Jump to content

Recommended Posts

Posted

hejsan,

jag hade tänkt filma bilar som åker i mörker så man ser lyktorna och den del som lyses upp, detta skall filmas under ca 5min. sedan ska jag dra upp hastigheten drstiskt i kameran så bilarna åker jätte snabbt fram. Nu till problemet. Jag vill att lyktorna från bilarna ska bli som en ända lång rörelseoskärpa. Alltså att lyserna från lyktorna ska ligga kvar som när man har lång slutare och panorerar snabbt så sitter motivet kvar i bild när de inte är det... hänger ni med. Jag har varit ute och testat två gånger hittills, ena gången hade jag slutare på runt 1/300 och tänkte då lägga på windblu4r i datorn, men det blev inget vidare reultat. Så jag gick ut igen och filmade med slutartiden 1/6... längsta som går, det funkade dock itne heller någor vidare. Om någon undrar vad jag är ute efter kolla haggard, där finns den effekten med lite varstans.

MVH

Posted

Behövs en slutartid på X antal sekunder, inte delar av sekunder. Tror inte att det är särskilt vanligt att dv-kameror har inställningar under 1/6 på slutartiden, min XM-2 har inte det iallafall. Tyvärr.

• 1 month later...
Posted

Jag vet hur man gör men det är lite för långt att förklara här. Skicka över klippet till mig så kan jag fixa det åt dig! Men då skall klippet vara "normalt filmat".