Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej på er!

behöver lite hjälp nu; jag har en kortfilmsidé (det är inget ungdomsdrama, utan en stark, originell idé), har utvecklat det till en synopsis, och har hittat en manusförfattare som ska börja skriva. hur tidigt bör jag ta in en regissör? ska jag vänta tills det finns ett färdigt manus, eller bör jag hitta någon så fort som möjligt? och hur hittar man rätt regissör (som gör som jag vill, haha), det är ju jättesvårt!

Postad
hej på er!

behöver lite hjälp nu; jag har en kortfilmsidé (det är inget ungdomsdrama, utan en stark, originell idé), har utvecklat det till en synopsis, och har hittat en manusförfattare som ska börja skriva. hur tidigt bör jag ta in en regissör? ska jag vänta tills det finns ett färdigt manus, eller bör jag hitta någon så fort som möjligt? och hur hittar man rätt regissör (som gör som jag vill, haha), det är ju jättesvårt!

Vad har du tänkt att din roll ska vara i det hela?

Postad

jag är projektledare/producent kan man väl säga, ska försöka hitta pengar till projektet, men då undrar jag hur utvecklat/färdigt bör det vara?

Postad

Hej!

Nu när jag vet vad du ska göra blir det lite lättare.

Tror inte att din fråga har ett "rätt svar" då olika regissörer har olika sätt att arbeta. Men jag skulle nog föreslå att ni skriver några första utkast av manuset och sedan släpper in en regissör som kan vara med och utveckla manuset.

Hur man hittar rätt regissör är en bra fråga. Allt beror på hur höga ambitioner ni har, hur mycket erfarenhet ni har och så vidare.

Ni bör nog sätta upp vissa (realistiska) krav på en regissör och sedan söka. det är ju naturligtvis jätteviktigt att hitta en regissör som kan tolka manuset i samma riktning som ni tänkt er.

Lycka till!

Postad

Tack för ditt svar!

Jag har ganska höga ambitioner skulle jag säga, vill komma in på filmfestivaler osv, så jag vill inte att det ska vara bara en "kompisfilm". Jag lite erfarenhet, har gjort lite kortfilm (av blandad kvalitet) och annat, men det känns som att alla projekt är så olika.

En annan fråga jag har (du verkar ha lite koll, har läst andra inlägg du skrivit) är hur man gör upp en budget för en sådan här film? I princip skulle den kunna göras som en nollbudget, om man får folk att ställa upp gratis och även får tillgång till teknik (inte så svårt). Men vill man ge folk ersättning och ha bättre teknik så kostar ju det. Så hur gör man upp en ungefärlig budget, jag har ingen direkt aning om vad saker kostar...

Postad

Så länge det inte är etablerade bolag eller producenter så är det i princip ingen som räknar med att få betalt för att de ställer upp och gör kortfilm. Har varit inblandad i flera kortfilmsprojekt där etablerade skådisar ställer upp ett par dagar. Generellt så brukar man stå för resa och boende. Eftersom att det i princip är omöjligt att tjäna pengar på kortfilm tycker de flesta att det är en kul och lärorik erfarenhet och de mer etablerade ser det lite som en skyldighet att hjälpa oetablerade förmågor (om de har tid och möjlighet).

Det du ska göra är att göra en budget där du räknar med ett ekonomiskt värde på allt och alla och sen sitter du och kollar över vilka personer, vilken utrustning, rekvisita, logistik osv. du kan få gratis eller sponsring på och sen kollar du på de saker som du vet kommer kosta pengar (ex. är tågbiljetter, bensin, förbrukningsmatreal osv.) På så sätt får du ett sorts värde på filmen men även en bra blick över hur mycket cash du behöver.

Av erfarenhet vet jag att man kanske får läga 3-5000 kr ur egen ficka om man ska göra en seriös kortfilm (plus så mycket gratis/sponsring som möjligt).

Vet ej om du tittat på de kortfilmer som ligger ute på min hemsida. Kan ta som exempel att Definitivt John budgeterades till ca 80 000 kr (ej inräknat arbetstid och löner). utav de 80 000 var ca 65 000 materiell sponsring i form av lånad teknik, rekvisita och scenografi, lånade bilar, lånade lokaler osv. resterande pengar la jag, regissören, fotografen och scenografen in ur egen ficka. Den enda personen som fick betalt på projektet var ljudläggarensom fick ca 3000 kr.

Lycka till!

• 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...