Gå till innehåll

Projektarbete film - Överföring, Kvalitet, Redigering


mmjau

Recommended Posts

updatering:

Jag har nu lånat Pinnacle moviebox USB av en kompis.. Om jag väljer mpeg dvd kvalitet (bästa kvalitet), blir det nog med kvalitet för att visa den på videoband för folk? Alltså rätt bra kvalitet.. Hur får jag förresten över filmen från datorn till videoband så att jag kan visa det på videospelaren hemma?

 

Hej!

Jag är nybörjare på kameror och redigering. Jag håller på med ett projektarbete (3an gymnasiet) och jag och en kompis håller på att göra en film. Vi har filmat klart ett band och skulle föra över innehållet till datorn. Men det gick inte, vi provade i pinnacle studio men den ville hela tiden ha firewire, medan vi bara har tillgång till USB sladd.

 

Någon som vet ngt program där man lätt kan överföra från kameran till datorn med USB?

 

Eftersom det inte gick, fick vi hjälp. Och en kompis gjorde det hemma hos sig och brände ut det på en skiva åt oss som VCD. Jag skulle överföra det till min dator och där fanns en .dat fil på skivan som va i storleken av va filmen skulle vara. Så jag antog att det va den, kopierade den från skivan till min dator och ändrade ändelsen från .dat till .mpeg och kunde titta på filmen.

 

Hur är det med kvaliteten? Blir den sämre om man gör som vi gjorde? Bränner ut på skiva som vcd, överför, gör om ändelse osv.? Kan man göra på ett bättre sätt utifrån VCD filen. Vi ska liksom redigera det, så då måste vi väl ha det i .avi eller .mpeg format? Eller?

 

Undrar också, hur det blir när vi har fler band och därmed fler filmer. Det går väl att redigera ihop filmerna? Det ska vara _en_ film.

 

Jag har också tillgång till Adobe Premiere, ska jag använda det istället, eller Pinnacle studio?

 

Tack för hjälpen.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites