Gå till innehåll

Världen om 500 år - hur ser den ut?


Max_H

Recommended Posts

Ska under sen-sommaren medverka på en kortfilmsinspelning där en 45 sekunders del ska utspela sig på en framtida busshållsplats. Troligen ca 300-500 år framåt. Vi är, i dagsläget i alla fall, ute efter ett "Seriöst, inte så överdrivet intryck men det ska fortfarande gå att se att det är i framtiden".

 

Vad tror ni, helt seröst, att det kommer att se ut som.

 

- Finns ex bussar med hjul (jag tror det)?

- Hur ser kläderna ut - finns ex vanliga jeans?

 

I staden ska en stad finnas - hur ser den ut? Inte fasen ser den ut som i Femte Elementet tror jag i alla fall. Men hur ska man se att det är i framtiden....

 

Svåra frågor... :)

 

Vi snackar seriös brainstorming här...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

300-500 år är en bra bit fram alltså. Även jag lär vara begraven då...doh

 

Först tror jag man ska bottna i om det är den där idylliska framtiden man kan tänka sig, glas och putsade skyskrapor och blå himmel, eller om det är den söndertrasade, där människan aldrig gjorde något åt de klimatproblem man har idag.

 

Så det finns två varianter kanske; ljus och mörk

 

Bussar? tja, jo, fast det finns nog inget som går på något som kan påminnas om fossilt bränsle skulle jag tro. Så mycket batteri, solcell, magnetism motsv. på allt som rör på sig.

 

Kläder? jag tror på cirkeln. Allt kommer igen, fast i varianter. De bör iaf vara anpassade för det klimat som råder då. Kanske är det ont om ozonlager eller att växthuseffekten har gjort sitt. jeans fast med inbyggt UV-skydd kanske. och solbrillor med TV och internet.

 

Svävande bilar och hoverboards? mmmm, jag är tveksam.

 

mina 5ören just nu :)

Länk till kommentar
Share on other sites

asså en ide kan ju vara att alla har vissa uniformer antingen för att klimatet har blivigt så dåligt så att man inte kan vistas utan "rymddräkt" eller typ som skoluniform att det är bäst så för att vi ska vara jämlika och ja om alla är lika fula/snygga så blir det ju ett lättare samhälle att leva i :) men ja det kanske va för långsökt för det skulle iof inte slås igenom pga att det tar bort allas personliga stilar. sen så tror jag nog att framtidens energi kommer va mest elektricitet så bussarna kommer troligtvis gå över till mer lätt el använda maskiner så som tvärbanan :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte hur mycket ni har tänkt ha med i era 45 sekunder, men om det ska vara på en busshållplats tycker jag att "bussarna" borde komma ofta, så att ingen nånsin får tid att vänta.

 

Kläderna såväl som frisyrerna kan vara exakt vad som helst, antingen kan man ta de fulaste kläderna man kan hitta i sin mammas garderob, eller så kan ni ju ta en enfärgad uppsättning kläder som alla människor har på sig.

 

Kommunikationen borde vara så att vem som helst med enkla medel kan kontakta vem som helst inom två sekunder. Allt angående det kan vara inbyggt i saker som typ framtänder eller öronsnibbar..

 

Allt snack borde vara annorlunda, med många konstiga ord och så, och människorna borde vara tjockare.

 

Ungefär vad jag kan tänka ut på rak arm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är omöjligt att gissa så långt framåt i tiden. Skulle någon på 1600-talet ha kunnat gissa hur dagens samhälle skulle se ut? En "seriös" gissning blir därför i stort sett omöjlig. Det handlar mest om vilken effekt man vill uppnå eller vilken poäng man vill göra.

 

Vad man dock förhållandevis säkert kan säga är att tekniken har gått framåt en hel del. Vi har haft ångkraft i 200 år, olja i 100 år, kärnkraft i 50 år. Inom 50 år lär vi ha fusionskraft, och vad som kommer därnäst kan nog ingen sia om. Men jag skulle tro att energi inte kommer att vara något som helst problem.

 

Det så kallade "klimathotet" tror jag inte för fem öre på, men vilka framtida krig och ekonomiska nedgångar som inträffar går förstås inte att förutse. Det går att måla upp vilka dystopier som helst om man vill. Det kan mycket väl bli både Mad Max och 1984.

 

Med lite positivt tänk skulle jag ändå gissa att det inte finns några vägar alls, och att allting flyger enligt något reglerat system. De motorer som används kommer att ligga bortom vår fattningsförmåga på samma sätt som att elektriciteten låg bortom medeltidsmänniskans fattningsförmåga. Om det finns "bussar" (begreppet lär ha försvunnit, på samma sätt som att vi idag inte talar om "droskor") så lär de gå jorden runt på en timme.

