Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag filmar i regel i HDV och för över materialet så till datorn. Jag redigerar i Premiere CS4.

Min tanke har dock varit att redigera i 720x576 (med fejkad letterbox) eftersom slutmålet oftast har varit för Youtube mm.

I mitt resonemang har tanken här varit att jag kan arbeta med fejkade zoomningar och panoreringar eftersom ursprungsmaterialet är väsentligt större än bildytan. Normalt är därför klippen förminskade till i snitt ca 40-50% och passar då perfekt i visningsytan,

Två frågor dock:

1. Detta verkar sega ned datorn rätt mycket. Kan det vara pga förminskningen av HDV-klippen? Det gör det exempelvis svårt att synka text och ljud eftersom det "laggar".

2. Dessutom får jag en känsla att den slutrenderade filen i regel inte blir så skarp som jag önskar (exporterar oftast till H.264).

Suck!

Svar vore förträffligt - och om min workflow är felaktig - finns det då något annat sätt som jag ändå kan ha nytta av HDV-storleken på filerna i den mindre bildytan? (just för zoom/pan mm).

Min burk är knappast för klen: Dubbla 2.66 GHz fyrkärniga Xeon, 16 GB ram, Nvidia Quadro FX1700 och en massa diskar...

Tacksam för svar!

/Jocke

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...