Gå till innehåll

Projektarbete film - Överföring, Kvalitet, Redigering


mmjau

Recommended Posts

updatering:

Jag har nu lånat Pinnacle moviebox USB av en kompis.. Om jag väljer mpeg dvd kvalitet (bästa kvalitet), blir det nog med kvalitet för att visa den på videoband för folk? Alltså rätt bra kvalitet.. Hur får jag förresten över filmen från datorn till videoband så att jag kan visa det på videospelaren hemma?

 

Hej!

Jag är nybörjare på kameror och redigering. Jag håller på med ett projektarbete (3an gymnasiet) och jag och en kompis håller på att göra en film. Vi har filmat klart ett band och skulle föra över innehållet till datorn. Men det gick inte, vi provade i pinnacle studio men den ville hela tiden ha firewire, medan vi bara har tillgång till USB sladd.

 

Någon som vet ngt program där man lätt kan överföra från kameran till datorn med USB?

 

Eftersom det inte gick, fick vi hjälp. Och en kompis gjorde det hemma hos sig och brände ut det på en skiva åt oss som VCD. Jag skulle överföra det till min dator och där fanns en .dat fil på skivan som va i storleken av va filmen skulle vara. Så jag antog att det va den, kopierade den från skivan till min dator och ändrade ändelsen från .dat till .mpeg och kunde titta på filmen.

 

Hur är det med kvaliteten? Blir den sämre om man gör som vi gjorde? Bränner ut på skiva som vcd, överför, gör om ändelse osv.? Kan man göra på ett bättre sätt utifrån VCD filen. Vi ska liksom redigera det, så då måste vi väl ha det i .avi eller .mpeg format? Eller?

 

Undrar också, hur det blir när vi har fler band och därmed fler filmer. Det går väl att redigera ihop filmerna? Det ska vara _en_ film.

 

Jag har också tillgång till Adobe Premiere, ska jag använda det istället, eller Pinnacle studio?

 

Tack för hjälpen.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att konvertera materialet till VCD innebär en kvalitetsförlust med råge. Ärligt talat, glöm det. Om du inte kan tanka ned filen från din polare (fyllde ni bandet så är det ungefär 12 GB) så tycker jag verkligen att ni skall lägga ned ett par hundralappar på ett firewirekort, annars sitter ni i en dålig sits.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

okej tack för svaret.. :) någon som vet vad det är för fel.. när jag försöker överföra innehållet på bandet från kameran (play läge, och valt usb stream) har i usbsladden osv, men när jag försöker switcha tilll play läge med USB sladden i, så står det att jag måste ta ut USB sladden innan jag går till play läge, men då går det ju inte att "capture" filmen..

 

och hur ska jag göra i redigeringsprogrammet för att inte kvaliteten ska försämras? Alltså i vilket format ska jag spara filmen på datorn.. Som jag sedan ska redigera, för man kan överföra det genom USB och inte bara genom firewire? Verkade inte så med pinnacle studio 9 iofs.. :( Den ville som sagt ha firewire hela tiden

Länk till kommentar
Share on other sites

Firewire används nästan uteslutande till överföringen av video medan usb används till att föra över stillbilder. Det blir nog till att införskaffa ett firewirekort, kostar två-tre hundra på närmsta Kjell o Co eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nu lånat Pinnacle moviebox USB av en kompis.. Om jag väljer mpeg dvd kvalitet (bästa kvalitet), blir det nog med kvalitet för att visa den på videoband för folk? Alltså rätt bra kvalitet.. Hur får jag förresten över filmen från datorn till videoband så att jag kan visa det på videospelaren hemma?

Länk till kommentar
Share on other sites

Rätt som Jacob skriver, glöm vcd och svcd om du jagar kvalité. Då är det endast DVD som gäller. CD skiva kostar ca 5 :-/st en DVD kostar ca 10:-/st (storpack), den prisskillnaden är det värt om du inte övar ihjäl dig...

 

Alltså AVI-format, bränn antingen i Pinnacle egna brännarprogram eller bättre i NeroVision Express 2 SE (demo kan möjligen laddas ner). Från AVI-fil renderar du ut "Make Movie" på Tape-knappen genom att koppla in kameran, här gäller att du har DV-in på din kamera (utgår från att du har en digital videokamera). Kör över filmen till ditt kameraband via Firewire-kabel (el. i-Link för Sonykamera). Koppla sedan in kameran till TV:n eller videobandspelaren (detta förutsätter att du har DV-out på din kamera och scart eller S-video ingång på TV:n) och spela in där på ett vanligt VHS-band. Här tappar du dock lite kvalité när du lägger över till ett VHS-band, men det får du bjuda på...

 

Lycka till / Bengt.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för hjälpen :) så jag ska alltså spara i .avi format och inte .mpeg när jag har "capture" och e i "make movie", som jag sedan ska redigera när jag har filmat allt (fler band). För om jag "make movie" bara för att jag måste tömma ett band, så kan jag väl sedan redigera det, och plocka ut scener ur mpeg eller .avi scenen sedan i pinnacle? För jag måste verkligen tömma ett band snart..

Länk till kommentar
Share on other sites

Du bör arbeta i Pinnacle om du inte är van, då Adobe Primiere är betydligt svårare. När du tankar in "capture" till datorn kan du välja mellan "DV full-quality capture" klart bästa kvalitén, på min disk 80 GB ryms det ca 3 timmar DV-kvalité. Det andra valet är "MPEG full-qualité capture" ovh jämförelsevis på samma yta 80 GB, ryms det 38 timmar MPEG-kvalité. Det säger väl sig själv vilket du skall använda för bästa kvalité, alltså DV-kvalité.

 

Men sen kommer ett annat problem, skall du tanka in mycket film och du har ett begränsat hårddiskutrymme.... ja, då är du kanske tvungen välja MPEG-kvalitén för att få plats med allt. Tips, tanka in 1 minut i DV-kvalité och spara det som ex. "test DV" och sedan tanka in samma sekvens i MPEG och döp till "test MPEG". Rendera ut dessa var för sig i samma kvalité, dvs AVI. Klicka sedan på mappen "Mina filmer" där de bör hamna, dubbelklicka på resp. filmmapp som förhoppningsvis spelas upp i Windows Media Player. Där kan du bedömma kvalitén. Uppspelning i TV:n blir i regel något bättre än på dataskärmen.

 

/Bengt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...