Gå till innehåll

musikrättigheter


ketels

Recommended Posts

Vart vänder jag mig om jag vill köpa rättigheterna för en låt till en film? Jag vet att man inte kan vända sig direkt till musikgruppen om det är så att de har sållt några skivor, men vart?!

 

Är det någon som vet någonting om vad det är för prisklass på musikrättigheter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är en skiva, så finns adress på skivan. Det är en bra start. Prisklass, inte en aning. Påtänkt senare som vanligt: varför kan man inte kontakta gruppen direkt?

 

Annars är google en annan bra start. Vilken musik har du fått span på?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Santafantasma]Du ska kontakta STIM för att köpa rättigheter...http://www.STIM.se är deras adress... det kostar ca 10 kr/sekund av låten som är med..ringde och frågade dom förra veckan=)

Sen så måste du har tillstånd av skivbolaget också.

Hoppas det hjälper något![/citat]

 

Näe, nu sa du fel. Av STIM köper man inga rättigheter. STIM är en intresseorganisation för ersättning vid offentligt framförande. Det är hos upphovrättsinnehavaren man skaffar erfordligt tillstånd för musik. Det är inte någon fast taxa utan det är upphovsrättsinnehvaren som bestämmer priset för rättigheterna. Det kan till och med vara gratis, men man måste likväl ha lov. Det är därför man tex kan låta garagebandet man känner komponera och spela musiken i sin film, för då har de upphovsrätten som de kan låta dig få ta del av gratis.

 

Om du vill arrangera tex en konsert eller spela radio eller på annat sätt göra ett offentligt uppspelande med upphovsrättsskyddad musik är det till stim man betalar. Det är inte 10kr / sekunden utan olika taxor berorende på publikmängd och media. Det står också på deras sida.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=ketels]Vart vänder jag mig om jag vill köpa rättigheterna för en låt till en film? Jag vet att man inte kan vända sig direkt till musikgruppen om det är så att de har sållt några skivor, men vart?!

 

Är det någon som vet någonting om vad det är för prisklass på musikrättigheter?[/citat]

 

Enklast e ju att ta kontakt med bolaget som gruppen e signat på.

Det är ändå dom som bestämmer i slutändan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

vi har tagit kontakt med ett skivbolag och dom låter oss använda alla deras låtar från alla deras band. vilkoret är att vi inte gör mer än 30 exemplar av filmen. och det ska vi väl kunna hålla. men vi har bara fått det bekräftat på ett e-mail. frågan är, kan vi säga att det är en laglig film så länge vi använder deras musik och inte gör mer än 30 ex? elle rmåste man ha skrivit något kontrakt på det hela? kan skivbolaget ändra sig och stämma oss på något vis? känns lite tveksamt med att bara ha ett mail på att det är okej..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jadu, ska du KÖPA rättigheterna till en låt så får du vara beredd att punga ut pengar i allt från tiotusentals kronor till hundratusentals-kronors belopp (beroende på hur stor och etablerat skivbolaget är)

DÄREMOT så finns det något som heter..."Limited License Agreement" om jag minns rätt.

Då betyder det att du har tillstånd att använda låten/musikstycket under de förhållanden som du kommit överrens om med skivbolaget och betalat för.

I vilket fall som helst så är det skivbolaget du ska ta kontakt med, adressen/telefonnumret till skivbolaget står ALLTID någonstans på CD:n.

Länk till kommentar
Share on other sites

...eller så kan du få det helt gratis :-)

Det är en vanlig missuppfattning att STIM kräver det & det, men det stämmer inte.

Man som filmskapare betalar inte en krona till dom, STIM kopplas inte in förren man visat verket offentligt, & då är det uppvisaren som står för dom kostnaderna, exempelvis bion eller tv-kanalen.

Jag har siffrorna nånstans här, men orkar inte leta upp dom just nu, men det betyder att det går alldeles utmärkat att få musiken helt gratis, även om det som Martyr nämde kan bli dyrt nåt så in i helvete åsså :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

...eller: fråga någon relativt okand artist med egen studio om dom skulle vilja fixa musik till din film. Om det inte är pengar inblandade (om ni inte räknar med att käna något på den) så kanske artisten kan ställa upp gratis...då har du unik musik till filmen

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...