neolit Postad 14 april 2009 Postad 14 april 2009 Hej Nu är jag här igen. Och troligtvis kommer jag att komma tillbaka med frågor ofta de här två kommande månaderna. Jag håller på och redigerar en musikvideo som jag har spelat in i 16:9. Vid två olika tillfällen som jag har spelat in, har jag gjort det i 16:9. Men det ena tillfället ser jag nu att den inte visar i 16:9, varken i preview eller i timeline (se bild) Men materialet från det andra tillfället visar som det ska i 16:9. Vad är det som har hänt? Hoppas att ni förstår vad jag menar. Säg till annars, så ska jag försöka förklara bättre. Skulle vara tacksam för ett svar då jag sitter med material som jag behöver men som jag tyvärr inte kan använda pga. att det just visas i olika format. Neo 0 Citera
Hummel Postad 14 april 2009 Postad 14 april 2009 Det material som krånglar är det flaggat som 16:9 i Browsern (Frame Size, Pixel Aspect)? Hur gjorde du Capture på materialet, som Anamorft eller inte? 0 Citera
neolit Postad 14 april 2009 Författare Postad 14 april 2009 Hej Hummel Tack för hjälpen. Nu verkar det vara löst. Jag högerklickade på sekvensen i "browser" sedan "Item properties- format, sedan bockade jag "anamorphic". Jag antar att det var så du menade. Det konstiga är att andra sekvenser var ok från början utan att behöva göra något vid infångningen. Jag bara valde DV-Pal och så var det klart. Men men, nu är det löst och jag är väldigt tacksam för hjälpen. Jag vill nog passa på och fråga- hur låser jag video till sången som jag håller på och redigerar. Alltså det video som jag redan har synkad till sången Neo 0 Citera
Hummel Postad 15 april 2009 Postad 15 april 2009 Vill inte låta sur eller komma med en pekpinne men... Har du gjort dom övningar du få med när du köper Final Cut Studio? Dessa ger en väldigt bra inblick hur FCP fungerar. Det är värt att spendera ett par timmar med dessa, du kommer spara mångfalt med tid vid redigering. Svaret på sin fråga är att du kan låsa med "hänglåset" i timeline:n om jag nu förstod dig rätt? 0 Citera
neolit Postad 15 april 2009 Författare Postad 15 april 2009 Hej igen Jag förstår precis hur du menar. Saken är den att jag har tillbringat timmar genom att lyssna och se på tutorials från Larry Jordan från lynda.com. Hela grundserien har jag lyssnat igenom. Jag har lärt mig väldigt mycket, men, problemet är nog ändå att när man inte är så värst aktiv och använder det program man lär sig, så glömmer man mycket. Nu har jag kommit till den punkten att det är många saker som jag behöver veta för att jag ska klara mig bra igenom detta projekt som ändå är det seriösaste som jag har jobbat med i mitt liv. Men det skadar nog inte att återigen sätta sig och lyssna igenom tutorials. Nu till min fråga: det jag försökte säga är att jag gärna vill låsa video (som jag har filmat) med låten (som synkas till videon) så att när jag rör på video, följer även ljudet med och inte plötslig blir osynkad. Neo 0 Citera
beta75 Postad 15 april 2009 Postad 15 april 2009 Nu till min fråga: det jag försökte säga är att jag gärna vill låsa video (som jag har filmat) med låten (som synkas till videon) så att när jag rör på video, följer även ljudet med och inte plötslig blir osynkad. Neo Jag brukat lägga video och ljud i en egen sekvens och synka. Sen lägger jag den sekvensen i en ny timeline (sekvens) och klipper. Den nya blir min MASTER-sekvens. /KN 0 Citera
neolit Postad 15 april 2009 Författare Postad 15 april 2009 Jag går till väga på det sättet att jag tar den del av filmning som jag gillar (några sekunder i taget) och synkar till ljudet... och så fortsätter så framåt. Alltså, tar ifrån flera scener lite gran och lägger på timeline, samtidigt som jag synkar till låten. Du Beta verkar göra tvärtom vad jag kan förstå... kanske förstår jag inte riktigt (kl är över tolv på natten nu så :) ) ha överseende med det 0 Citera
beta75 Postad 16 april 2009 Postad 16 april 2009 Jag gör som du med tillägget att när jag är nöjd med synken så "låser" jag ihop ljudet och videon genom att lägga den sekvensen i en annan. Den första blir då ljud och bild som en fil utan de 325 klippen som de egentligen består av. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.