onlyme Postad 21 juli 2009 Postad 21 juli 2009 Hej , är ny här. Hade en fråga, som någon kanske kunde svara på? Kan man skicka sitt manus till en massa produktionsbolag, eller ska man koncentrera sig på någon enstaka? Undrade för att vissa bolag äger varandra, andra bolag jobbar ihop. Osv. Hälsningar från en som äntligen fått tummen ur, och skriva färdigt ett manus. 0 Citera
Mega99 Postad 21 juli 2009 Postad 21 juli 2009 Hej , är ny här. Hade en fråga, som någon kanske kunde svara på? Kan man skicka sitt manus till en massa produktionsbolag, eller ska man koncentrera sig på någon enstaka? Undrade för att vissa bolag äger varandra, andra bolag jobbar ihop. Osv. Hälsningar från en som äntligen fått tummen ur, och skriva färdigt ett manus. Se först till att skydda manuset, sen kan du skicka det till precis vem du vill. Är de intresserade så hör de av sig, och då har du själv möjlighet att plocka och välja (Om det nu skulle bli så att fler än ett bolag hör av sig). 0 Citera
onlyme Postad 21 juli 2009 Författare Postad 21 juli 2009 Ok, tack så mycket. Är det är lite först till kvarn som gäller, om det nu mot all förmodan skulle vara någon som är intresserad? Hur skyddar man det? Räcker det med att man postar det till sig själv? 0 Citera
Mega99 Postad 21 juli 2009 Postad 21 juli 2009 Ok, tack så mycket. Är det är lite först till kvarn som gäller, om det nu mot all förmodan skulle vara någon som är intresserad? Hur skyddar man det? Räcker det med att man postar det till sig själv? Nej, att posta till sig själv accepteras inte som "bevis". Du får registrera manuset hos WGA - http://www.wga.org/ Först till kvarn är det inte på något sätt- Det är ju du som håller i själva manuset som de i så fall vill åt. 0 Citera
onlyme Postad 21 juli 2009 Författare Postad 21 juli 2009 Aha, ja tänk vad lite man vet. Men gäller detta forum även svenska manus? 0 Citera
Mega99 Postad 22 juli 2009 Postad 22 juli 2009 Aha, ja tänk vad lite man vet. Men gäller detta forum även svenska manus? Fillipinska om du så vill, men då kanske du inte ska förvänta dig kritik alltför snabbt ;) 0 Citera
carl76 Postad 22 juli 2009 Postad 22 juli 2009 http://manusbanken.com/ Utrymmespriser: Mb 1 2 Pris/år 395:- 790:- WGA kostar 25usd för 5 år! vet inte om man bör registrera svenska manus hos WGA, kontakta dem och fråga.. 0 Citera
onlyme Postad 22 juli 2009 Författare Postad 22 juli 2009 Okej. Tackar. Under tiden som jag har funderat, på detta, så tänkte jag att om man skickar via sin egen mail till sin hotmail, och till någon man känner, ex sin fru, eller barns hotmail. Skulle inte det vara bevis nog för att man är upphovsman till manuset? Tack på förhand. : ) 0 Citera
carl76 Postad 23 juli 2009 Postad 23 juli 2009 Okej. Tackar. Under tiden som jag har funderat, på detta, så tänkte jag att om man skickar via sin egen mail till sin hotmail, och till någon man känner, ex sin fru, eller barns hotmail. Skulle inte det vara bevis nog för att man är upphovsman till manuset? Tack på förhand. : ) kan inte tillräckligt om juridik för att ge ett bra svar på detta! personligen använder jag mig av WGA.. om jag skulle skriva nånting konkret på svenska som jag trodde gick att sälja så skulle jag använda mig av manusbanken.. de är erkända inom industrin samt att det finns juridisk backup att få från dem ifall problem uppstår! 0 Citera
