Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag kommer filma dokumentärt och kommer vara i behov av att alltid kunna ha med en kamera, så därför har jag bestämt mig för att använda mig av en så "liten" som möjligt.

Dock, vill jag även dra på en 35adapter för att iaf få lite fräschare bild. Typ en vault35 eller twoneil-adapter. Vet nackdelarna med statisk mot dynamisk och tror det i dokumentärt fungerar bra ändå. Och jag vet jag ska ha ett analogt objektiv med manuell bländare.

Men, hur är det med kompatibiliteten med kameror. Jag vet att många verkar ha en HV20/30 så där är det väl inga problem. Men t.ex. mindre SONY HANDYCAM (Semesterkameror), går det att få på en adapter på en sådan?

Och, varför verkar de flesta adaptrar i sitt "native"-läge stödja Nikon-objektiv och inte Canon?

Postad

Förlåt. uttryckte mig väl lite fel. hur som.

Men, hur är det med kompatibiliteten med kameror. Jag vet att många verkar ha en HV20/30 så där är det väl inga problem. Men t.ex. mindre SONY HANDYCAM (Semesterkameror), går det att få på en adapter på en sådan?

Och, varför verkar de flesta adaptrar i sitt "native"-läge stödja Nikon-objektiv och inte Canon?

Postad

Om du vill filma dokumentärt så verkar det dumt att ha en vibrerande adapter som för en massa oväsen. Jag skulle rekommendera en hv20/30 med en statisk adapter och ett LCD-flip hack så bilden blir rättvänd i skärmen.

/KN

Postad

Förmodligen gängan runt optiken. Det går att komma runt det med en rod support. 35 adapter borde funka med vilken kamera som helst. Se till att du kan ställa exponeringsvärden manuellt eller i alla fall låsa dem. Viktigt att kameran kan fokusera på korta avstånd samtidigt som man zoomar in lite.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...