Jump to content

Recommended Posts

Posted

Allt som är oväsentligt skall utelämnas.

Ganska ofta har vädret betydelse... vilket gör att det därför bör skrivas ut. Men som sagt... har det inte betydelse så SKA det INTE skrivas ut.

Posted

Instämmer, det måste verkligen vara jätterelevant för handlingen. För att vänta på rätt väder eller skapa det kan bli riktigt dyrt.

Men ibland så sköljer regn bort det gamla, och då är det relevant. Men regn är dyrt....

jon

Posted

jo det är klart, men det där att om man skriver det privat så kan man skriva hur fan man vill, alltså det är ju bäst å göra det som det skall göras med en gång så lär man sig det.

• 1 month later...
Posted

Hmmm. Nu är jag kanske inte den bästa att uttala mig då jag ändå är förhållandevis nybekantad med manusförfattandet. Men . . .

Vädret kanske inte har någon avgörande betydelse speciellt ofta. Däremot kan det ju vara starkt bidragande till stämningen. Vad är en klassisk skräckfilmsscen utan mullrande åska och spöregn? Bara en sån sak som ett tungt snöfall skapar en viss atmosfär till en dialog eller situation, nästan vilken som helst. Sedan är det väl upp till producenten att följa upp detta eller inte.

Visst skall ett filmmanus vara avskalat och akta sig för det litterära. Samtidigt tycker jag det att ett bra manus skall vara ett manus som är roligt att läsa och vara inspirerande nog att vilja göra film utav.

/Fredrik

Posted

men som sagt om man ska göra filmen själv så gör som fan du vill. manusmallen är inte perfekt. om du tycker att ditt arbete blir effektivare och enklare om du gör på ditt eget sätt så gör det så... (men försök få det till en minut film per sida)

men om man ska sälja eller jobba med många andra människor så är det ju otroligt bra att det finns en mall så att alla förstår. om du har skrivit det rätt ska det ju inte finnas några frågor =)