Neufert Postad 20 maj 2009 Postad 20 maj 2009 Hejsan, Har spelat in en kortfilm på en Panasonic DVX100b. Den spelades in på 4:3 squeeze. "Widescreen dv format interlaced 16:9" i datorn. Jag klipper i Premier pro och färg korrigerar i AE. "CS3" När filmen ska visas upp i slutet av krusen, hur ska jag då spara den för bästa kvalité? DVD? Hur? DV-band? Hur? Som data-fil? Hur? När jag säger "Hur" menar jag, vilket program Premier Pro eller After Effects? Vilka inställningar ska jag använda? Och vilket format? Vilket ger bäst bild? Borde jag använda mig utav deinterlace? Snälla, svara inte "det beror på". Vill ha bästa möjliga bildkvalité. 0 Citera
Stefan_holst Postad 20 maj 2009 Postad 20 maj 2009 Hejsan, Har spelat in en kortfilm på en Panasonic DVX100b. Den spelades in på 4:3 squeeze. "Widescreen dv format interlaced 16:9" i datorn. Jag klipper i Premier pro och färg korrigerar i AE. "CS3" När filmen ska visas upp i slutet av krusen, hur ska jag då spara den för bästa kvalité? DVD? Hur? DV-band? Hur? Som data-fil? Hur? När jag säger "Hur" menar jag, vilket program Premier Pro eller After Effects? Vilka inställningar ska jag använda? Och vilket format? Vilket ger bäst bild? Borde jag använda mig utav deinterlace? Snälla, svara inte "det beror på". Vill ha bästa möjliga bildkvalité. Det är en fin kamera du har men vad jag förstår en DV kamera. Den är dock progressiv och spelar in i 24 bilder per sekund. Att hoppa mellan premiere och AE så kan du få en hint om hur man gör i denna tråd. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=24297 Spara redigerat master på band är ju aldrig fel. Spara i dv format och gör det utan att koda om, det är en bock i premier att bocka ur i settings. Sedan är frågan vad ska du visa upp dina filmer/videosnuttar på? Det är helt avgörande när det gäller omkodning. Ska du visa på Fullhd projektor eller 50" tv, 20" datorskärm eller mindre.etc. En modern tv lcd/plasma/led klarar vad jag vet alltid progresiv visning och det är helt klart att föredra. Jag använder opensource programmet MediaCoder som gör alla möjliga omkodningar både snabbt och med hög kvalité. Det rekommenderar jag istället för ex adobes media omvandlare i premiere pro cs3. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.