Bema Postad 11 april 2009 Postad 11 april 2009 Hej! (är ny här). Jag har tittat runt efter en ny kamera, och en av kandidaterna är HVR-Z5U. Är det någon här som har den? Ge gärna erat tycke i valet. Bra? Filmar till störst del natur, reportage och BMX. Länk till informationsblad (PDF) http://ws.sel.sony.com/PIPWebServices/RetrievePublicAsset/StepID/SEL-asset-129380/original/HVR-Z5U_brochure_final10-08.pdf 0 Citera
j3n5 Postad 11 april 2009 Postad 11 april 2009 http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6751006 eller http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9120547 0 Citera
Bema Postad 11 april 2009 Författare Postad 11 april 2009 PMW-EX1 verkar väldigt bra, har tittat runt på andras uppladdade filmklipp och ser väldigt bra ut, dock en högre prisklass än vad budgeten tillåter.. 0 Citera
Zootsuit Postad 13 april 2009 Postad 13 april 2009 Jag har en Z7 samma kamera fast med utbytbar optik. Vad vill du veta? 0 Citera
beta75 Postad 13 april 2009 Postad 13 april 2009 Jag har varit och klämt på EX1 och HMC151 och på plats fanns även Z7 vilket verkade vara ett grymt bra alternativ. Band och minneskort. Har inte hittat ett bra flöde till Mac bara. Önskar verkligen att Canon kunde göra en kamera motsvarande XHa1 fast med SD-kort. /KN 0 Citera
j3n5 Postad 13 april 2009 Postad 13 april 2009 Jag har varit och klämt på EX1 och HMC151 och på plats fanns även Z7 vilket verkade vara ett grymt bra alternativ. Band och minneskort. Har inte hittat ett bra flöde till Mac bara. Önskar verkligen att Canon kunde göra en kamera motsvarande XHa1 fast med SD-kort. /KN Tror att en hel del tillverkare har kameror i planeringsstadiet, men väntar på bättre lagringsmedia. Snabbare och billigare minneskort behövs för semipro-segmentet... 0 Citera
plf66 Postad 14 april 2009 Postad 14 april 2009 Snabbare och billigare än CF-kort för semiprosegmentet? Redan idag är ju CF- (och även SD-)kort billigare att lagra på än Dvcam/Hdv-band i praktiken. Man kan ju använda korten som engångskort utan ekonomiska problem idag. Ang Z5 så slås jag i broschyren av att man verkar ha en bra vidvinkeltillsats _tillsammans med motljusskydd_ för första gången. Håller den optisk bra egenskaper så måste det vara bra tillbehör. Undrar om man kan sätta den på en Z1, där motljusskydd är en svår nöt att knäcka... 0 Citera
j3n5 Postad 14 april 2009 Postad 14 april 2009 Snabbare och billigare än CF-kort för semiprosegmentet? Redan idag är ju CF- (och även SD-)kort billigare att lagra på än Dvcam/Hdv-band i praktiken. Man kan ju använda korten som engångskort utan ekonomiska problem idag. Ang Z5 så slås jag i broschyren av att man verkar ha en bra vidvinkeltillsats _tillsammans med motljusskydd_ för första gången. Håller den optisk bra egenskaper så måste det vara bra tillbehör. Undrar om man kan sätta den på en Z1, där motljusskydd är en svår nöt att knäcka... Varken SDHC eller CF stödjer idag den bitrate som behövs för bättre komprimeringsformat. Därför kör t ex Sony SxS och Panasonic P2. När högre bitrate snart blir standard i billigare minneskort tror jag vi kan slippa t ex AVCHD i semipro-segmentet. Att formaten tar större plats att lagra ser jag inte som något problem då det redan idag är billigt med enorma hårddiskar mm. 0 Citera
Rogge Postad 14 april 2009 Postad 14 april 2009 Varken SDHC eller CF stödjer idag den bitrate som behövs för bättre komprimeringsformat. Därför kör t ex Sony SxS och Panasonic P2. Med hjälp av en adapter kan du sedan länge köra SDHC-kort i en EX1 och EX3. Det räcker med Class 4-kort till EX-kamerorna. Det är alltså ingen nödvändighet att använda Sonys SxS-kort öht, såvida du inte vill cranka upp eller ner bildhastigheten. :) 0 Citera
j3n5 Postad 14 april 2009 Postad 14 april 2009 Jag har varit och klämt på EX1 och HMC151 och på plats fanns även Z7 vilket verkade vara ett grymt bra alternativ. Band och minneskort. Har inte hittat ett bra flöde till Mac bara. Önskar verkligen att Canon kunde göra en kamera motsvarande XHa1 fast med SD-kort. /KN HMC151 tycker jag har ett fint flöde i Final Cut Pro. Log and Transfer är snabbare än capture av DV-material. Problemen med Final Cut Express är dock inge vidare... 0 Citera
j3n5 Postad 14 april 2009 Postad 14 april 2009 Med hjälp av en adapter kan du sedan länge köra SDHC-kort i en EX1 och EX3. Det räcker med Class 4-kort till EX-kamerorna. Det är alltså ingen nödvändighet att använda Sonys SxS-kort öht, såvida du inte vill cranka upp eller ner bildhastigheten. :)Visst, men då kostar de kamerorna över 70000:- Jag vill se kort i fler kameror än HMC151 kring 40000:- de får gärna krypa under 30000:- också. När jag började filma kunde man få en XM-2 för ca: 20000:- Jag hoppas att det går att få en seriös kamera med minneskort för mellan 20-30000:- snart... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.