Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej allihopa!

Har två frågor.

Har stött på ett konstigt fel som jag inte fattar. Projektet är inställt i 1080i HDV.

Jag exporterar filmen med Compressor DV Pal -> Pixel Aspect Ratio (1.422)

och sen när jag tittar på den blir vissa bilder oskarpa vilket de inte är i redigeringsprogrammet.

Har upptäckt att det är de bilderna som jag en aning (då menar jag bara lite) har förstorat i "Programfönstret". Men varför blir de oskarpa då de inte är det i programmet?

Har även lagt på filtret Sharpen utan någon ändring.

Min andra fråga, då jag redigerar HDV-material hur ska jag göra för att exportera ut materialet i HDV på datorn? Varför kan jag bara välja att exportera det till DV? Då det blir en ganska synbar kvalitetsförsämring. Har testat att köra ut det i (1.333) men det blir ju inget vidare.

Säkert dumma frågor men jag har helt kört fast. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Postad
Jag exporterar filmen med Compressor DV Pal -> Pixel Aspect Ratio (1.422) och sen när jag tittar på den blir vissa bilder oskarpa vilket de inte är i redigeringsprogrammet.

Har upptäckt att det är de bilderna som jag en aning (då menar jag bara lite) har förstorat i "Programfönstret". Men varför blir de oskarpa då de inte är det i programmet?

Det beror på att du redigerar HDV i ett HDV-Project. När du gör det är storleken på både Timeline och videon 100% och när du förstorar videon den blir den ju mer än 100% vilket är lika med oskarpare bilder.

Om du däremot lägger HDV på en DV-Timeline måste du skala ner HDV-fotot till ca 55% vilket gör att du kan förstora klippen mycket innan du går över 100%. Det blir mer jobb, men du slipper oskarpa bilder om du förstorar vilket ju var målet i detta fall.

Min andra fråga, då jag redigerar HDV-material hur ska jag göra för att exportera ut materialet i HDV på datorn? Varför kan jag bara välja att exportera det till DV? Då det blir en ganska synbar kvalitetsförsämring. Har testat att köra ut det i (1.333) men det blir ju inget vidare.

Du kan inte exportera ut HDV till HDV men det finns två sätt att gå runt det. Det ena är att koppla in kameran och välja File > Export > Export to Tape och dra ur kabeln till kameran när den börjar spela in. Då skall den fil Pr renderar ut finnas i en mapp som jag för tillfället inte minns vad den heter, men i Vista bör det bli C:\Users\Användarnamn\AppData\Local\Temp.

Det andra är att exportera MPEG2 där jag i CS4 har ett Preset som heter 1440 x 1080i 25 High Quality. Jag kan för lite om MPEG2-specen för att kunna säga att den här exporten är att likvärdig med HDV-specen. Eftersom man i båda fallen förlorar kvalitet genom att koda om MPEG2 > MPEG2 så är inget av sätten bra rent kvalitetsmässigt vilket också är förklaringen till varför det inte finns just HDV > HDV-export i Pr.

Postad

Tack så mycket Rogge! Du är guld värd för forumet :)

Förstår att HDV till datorn inte känns som något alternativ, det får räcka med att föra över det till bandet sen. Det är ju klart, jag skulle ändå inte kunna bränna det då jag inte har någon Blue-ray eller liknande.

Hittade IGÅR Adobe Media Encoder!!! Fattar inte varför jag inte hittat det innan, klipper inte så jätte ofta.

Där valde jag:

Format: MPEG2-DVD

Preset: Progressive Widescreen High Quality

Och då blev de oskarpa bilderna mycket bättre.

En gammal fråga, men finns det några special inställningar som gör att man kan få ut maximal kvalité på sitt HDV-material? Ändamålet är att få filmen på en DVD. Eller är det här det bästa sättet.

Postad

Format: MPEG2-DVD

Preset: Progressive Widescreen High Quality

Och då blev de oskarpa bilderna mycket bättre.

En gammal fråga, men finns det några special inställningar som gör att man kan få ut maximal kvalité på sitt HDV-material? Ändamålet är att få filmen på en DVD. Eller är det här det bästa sättet.

Tänk på att bara välja Progressive Widescreen High Quality om ditt källmaterial är progressivt. Renderar du ut interlaceat material som progressivt så tappar du skärpa i bilderna pga de-interlacingen. Andra tips är att ändra Quality från 4 till 5, se till att Field Order är Upper Field First samt att TV Standard är PAL. (Inte alltför sällan så vill CS3 rendera ut det som Lower Field First, NTSC.)

I CS4 finns ett alternativ som heter Use Maximum Render Quality där det utrenderade HDV-materialet ser mycket skarpare ut när det nedkonverterats. Renderingstiderna ökar dock dramtaiskt, så den bör bara användas vid slutrendering och inte för tittkopior om man inte är beredd att lägga ut den tid det tar förstås. :)

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...