tungstenslampa, eftersom en mycket liten del av energin går åt till att skapa värmeenergi. Därför motsvarar lysrör med 75 watt typ 100 watt (detta gäller mao bara ljusstyrkan, inte energiförbrukningen)

Hoppas det var till hjälp :)

Postad
Det finns en formel som kallas inverse square som säger att ljusstyrkan blir fyra gånger lägre/meter.

Din tolkning av formeln är inkorrekt. Ljusstyrkan är indirekt proportionell med kvadraten av avståndet, vilket innebär att ljusstyrkan blir en fjärdedel om avståndet från lampan dubblas.

/Jakob

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...