 

Att förutse modet 10 år framåt är omöjligt, och likaså 400 år. Det enda vi kan vara säkra på är att det inte på något sätt kommer att se ut som idag. Jeans tror jag inte på för en sekund. Det är som att gå tillbaka hundra år och fråga sig om folk fortfarande kommer att gå runt i höga hattar. Om man skall skapa ett framtidsmode måste man hitta på något som på alla sätt skiljer sig från alla kända sätt att klä sig.

 

Jag räknar dessutom med att man kan designa sina barns genkod, så alla människor borde vara utomordentligt vackra. Fetma opereras bort med ett enkelt ingrepp, så det är inte heller något problem. Å andra sidan så skiftar ju skönhetsidealen över tid...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag tror att allt kommer bli mer praktiskt och bekvämt, men jag tror INTE att de blir tjockare och mindre aktiv än idag.

Samma sak tror jag med klädmodet; dvs. skönare och bekvämare kläder, men samtidigt inte överdrivet skönt :P

 

Jag tror att det fortfarande kommer att finnas bussar och bilar med hjul eftersom jag kan inte förstå hur man skulle kunna nödstanna ett fordom som flyger i luften.

Dock så kanske man kommer på ett sätt som minskar friktionen när man åker, tex att man svävar någon cm ovanför marken, men när man bromsar så fälls hjul ner.

Sen så tror jag att tågen kommer att utvecklas och gå snabbare ex. vakumtåg.

 

Sen så tror jag att man har utvecklat något material som gör att man blir "genomskinlig". Det finns en djuphavsfisk som har sensorer på magen och ryggen som känner av hur ljuset är på andra sidan kroppen - och kopierar samma ljus, fast på andra sidan. Så man ser allt som är på andra sidan.

 

Något annat som jag tror är att byggnaderna kommer att bli mer och mer fascinerande (för oss 2009) och att samhällsklasserna kommer att bli mer som det var förr.

 

Annars så tror jag att jorden rullar på som vanligt och vi utsätts för jordens naturliga cykler. ex, ett nytt klimathot av något slag.

 

 

Angående språket så tycker jag att manusförfattaren ska studera språkets utveckling och hitta på/blanda ord ifrån olika länder

 

 

Edit: Någonting som jag inte tror på är att det kommer komma något helt nytt och helt revolutionerande (som tex datorn) utan det man har kommer istället att utvecklas och nya saker kommer att skapas med hjälp av det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man ska tro Japanerna så blir mycket av framtidens energi trådlös. http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.82384 (osäker källa)

Jag tror inte hjul kommer vara något av det förgångna med tanke på att vi har använt hjulet långt innan år 0. Jag kan dock tänka mig saker som kanske bussar som svävar en bit ovanför marken i någon sorts magnetspår. Ungefär som San Franciscos gamla Cable cars.

Design är nog en gissning man får ta direkt från luften. Som jbergman sa så är det nog ingen i början på 1900-talet som kunde gissa hur bilarna skulle se ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi har löst klimathotet så finns vi kvar om 500 år. Man behöver inte tro på det men logiken säger att vi inte kan ha utsläpp i den omfattningen vi har idag med ett bibehållet ekosystem om femhundra år. http://www.youtube.com/watch?v=geDGTFdUpEQ

 

Sedan har vi överbefolkningsproblemet. Det lär vara ganska trångt på den där hållplatsen om femhundra år om det inte händer nåt radikalt. Sedan 1962 har jordens befolkning nästan fördubblats. Halvera den tiden och fördubbla igen. Halvera den halverade tiden och fördubbla igen. Osv. Tills du når 500 år framåt.

 

Överbefolkningen hittills har lett till en dramatisk ökning av stadsbyggnad. De nya stora städer som växer fram bygger på bredden och på höjden. Så jag tror inte alls att 5:e Elementet är så extremt otänkbart (även om SciFi-looken kanske inte kommer att stämma).

 

Backa 500 år och titta på Sverige. Vad fanns det då? En lite primitiv by som hette Stockholm knappt större än Gamla Stan. Södermalm bestod mestadels av jordbruk och avrättningsplatser. Vi levde i Guds tukt och brände människor som vi på fullaste allvar trodde umgicks med djävulen och skogsknytt. Vuxna människor var livrädda för att göra gårdstomten arg. Blev man sjuk så dog man. Vi var 1,60 långa och levde tills vi var 43 (vanligen av alkoholism). 10% av befolkningen kunde läsa. Hjulen hade inga bussar och det var mer än trehundra år kvar tills någon sydde ett par jeans (och då på en annan kontinent och det tog ytterligare hundra år innan de moderna blåställen kom hit och ytterligare hundra år innan nån kom på idén att man kan gå omkring i blåställ till vardags utan att skämmas).

Länk till kommentar
Share on other sites

:)

 

 

Det återstår att se slutresultatet.

 

Rekvisita: Blev nån annans beslut.

Inspelning (green screen): Check!

Miljödesign: Hmm... in the works.

Postproduction: Inte ett dugg...

 

Slutresultatet? Den som går på GBG's filmfestival får se...

 

Tack för alla tankar.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...