Jerko Postad 2 juni 2009 Postad 2 juni 2009 Någon fler än jag som drabbats av dålig självkänsla efter att ha läst manus som blivit storfilmer? De är alltid väldigt fantasifulla och smarta, en nivå jag aldrig kommer att nå upp till. Nu har jag inte ambitioner att mina manus ska bli storfilmer men jag får tankar som "ingen kommer vilja se min film" och allt känns väldigt hopplöst. 0 Citera
Daniel Hållquist Postad 3 juni 2009 Postad 3 juni 2009 Äh, tänk inte så. Kom ihåg att de manus som du ser har skrivits om mellan 7 - 15 gånger. Det tar tid att skriva något som är jävligt bra på riktigt. Tid och tålamod. 0 Citera
Raffe Postad 3 juni 2009 Postad 3 juni 2009 Förstår precis vad du menar! Jag går just nu på SFS, och håller på med filmproduktion på väldigt grundläggande nivå. Får lite ångest när jag går på bio och ser så perfekta produktioner. Jag tänker på allt slit som ligger bakom, alla pengar och resurser man själv (troligtvis) aldrig kommer att få jobba med. Då känner man sig liten. Tre tips. 1. Omvandla dessa upplevelser till inspiration, garva för dig själv och se det som en utmaning att komma med nåt liknande. Du planerar väl ändå ett liv med hårt arbete, så det är bara att tänka att man är bäst och göra så gott man kan. 2. Läs amatörmanus och semi-profesionella, se hur dåliga de är, och hur mycket du skulle kunna göra det bättre - och din självkänsla är på topp igen! 3. Du är antagligen ung, och då har du massor av år att slipa på ting talang och kunskap. När du är 40 och fortfarande vill bli profesionell manusförfattare och inte fått nånting gjort efter decennier av slit, då har du rätt att känna liiite ångest. Cheers! 0 Citera
Blue Chip Postad 3 juni 2009 Postad 3 juni 2009 Det hela ligger i tre nivåer: Dra ihop en story - behöver inte vara särskilt linjärt men med en nerv eller själ som berör. Kan t ex handla om alla gånger någon känner sig mindervärdig över sina utkast till filmmanus :) Putsa story så att den kan filmas. En snubbe som ligger i sängen och drömmer om sin döda mamma blir bara bara en snubbe i en säng i en film. Skriv så du kan filma det. Serietidningar är enorma på just det här. Film är nutid. Läsandet kan vandra fram och åter. Nutid, nutid nutid. Vad ser kameran? Det kameran ser är det som publiken kan se. Tänk på en kamel. Låt något intressant hända i början som gör att tittaren fastnar. Det är första puckeln på den kamelformade berättelsen. Titta på James Bond - första fyra minuterna är en hel film komprimerad till minutformat för att fånga intresset. Därefter orkar vi glo igenom hela vinjetten med rollista och upptakten till det som ska bli - Finalen! Det är den andra, och större puckeln, i berättelsen. I finalen möts alla motsättningarna som du berättat om i början och trappat upp genom filmen till Den Slutliga Uppgörelsen. Är det ett drama så vinner hjälten. Är det en tragedi så vinner skurken. Är det ett epos så saknas en final. Rent sakligt förhåller det sig nog som så att du spänner bågen aningen för hårt. Titta, eller ännu hellre läs, Astrid Lindgren t ex. Banala, men välskrivna, historier som vädjar till vår medkänsla. Det skulle vara den enklaste sak i världen att lägga in delar av Emils historier i en deckarhandling för att skapa medkänsla och samtidigt lätta på spänningen á la Tarantino. Just Tarantinos filmer är annars ett utmärkt exempel på hur man filmar en teaterscen. Ingenting rör sig (utom i undantagsfall och för att föra filmen framåt) utan skådisarna vandrar fram och åter på "scenen" framför kameran. Jag tror, kort och gott, att du ska öva med enkla filmer och enkla manus först, så du lär dig grundtrixen. Ekorren satt i granen / Skulle skala kottar /Fick han syn på barnen /Då fick han så bråttom - typ. 0 Citera
Ladiesman Postad 4 juni 2009 Postad 4 juni 2009 Var får man tag på amatörsmanus då? Amerikanska 0 Citera
carl76 Postad 4 juni 2009 Postad 4 juni 2009 här kan du läsa lite utdrag från spec. scripts.. http://www.screenplayers.net/allscripts.html carl76 0 Citera
Ladiesman Postad 5 juni 2009 Postad 5 juni 2009 här kan du läsa lite utdrag från spec. scripts.. http://www.screenplayers.net/allscripts.html carl76 Är detta manus som har blivit sålda eller? Bara massa randoms? 0 Citera
carl76 Postad 5 juni 2009 Postad 5 juni 2009 Är detta manus som har blivit sålda eller? Bara massa randoms? Det är nog blandat, men det ger ju lite insikt i hur dessa författare har skrivit sina manus, sen om det gett någon framgång vet jag inte! 0 Citera
Mega99 Postad 7 juni 2009 Postad 7 juni 2009 Här kanske du hittar vad du söker http://www.script-o-rama.com/snazzy/table.html Script till massvis med kända filmer. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.