Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en ide som jag tycker är bra och som säkert kan bli bra på pappret också . Men jag har problem med att göra karaktärerna rättvisa på pappret då jag vill att detta manus ska bli bra och inte något i mängden . Jag har en bra story och karaktärerna är också bra men sen när jag skriver ändrar jag på det hela tiden och blir inte riktigt nöjd men kanske skulle bli nöjd i längden .

Vad tycker ni?

ska jag hålla mig till storyn som jag har kommit på eller bara låta det ske och bara skriva på?

Postad

Det bästa sättet att undvika klyschor och ett dåligt manus ör att lära känna sina karaktärer, fixa ett sådant där frågoformulär med olika frågor som kan vara bra att veta om sina karaktärer. (Går säkert att googla på character questions eller något).

Sedan lär du känna din värld, sätt upp begränsningar, kreativiteten kan lätt stagnera om man låter den löpa totalt okontrollerad, det är bättre att förstå vad du har att göra med.

Efter du har etablerat allt det här är det bara att skriva, hålla antennerna på högspänn och leta efter inspiration. Det är spännande och skrämmande. Så, välkommen till tortyrkammaren som kallas konst.

• 2 veckor senare...
Postad

det bästa sättet att arbeta, enligt mig, är att vänta så länge som möjligt med att börja skriva själva manuset. lär först känna karaktärerna och världen omkring dem (som föregående skrev). vilka är karaktärerna, var bor de, var jobbar de, familj, vänner, favoritmat. hur ser världen ut? vilka konflikter och företeelser finns det som förstärker filmens tema och hur kan du använda dig av dessa? börja inte med manuset direkt, utan skriv först en synopsis, som du reviderar för att se så att din historia fungerar, så att du inte har skrivit 100 sidor som du sedan måste slänga pga en småsak du hade glömt. skriv många synopsisar och treatments, och diskutera gärna med någon annan, så att du kan testa så att historien hänger ihop och inte har en massa logiska luckor. såhär tycker jag det fungerar bra att arbeta, vissa kanske kan sätta sig ner och skriva ett manus från början till slut, men jag tror inte det är speciellt många..

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...