Mega99 Postad 23 juli 2009 Postad 23 juli 2009 kan inte tillräckligt om juridik för att ge ett bra svar på detta! personligen använder jag mig av WGA.. om jag skulle skriva nånting konkret på svenska som jag trodde gick att sälja så skulle jag använda mig av manusbanken.. de är erkända inom industrin samt att det finns juridisk backup att få från dem ifall problem uppstår! Att endast maila manuset gäller inte som bevis i domstol. Det går f.ö bra att registrera utländska manus hos WGA- Det är ju som sagt endast ett "förvaringsutrymme", eller "bankvalv" för ditt manus- Ingenting som någon annan kommer ha tillgång till bara sådär. WGA till mig verkar ju aningen "på den säkra sidan" gentemot manusbanken.com (Endast för att jag inte hört om dem i samma utsträckning och inte vet hur deras juridiska uppsättning ser ut). 0 Citera
Daniel Hållquist Postad 23 juli 2009 Postad 23 juli 2009 Hej , är ny här. Hade en fråga, som någon kanske kunde svara på? Kan man skicka sitt manus till en massa produktionsbolag, eller ska man koncentrera sig på någon enstaka? Undrade för att vissa bolag äger varandra, andra bolag jobbar ihop. Osv. Hälsningar från en som äntligen fått tummen ur, och skriva färdigt ett manus. Hej! Som jag har förstått det är det något av en oskriven lag att ha kontakt med endast ett produktionsbolag i taget. Det är vad folk i branschen har sagt åt mig, och det är därför jag själv har tänkt mycket på just detta när jag pitchat och försökt etablera kontakt. 0 Citera
Mega99 Postad 23 juli 2009 Postad 23 juli 2009 Hej! Som jag har förstått det är det något av en oskriven lag att ha kontakt med endast ett produktionsbolag i taget. Det är vad folk i branschen har sagt åt mig, och det är därför jag själv har tänkt mycket på just detta när jag pitchat och försökt etablera kontakt. Ja där är ju definitivt något- Skickar du ut ett manus till ett bolag och sedan nekar deras intresse tillbaka kan du nog hamna på deras svartlista. 0 Citera
jbergman Postad 23 juli 2009 Postad 23 juli 2009 En klassiker på området är ju Steal This Column. Liksom resten av kolumnerna på Wordplayer är den värd att läsas av alla. /Jakob 0 Citera
Daniel Hållquist Postad 23 juli 2009 Postad 23 juli 2009 Ja där är ju definitivt något- Skickar du ut ett manus till ett bolag och sedan nekar deras intresse tillbaka kan du nog hamna på deras svartlista. Jo, verkligen. Men det kan också vara ganska jobbigt när man så att säga försöker ta sig in branschen. Man väntar och väntar på ett svar och till slut får man kanske ett nej, efter kanske flera månaders väntan, det kan lätt kännas som slöseri med tid. Tillbaka på ruta ett liksom. 0 Citera
carl76 Postad 23 juli 2009 Postad 23 juli 2009 Bli svartlistad behöver man nog inte oroa sig för.. Om du skrivit ett bra manus som ett bolag nappar på men vid kontakt med dig visar det sig att du redan fått ett annat erbjudande och tagit det så tror jag inte du får lida för det! Allt handlar om pengar för bolagen inom den här branschen och nappar de inte tillräckligt fort så är ju risken stor att de inte får det.. Ett jävligt bra exempel är kvinnan som skrev twillight böckerna. Hon skickade sitt manus för första boken till 20 olika bolag och ett nappade omgående. De övriga 19 vet nog idag hur många hundratals miljoner de gick miste om.. Sen behöver man inte skicka sitt manus direkt till bolagen, man bör nog gå via en agentur så man får ordentlig representering och på så sätt öka sina chanser betydligt, iallfall i Hollywood. WGA har somsagt adresser till de största agenturerna så när manuset är klart så skydda det, sen posta det! Kan tyvärr säga att de vill helst se fler än ett manus också! Carl76 0 Citera
Daniel Hållquist Postad 23 juli 2009 Postad 23 juli 2009 Ja, jag pratar bara om vad jag har hört om den svenska filmbranschen. Det är den jag har bestämt mig för att ta mig in i. Hollywood känns för abstrakt för mig. Nästan som en annan värld. 0 Citera
