Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Funderar på att sätta en kamera på en sk hexacopter (helikopter med 6 st rotorblad) och vill ha tips på en kamera som ger mkt skarp bild och tål vibrationer. Har hört att antiskaksystemen kan fucka upp pga den höga frekvensen på helikopterns vibrationer, stänger av sig själv pga snabba vertikala rörelser (ngn sorts fallskydd) mm. Givetvis ska kameran vara lätt och inte ha hårddisk som är för känslig. Pris kanske 10k.

Upphängning görs med en kameravagga med gyron.

Jonas

Postad
Hej!

Funderar på att sätta en kamera på en sk hexacopter (helikopter med 6 st rotorblad) och vill ha tips på en kamera som ger mkt skarp bild och tål vibrationer. Har hört att antiskaksystemen kan fucka upp pga den höga frekvensen på helikopterns vibrationer, stänger av sig själv pga snabba vertikala rörelser (ngn sorts fallskydd) mm. Givetvis ska kameran vara lätt och inte ha hårddisk som är för känslig. Pris kanske 10k.

Upphängning görs med en kameravagga med gyron.

Jonas

Kanske inte allt för lätt ide du har tyvärr då bärkraften i de radiostyrad helikoptrarna är grymt dåligt (ca 200-400g) En gyro är defenitivt mer eller mindre tvunget och jag skulle inte använda en kamera med cmos. Varit inne på det själv och kan tipsa att göra som jag och köpa en mindre helikopter och bara försöka flyga stadigt med den med en liten vikt under.. krossade mina drömmar tyvärr. Du behöver med all sannolikhet vara minst 2-3 personer för att filma med en helikopter rigg också..

Bra tips på detta är faktiskt en kompis till mig som kör en helikoptern rigg

http://www.ascentimagery.com/A__S__C__E__N__T___I__M__A__G__E__R__Y.html

Hans setup är dock sjukt avancerat, han har en av 5 tillverkade (4 andra såldes till amerikanska millitären för att filma hot-zones)

Priset ligger kring 1,2 mille för riggen ink gyro och AI.

Kan dock ta med sig kameror i storleksklassen HVX/16mm men även han har fortfarande problem med stabiliteten i bild från microskakningar. Kolla gärna hans demon, hel del sjuka grejjer.

Kanske sken lite ljus på det iallafall hoppas jag

Postad

Hexacoptern bär laster upp till 1kg och är utrustad med GPS mm som gör att den kan hovra själv på utvald position och höjd. Den är lättare att köra och stabilare än en vanlig hkp. Finns variant med 8 rotorblad också med lyftkraft på 1,5-2kg.

Kolla tex http://www.mikrokopter.de/ucwiki/VideoAbspielen?id=188

photoshipone.com gör bra och relativt "billiga" upphängningar.

Kan tillägga att det inte är några TV-produktioner jag tänkt göra ;)

Postad

Ser grymt ut, helt klart =) Hittade dock ingen som man kunde köpa utan verkar vara lite bygga själv som gäller. Men vore fett om den kan lyfta iallafall 1 kg för då funkar ju en liten kamera. Problemet är fortfarande vibrationerna tror jag (som du såg på hans demo, jello-stuket direkt han svänger eller rör den i princip). En Cmos kamera blir nog nipprig av vibrationerna och en med DV band blir nog ev fel vid inspelningen av banden kan jag tänka mig.. Så en CCD kamera med minneskort är mitt förslag, det "kanske" funkar. Men vet inte då jag inte provat.

• 4 månader senare...
Postad

Det som behövs är utan tvekan en CCD-kamera. Dagens billiga CMOS kan men helt glömma om man inte vill att det ska se ut som man druckit några flak öl innan man ser på tv.

Har testat minimalt med kompisens helikopter här i närheten, och band fungerade utmärkt. Vi körde liten Panasonic 3CCD med DV-band och det blev bra.

Så band ska man inte vara rädd för, men HD i kombination med CCD är svårfångat, och finns väl ingen ny över disk idag? Om man bortser från JVC för ca 30.000.

Postad

GoPro har en del begränsningar som jag inte vill ha.

Igår fick jag hem kamerahållaren som syns i denna filmsnutt.

Gyro i nick/roll.

Det verkar som de flesta som filmar med heli och får hyfsat resultat använder ngn sorts antiskakprogram. Fast de "vågor" som man kan se flyta fram pga vibrationer är tveksamt om man får bort... Inteferens mellan antiskak och vibrationer av varvtalet på propellrarna.

Postad

Jag tyckte hela saken som syns i vimeo-klippet var helcool. GPS-styrning etc.... :-) Lätt att hitta tillbaka till tidigare bra position. Undrar vad den flygsaken kostar?

Sen är det bara videolänk och en skaplig kamera som behövs, ser inte ut som Z1:an ryms i det fästet.

Postad

Microkopter som syns i klippet är en byggsats som iofs går att köpa i paket, men priset varierar då Microkopter finns i en rad olika utföranden. 4-8 rotorer. Och man kan välja olika motoralternativ och olika batterier. GPS-enhet ska byggas ihop med moderkort och olika varianter av gyros osv osv... ingen leksak direkt utan hyfsat pilligt om jag får tolka instruktionerna och forumen.

Den största varianten verkade kunna ta en vikt på nästan 2kg.

Filmerna de visar är dock otroligt häftiga.

Postad

jag har just en hexacopter som den på filmen med gps, kamerahållate etc.... men försöker undvika alla de fallgropar som andra trillat i. Jag har tillbringar åtskilliga timmar för att försöka hitta den bästa lösningen på nätet map kameror och all annan elektronik. Det billigaste är ju att låta andra bana väg ;)

• 1 månad senare...
Postad

Har nu bestämt mig för att köpa en Lumix LX3 att fota/filma med. I RC-kretsar är denna lovordad. Kolla gärna norrmannens Leifs filmer tex

tagna med LX3 och körda i ett billigt antiskakprogram.

Kamerariggen nämnd tidigare är lite ostabil så jag får styva upp den. Och servona har en del gitter. Dvs de rycker smått hela tiden då de kompenserar. Ska skaffa andra som jobbar jämnare.

Annars funkar allt nu med GPS och sk waypoints. Funderar också på en FPV-utrustning så man har downlink till videoglasögon

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...