Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå

Jag har redigerat ihop en akt i en föreställning (I Premiere Pro CS4) som filmats med en stillastående DV-kamera längst bak och en handhållen HDV-kamera framme vid första parkett, för att fånga ansiktsuttryck osv. Föreställningen är dessutom inspelad med separat mic och det ljudet har jag lagt in som en Wav-fil. Filmen består helt enkelt av massa klipp fram och tillbaka mellan dessa olika kvaliteter. Filmen är drygt 30 min.

Tanken är att detta ska bli en DVD men jag inbillar mig att det skulle vara fördelaktigt om man kunde exportera hela den redigerade akten till ett nytt DV-band. Jag tänkte att det kunde spara kvaliteten i framtiden då jag bara behöver captura in den redigerade filmen och sen lägga in den på DVD:n...Slippa renderingar ut till olika filer på datorn.

Problemet:

Jag kopplar in HV30-kameran via firewire till datorn och tar på File-->Export-->Export to tape... och då kommer det upp en ruta om: Export to HDV, Render and record. Jag trycker på Render and record och en mätare startar. Datorn skramlar och laddar men ALLTID efter några minuter så totaldör den. Poff och skärmen blir svart...Jag antar att detta KAN bero på damm i fläkten eller nåt eller att datorn blir överhettad. Jag inbilliar mig att detta är än rätt krävande process för processorn...frågan är då; Har jag rätt tankesätt angående att skicka över denna dubbelkvalitefilm till band? Eller är det bättre att liksom rendera ut den direkt på DVD:n? (Ja, jag ska öppna datorn i dagarna och suga ur dammet :)) Jag kan även tillägga att datorn dör på liknande sätt om jag trycker enter för att rendera filmen...

Processorn är en Pentium Intel Core Duo på 3Ghz och jag har 4 Gb i RAM...Lite i tröttaste laget kanske att redigera HDV, men det har ju funkat på mindre filmer...Det borde väl inte vara jobbigare att rendera en längre film? Det är väl "bara" mer tidskrävande, inte "jobbigare"...

Postad

Det låter defenitivt som den överhettar. Har sett liknande fall när jag jobbade som ÅF för videoredigeringssystem. (Bla en snubbe som hade sin burk i klädgarderoben - vi var bokstavligen talat tvungna att skära ut dammet ur kylflänsarna på CPU:n).

//Max

Postad

Okej, då fick jag det bekräftat...men vad tror du om det andra? Är min tanke om att föra över HDV-DV-coctailen till band en bra idé? Eller är det bättre att vänta tills själva DVD-skapandet och hiva över filmen direkt?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...