Mega99 Postad 23 juli 2009 Postad 23 juli 2009 Bli svartlistad behöver man nog inte oroa sig för.. Det var en medveten överdrift för att visa min poäng (Öh?). Menade ju självklart att håller du på att avvisa bolag så ser de nog mer på det som slöseri av deras tid (Därav den "oskrivna lagen" att man ska satsa på ett i taget). 0 Citera
onlyme Postad 24 juli 2009 Författare Postad 24 juli 2009 Nu känns det som jag har lite mer kött på benen, även om jag har ju egentligen hundra frågor till. Ska skydda manuset idag, blev färdig i natt. "pust" Och putsa på det i helgen, och skicka på Måndag. Men jag ska nog skicka det till så många som möjligt, att skicka till ett bolag i taget känns som en evighetsväntan, är det någon som nappar så är det. Hade en fundering till, som jag hoppas ni kan svara på. Upphovsrätten, om man kommer så långt, tänkte på de som skriver musik, dom har ju Stim? Om filmen ska visas på tv och dylikt. Ja, jag vet inte ens riktigt hur jag ska formulera frågan, hoppas ni förstår. Mvh Den obotligt optimistiska Only me. 0 Citera
Mega99 Postad 24 juli 2009 Postad 24 juli 2009 Nu känns det som jag har lite mer kött på benen, även om jag har ju egentligen hundra frågor till. Ska skydda manuset idag, blev färdig i natt. "pust" Och putsa på det i helgen, och skicka på Måndag. Men jag ska nog skicka det till så många som möjligt, att skicka till ett bolag i taget känns som en evighetsväntan, är det någon som nappar så är det. Hade en fundering till, som jag hoppas ni kan svara på. Upphovsrätten, om man kommer så långt, tänkte på de som skriver musik, dom har ju Stim? Om filmen ska visas på tv och dylikt. Ja, jag vet inte ens riktigt hur jag ska formulera frågan, hoppas ni förstår. Mvh Den obotligt optimistiska Only me. Nja, manus får du mer eller mindre bara en engångsbetalning för. 0 Citera
Daniel Hållquist Postad 24 juli 2009 Postad 24 juli 2009 Nu känns det som jag har lite mer kött på benen, även om jag har ju egentligen hundra frågor till. Ska skydda manuset idag, blev färdig i natt. "pust" Och putsa på det i helgen, och skicka på Måndag. Men jag ska nog skicka det till så många som möjligt, att skicka till ett bolag i taget känns som en evighetsväntan, är det någon som nappar så är det. Att posta eller maila är värdelöst. Ring upp producenten istället! Presentera dig själv, din historia, pitcha på en gång. Det är en riktig pina, men du tjänar på det i längden. 0 Citera
onlyme Postad 24 juli 2009 Författare Postad 24 juli 2009 Ja det är ju en idé iof sig, men är inte dom trötta på telefonnissar. Fö övrigt har jag har inga problem med att ringa, för jag jobbar med telefon försäljning ; ) Tack för tipset. 0 Citera
Daniel Hållquist Postad 24 juli 2009 Postad 24 juli 2009 Jag tror dom är mer trötta på att få en massa manus skickade till sig som dom förväntas läsa utan att egentligen veta varför. Det är din uppgift - förklara varför ditt manus ska läsas, vad det är som gör dig annorlunda jämfört med alla andra författare. Precis samma grej som ditt jobb som telefonförsäljare! Du säljer in dig själv och ditt manus. 0 Citera
onlyme Postad 24 juli 2009 Författare Postad 24 juli 2009 Okej, tack igen. En av mina huvudkaraktärer kan ju prata omkull alla, får ta på mig hans roll när jag ska ringa. : ) Men vilka ska man ringa? Finns ju 206 st bara på Wikipedia!! Tack Mega99 också för hjälpen. Jo, bonusen är ju redan att de har valt ens eget manus. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.