carl76 Postad 10 juli 2009 Postad 10 juli 2009 Men ni kommer och säger att ni tror inte att jag kommer att få det sålt och att jag har för stora förhoppningar innan ni ens har läst det. Det var vad en kompis som läste det sa också men han vart väldigt imponerad och sa att den var originell. Han som skulle hjälpa mig att korr läsa det är jävligt seg på att svara och undrar om inte du har lust att hjälpa mig att "putsa" till det? Med risk att få ytterligare en insikt i ditt privatliv och uppväxt så ska du få lite (och observera ordet lite) feedback ang. ditt manus: Språket: Är så dåligt så du annar nog inte! Gör dig själv en tjänst och kontakta nån skola som har engelska lärare och be nån sån läsa igenom detta så kanske det går fram hos dig eftersom du nu inte vill tro på vad som sägs här! Om det bara skulle vara nåt stavfel här och där så är det ingen fara alls men i detta fall så kryllar det av "ordföljdsfel" dvs. verb kommer före substantiv och vice verse. "fragmentsfel" dvs att meningarna är ofullständiga, saknas verb, substantiv etc. Sen är det också otaliga grammatiska fel såsom "verbsubjektsfel"! Slå upp dessa på Google så förstår du nog innebörden! Manuset har noll karaktärsbeskrivning samt karaktärsutveckling, noll omgivningsbeskrivning, namnen på huvudpersonerna låter som enäggstvillingar: Kim o Cam.. och tillochmed namnen man väljer är otroligt viktigt.. t.ex Bond. Han heter James Bond av en anledning istället för Dexter Dumpelman.. Säger nu inte att hela ditt manus suger skit men det krävs en shitload av revideringar och då från scratch. "putsa" till det kommer inte hjälpa!! Har även ganska svårt att föreställe mig att nån med högre engelska kunskap än grundskolan skulle kunna påstå att detta var helt OK!! För de som vill läsa det på Svenska så borde de 14 första sidorna ligga kvar på MR Movie Boy's tidigare inlägg under samma namn Unleashed.. 0 Citera
Ryan_screenwriter Postad 10 juli 2009 Postad 10 juli 2009 Det största Matthew gjort är att vara koreograf till The Aviator? Han är väl ingen finsmakare på filmmanus skulle jag gissa. Men det kan väl vara bra ändå. Vet inte, brukar det vara så att du kan sälja det, och sedan skriver någon annan om det? Du kan nog inte få så mkt betalt isf... 0 Citera
Ladiesman Postad 10 juli 2009 Postad 10 juli 2009 Läste det nu. Helt ok tyckte jag ändå vissa delar, fast som alla har sagt, måste jag ändå säga hur usel engelskan var... Men... Hur kan det vara slut där det är? Om du ska sälja det ska du väl ha den längre? Detta blir ju typ 45 min film? Om någon ska skriva den senare ska den väl ha ett riktigt slut? 0 Citera
carl76 Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Ingen karaktärsutveckling? Förklara dig tack. Tycker jag har fått till en bra karaktärs utveckling med en del bra vändningar! Har ingen större lust att lägga ner tid på att försöka förklara konceptet för dig! Du tycker det är bra och inget lär ändra på det! Vill dock påpeka att du kanske är en fantastisk skådespelare och har talang, det kan jag inte uttala mig om men författeriet och historieberättandet kräver en hel del träning! Istället för att förklara bort felen du är medveten om i ditt manus så gör nåt åt dem istället! Revidera det, och när du gjort det så revidera det igen precis som vilken annan person med ambitioner och genuin inställning till att lyckas skulle göra! 0 Citera
Ryan_screenwriter Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Jag reagerade också så men han är mer mannen bakom. Med "kontakterna" så att säga. Mannen bakom vad?? och vilka kontakter har han? Känner han Brett Ratner? Spielberg? 0 Citera
carl76 Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Kanske samma "kontakter" som carl76 har. Kompisar inom film bolag etc som kan ta "kontakt". Matthew Dickens har säkerligen ett kontaktnät inom filmindustrin, det betvivlar jag inte! och jag kan definitivt inte veta hur han jobbar, t.ex vilka krav han har på de s.k talangerna han nu upptäcker om han nu har några krav alls.. Man kan ju kolla tidigare finalister i talang kampen och hur deras karriärer har utvecklats.. En STOR skillnad jag nog rakt upp och ner kan säga mellan denna Dickens och agenten som representerar mig de gånger jag lyckas skapa nånting värt att försöka sälja iväg är att jag har vissa krav på mig.. Jag har turen att lyckats fått tag i en agent men inbilla er inte att hon accepterar vilket skit som helst, det ska helt enkelt vara välskrivet och genomtänkt vilket oftast tar enhel del tid.. 0 Citera
carl76 Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Så detta var ren skit? Tack för feedbacken. Jag har funderat på storyn sen jag slutade gymnasiet för två år sen och tänkte göra ett försök att få ner den på papper vilket tydligen var ett stort misslyckande enligt er. Är det nån som sagt att storyn är skit?? Om du gav upp selektiv läsning så skulle det nog gå bättre!! Manuset i sitt nuvarande status håller inte, (det är min åsikt, finns säkert de som tycker det e kanon och kan bli filmat direkt) du måste lägga ner mer tid i det, skriva om det, om o om igen...Skriver man ett färdigt manus på 1 månad så gör man det, det kan även ta 10 eller 27 månader eller vilken tid som helst! Jag reagerar inte mest på språket utan ditt extremt nakna sätt att försöka berätta den, dvs. inga som helst scenbeskrivningar eller karaktärsunderlag som enligt mig är jävligt väsentligt då man som författare har en bild i huvudet som man även vill försöka att andra ska få när de läser.. Jag kommenterar inte dina och andras inlägg för att vara dryg, elak eller verka besserwisser på nåt sätt utan för att försöka dela med mig av åratal av erfarenhet av vissa element som det inte går att kringå..(även med kontakter ;-)) Om du inte vill höra fler inlägg från mig i framtiden ang. Hollywood, dina manus eller ideer så är det bara att säga till så behöver du inte få några! Om man nu vill ge sig in på denna bana (filmindustrin) så är det bäst att man ganska tidigt kommer på att motgångar är det gott om och man måste lära sig att ta dessa på rätt sätt och framför allt inte ge upp! 0 Citera
