Henrik Bie Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Jo! den är faktiskt ännu minde än vad jag hade väntat mig, nästan löjligt liten. Levde den då upp till förväntningarna? Att den bara har att kvarttumskipp är mycket märkbart och rätt störande, men den höga upplösningen (max 1080, 24-30p 50-60i) och 35:Mbps väger upp en heldel. Det var inte första preo för mig att köpa en semi-pro kamera som var kompakt. Men desto mer jag har funderat på alla möjligheter med en Hd-kamera som bara väger 1.8kg, desto fler idéer har det kommit till mig. Det är t.ex möjligt att hänga kameran i ett fiskespö och filma om man skulle vilja de. "U got the picture" Anyway! Här följer en plus och minus lista. Minus: Ljuskrävande (1/4) Bara två audiokanaler. Olågisk placering av vissa knappar (kan vara störigt för den som vill zooma manuellt) Ej steglös zoom (fyra fasta lägen med viss latency). Kräver SdHc Klass:6 eller högra. Plus: Spelar in direkt i Quicktimeförmat/35:Mbps. Otroligt liten. Stor HDMI Ut. Prisvärd. Hög bildkvalitet/Krona (under rätta ljusförhållanden) MVHB 0 Citera
ChrisSFP Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Klass 6 är i princip standard så kanske inte är ett jätteminus direkt en 100-lapp extra bara ;) Grym kamera för sitt pris! Tror vi kommer se sjuukt många sådanna ute bland semi-pro filmarna. 0 Citera
StenR Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Ska den leva upp till sitt höga pris så måste den ju vara väsentligt bättre än de lika stora konsumentkamerorna, t ex XLR men också mer manuella kontroller. Hur bra funkar low lux? 0 Citera
Rogge Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 ...t ex XLR men också mer manuella kontroller. HM100 har redan XLR. :) Ett stort minus för den kameran tycker jag är placeringen av Iriskontrollen. Den sitter på baksidan av kameran... Det är bra att man kan välja vad man kan spela in i, så att man inte är mer eller mindre tvingad att redigera i FCP. Jag skall prova att ställa om till ISO och se hur lätt/svårt det blir att ta in det i Pr CS4. http://www.lrtv.se/jvc-gyhm100-p-273.html http://www.jvcproeurope.com/jpe/root/bank_objects/GY-HM100_Product_Info.pdf 0 Citera
Max_H Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Då tycker jag zoomen verkar vara en mer än lovligt korkad begränsning på en kamera för, vadå, 30K??? Ska försöka ta mig en titt på den imorgon... måste få ett par klipp att testa med jag också. /Max 0 Citera
ChrisSFP Postad 25 maj 2009 Postad 25 maj 2009 Då tycker jag zoomen verkar vara en mer än lovligt korkad begränsning på en kamera för, vadå, 30K??? Ska försöka ta mig en titt på den imorgon... måste få ett par klipp att testa med jag också. /Max Jag pillade lite för att försöka komma på vad du pratade om zoomen.. men jag förstår inte problemet.. Den zoomade mjukt över hela skalan utan några fasta zoom stopp? Eller missade jag nått i din beskrivning på mässan.. Tycker annars den verkar jäkligt vettig för sitt pris, ex som en reporter kamera =) Hade gärna haft en som b-cam eller nått. 0 Citera
Max_H Postad 25 maj 2009 Postad 25 maj 2009 Såvitt jag kommer ihåg efter mitt (förvisso korta) test så var det märkbara "hopp" i zoomhastigheten i olika steg... /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.