Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag är på gång och ska köpa en ny dator och ev. nytt redigeringsprogram.

Vad passar sig bäst för videoredigering: mac eller pc?

Vad passar sig bäst för videoredigering: Premiere 7.0 (har jag nu) eller... ?

/Fredrik

Posted

Smaken som baken

Man ska ju bara klippa film liksom :)

Har man väldigt stora mängder råmaterial och rejäl hårdvara märker man nog skillnad mellan programmen. "Vanliga" DV filmer går nog vilket som hellst. För hemmabruk känns Avid Symphony rätt overkill

Om du inte tänker köra hårdvara för DV är premiere bra eftersom den rendrerar med mainconcepts DV codec, och inte microsofts.

Posted

Skall du ha Mac, är det väl Final Cut som gäller. Själv kör jag Vegas på PC och det funkar svinbra även i en lite långsammare burk. Jag vet att de flesta använder Premiere och Avid på PC, men Vegas är riktigt bra och kompetent program, och dessutom lätt att använda och lära sig. Rekommenderas!

MVH Gren

Posted

Avid finns både till PC och Mac, beroende på vilket Avid program man kör.

Gratis Avid finns här: http://www.avid.com/freedv/index.asp, givetvis en nerbantad version men kanske värt en titt. Kostnaderna för Avid beror på vilka behov man har men från 7 000:- till 16 000:- för DV baserade redigeringsprogram upp till över miljonen för filmredigeringsprogram.

Om man jämför premiere, Avid och Final cut pro, vilket program är bäst??

Jag har aldrig kört FCP så det kan jag inte uttala mig om men av dem andra två hade jag i dagsläget valt Premiere Pro. Jag gillar Avid skarpt men man får helt enkelt mer för pengarna med PPro. Dessutom är integrationen med Adobes andra program som Photoshop och After Effects riktigt trevligt och det lär bara bli bättre för varje nu version.

Sen, vilket program som är bäst beror på vad du har för behov så det är inte så lätt att säga.

Posted

Tack för svaren!

Det verkar som att jag kan nöja mig med mitt premiere 1.0 (7.0) tillsvidare. Verkar också som att ni anser att det går lika bra med pc som med mac!?

/F.