Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå, nu har jag äntligen lyckats dra upp Nedgång och Fall på vimeo.

Filmen finns att läsa om i produktionsdagboken här på Voodoofilm.

Lösenordet är voodoofilm

Inte för att jag tror att någon kommer sprida filmen över hela internet, men gör inte det. Jag tror inte att festivalerna bryr sig så värst mycket, men jag vill gärna hålla den lite osedd.

/Hampus

Postad

Denna har jag verkligen längtat efter att få se.

Jag tycker ni har gjort den bra.

Ett par detaljer bara. Ljudet behöver ställas nivåerna på. Ibland hör man ingenting och ibland slår det igenom. Det är absolut den svagaste länken.

Sen gillade jag inte att krigsbilderna var så oerhört lågupplösta.

Var kul att se en film gjord med Eos5Dmk2. Den verkar ju prestera ganska bra. Kanske är köpläge...

Vad hade ni gjort annorlunda idag med facit i hand?

/KN

Postad

Tack som fan! Synd att min självkritiska röst är så stark att jag nästan slutat vara nöjd.

Nej men, jag är nöjd, men det är så mycket som kunde blivit bättre, vilket antagligen är en bra känsla i slutändan då den aldrig låter en sitta och rulla tummarna.

Ljudet är kasst, jag har försökt normaliza (konstig sak att göra ett verb av) alla ljudklipp, men fick inte riktigt till det. Var det någonstans du tyckte att ljudet var extra ojämt?

Jag är verkligen nöjd med Mark tvåan, särskilt nu när Canon släppt ett firmware som ger total manuell kontroll (förutom 24/25p).

Vi hade helt enkelt inte råd med högupplösta bilder från krig, så vi fick köra på de här public domain-klippen. Jag tycker å andra sidan att de ger en härlig youtube-känsla till introt vilket var lite poängen, att krig är så lättillgängligt på internet att konceptet människoliv nästan blivit totalt urholkat. (Inget jävla "allt var bättre förr"-lingo, förr i tiden dog de som flugor av lunginflammation, då var människoliv ganska kortvariga också).

Vad hade jag gjort annorlunda? Svårt att säga... helt enkelt jobbat MER, bättre och mer noggrant. Självklara saker som en erfaren ljudtekniker, vilket kräver mer pengar. Längre och mer noggrann förberedelse, fast det finns ju en gräns där man måste sluta förbereda och bara köra. Lägga mer tid på det logistiska lösningarna i förberedelsen istället för att spendera en massa tid på att räkna ut de filosofiska meningarna med varje ruta, vinklar och kamerarörelser kan man ändå inte fastställa försen det verkligen är dags att filma.

Postad

Ja du ska vara nöjd med filmen. Den är bra. En svår film att göra.

Ljudet.

Till exempel vid köksbordet. När de går till frysen. Först hör man inte riktigt vad skådespelarna säger. Det är väldigt låg volym. Men stolen som dras ut låter riktigt högt.

Genomgående är dialogen för låg i hela filmen.

Undantaget är när han börjar skrika vid frysen, då slår det igenom rejält. Jag hade tagit om det ljudet.

Hellre lite brus än att man inte hör vad som sägs. Dialogen är ju väldigt viktig.

/KN

Postad
Haha såg den så hemsk ut tycker du? Jag tycker ändå att vi lyckades generera rätt bra bilder med M2an. 16mm hade ju ändå varit ZwEeT

Hemskt var det ju inte, men just den här sortens filmer måste nästan skjutas på 16 för att uppnå den där känslan. M2an skulle jag gärna sett i färg och annat sammanhang dock, för den verkar ju väldigt nice.

Postad

Jag har laddat hem originalfilen och tittat lite på ljudspåret. Dialogen ligger på runt -20 db. Det är på tok för lågt. Musiken i början ligger däremot högt och bra.

/KN

Postad

Jag tycker itne att det va nån vidare bra framförd film i varken driv, skådespel eller kameraarbete, man blir inte särskilt intresserad eller berörd, men däremot tycker jag att sexscenen var riktigt bra som en scen för sej. Detta är nåt jag saknar i vanliga filmer. Så fort det är en sexscen så ska det alltid vara romatiskt eller sliskigt och skit, här e det pang på, rått och lite äckligt, skitbra!

Postad
Jag tycker itne att det va nån vidare bra framförd film i varken driv, skådespel eller kameraarbete

Bara bra att du säger som du tycker, jag är inte en sådan jävel som måste ha "konstruktiv kritik". Säg som ni vill. Fast jag tror att din åsikt är subjektiv där. Kameraarbetet kunde ha varit bättre, men skådespeleriet tycker jag är realistiskt och lågmält, drivet tycker jag fungerar i sig då det är en så pass kort film.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...