carl76 Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Dina manusideer är inte mer knäppa än nånannans, mig själv inkluderad! Allt detta runt Lohan är väl kanske sånt man ska skylta lite mindre med annars riskerar man nog att uppfattas som en knäppgök! Dina framtidsplaner och visioner är det absolut inget fel på, såna ska man ha, men du borde nog sätta lite mer rimliga delmål som t.ex att komma in på calleflygare till att börja med! Men jag vidhåller fortfarande att om du vill fortsätta skriva manus så har du endel att tänka på i fortsättningen.. När jag läser dina inlägg om uppväxt och diagnos så tänker jag på vad en överlevare från Auschwitz-Birkenau sa till mig, en slovakisk judinna i 80+ åldern, hon sa: "When I speak you will not listen, and if you listen you will not understand" Ligger nog enhel del i den meningen! 0 Citera
Ryan_screenwriter Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Jaja, det är bra. Men jag har typ 70 filmidéer med början mitt och slut, bara att jag inte börjat skriva på alla. Är det många som har det? Jag vet inte. Och jag tycker nästan alla är bra till och med. Men jag vill inte bli skådis, jag vill bli manusförfattare. Såg A prairie home companion idag: Lindsay Lohan är INTE en av "de bästa skådisarna". Hehe. 0 Citera
Mr_Movie_Boy87 Postad 11 juli 2009 Författare Postad 11 juli 2009 ................................. 0 Citera
carl76 Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Jaja, det är bra. Men jag har typ 70 filmidéer med början mitt och slut, bara att jag inte börjat skriva på alla. Är det många som har det? Jag vet inte. Och jag tycker nästan alla är bra till och med. Men jag vill inte bli skådis, jag vill bli manusförfattare. Såg A prairie home companion idag: Lindsay Lohan är INTE en av "de bästa skådisarna". Hehe. Nog ingen häromkring som har det! Men å andra sidan så är väl du den enda på detta forum som sålt ett manus för närmare 1 000 000kr till ett bolag vars box office rekord är på 700 000kr och den bedriften är du nog ensam om i världen! Men det känns väl bra att du har ca:6300 sidor manus på gång, känns som du kommer ha fullt upp i framtiden... 0 Citera
Ryan_screenwriter Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Man kan nog få lite mer än så, hörru, shit http://en.wikipedia.org/wiki/Screenwriter's_salary Men vadå, menar ni att det är väldigt mkt med 70st? 0 Citera
Mega99 Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Man kan nog få lite mer än så, hörru, shit http://en.wikipedia.org/wiki/Screenwriter's_salary Men vadå, menar ni att det är väldigt mkt med 70st? Idéer behöver man ju- Det är det jag säger. Han kanske har En Idé, men att tro att den ska gå hela vägen är ganska arrogant. Jag har säkert runt 30 idéer, och kanske en speciell som jag fokuserar extra mycket på- Och det är så man får arbeta. Att någon skulle spendera år på en enda idé gör mig rentav ledsen. Man måste vara effektiv och inte alltför naiv. 0 Citera
slrslr Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Jag tycker inte det är något fel på din ide faktiskt men bara så du vet, engelskan är verkligen jobbig att läsa. Jag ger dig samma tips som alla andra, skriv det på svenska och få det översatt. Fortsätt sträva efter det du vill uppnå, men du måste samtidigt kunna ta kritik. 0 Citera
carl76 Postad 12 juli 2009 Postad 12 juli 2009 Idéer behöver man ju- Det är det jag säger. Han kanske har En Idé, men att tro att den ska gå hela vägen är ganska arrogant. Jag har säkert runt 30 idéer, och kanske en speciell som jag fokuserar extra mycket på- Och det är så man får arbeta. Att någon skulle spendera år på en enda idé gör mig rentav ledsen. Man måste vara effektiv och inte alltför naiv. Mega99: Har du problem att lägga upp nånting du skrivit? Eller ska du fortsätta undvika det? Ryan Screenwriter: Vad fick du betala i skatt och andra utgifter på ditt sålda manus igentligen? Självklart kan man få bra betalt för ett manus! Men att göra det här av ekonomiska skäl är nog bland det mest korkade man kan göra! 0 Citera
Mega99 Postad 12 juli 2009 Postad 12 juli 2009 Har du problem att lägga upp nånting du skrivit? Eller ska du fortsätta undvika det? Jag visste inte att jag var tvungen att bevisa mig bättre för att få kritisera? Antar att en filmpublik måste kunna göra en bättre film själva för att få tycka dåligt om filmen? Jag laddar gärna upp något när jag känner att jag är helt nöjd med det jag skrivit - I stort sätt alla mina idéer arbetas det fortfarande med, även om det inte är på en daglig bas. Så om vi skulle kunna försöka att Inte uppföra oss som 13-åriga know-it-all's så skulle det nog bli en mycket bättre atmosfär här. Ser f.ö fram emot att läsa den rättade versionen av Mr_Movie_Boy87's manus - Har ju än så länge endast blickat över't. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.