rsh Postad 6 april 2009 Postad 6 april 2009 Hej där! Jag har varit lite off från videofilmandet, pga massa "vanlig" fotografering. Nu ska jag börja ta upp filmandet igen och har i dagsläget en HV30. Jag har tänkt att göra en uppgradering på kamera, men har inte koll på vad det är för spännande saker som kommer förutom HV40. Fast när det gäller HV40 så verkar den vara mer för de som inte redan idag har en HV20 eller HV30.. tyvärr. Sååå... Är det någon smarrig kamera som kommer de närmaste månaderna, runt 10-15000 klassen? :) 0 Citera
beta75 Postad 6 april 2009 Postad 6 april 2009 Det mest spännande i den kategorin är Canon HF s100. För det dubbla så kah JVC en inressant på gång HM100 /KN 0 Citera
j3n5 Postad 7 april 2009 Postad 7 april 2009 Ja, minneskort är helt klart framtiden. Gällande format så känns det svårare. AVCHD är ju helt klart en kompromiss som siktar på överföringshastigheten hos dagens minneskortshastigheter. Visst är HM100 intressant, men en kamera som så tydligt vänder sig till Apple känns inte som lösningen. Det skulle vara trevligt (om än förmodligen omöjligt) om en standard anpassad till dagens TV-upplösning bredde ut sig i semipro-segmentet. 0 Citera
Norbert Postad 7 april 2009 Postad 7 april 2009 Den mest spännande kommande kameran i den prisklassen är enligt mig Panasonic Lumix GH1. Den är en micro 4/3" med utbytbar optik. Videoläget spelar in 1080p/24fps eller 720p/60fps AVCHD. Den har manuell kontroll i videoläget samt mikrofoningång och vridbar display. Kommer i sommar nån gång. Juni har jag hört ryktas om. 0 Citera
beta75 Postad 7 april 2009 Postad 7 april 2009 Ja, minneskort är helt klart framtiden. Gällande format så känns det svårare. AVCHD är ju helt klart en kompromiss som siktar på överföringshastigheten hos dagens minneskortshastigheter. Visst är HM100 intressant, men en kamera som så tydligt vänder sig till Apple känns inte som lösningen. Det skulle vara trevligt (om än förmodligen omöjligt) om en standard anpassad till dagens TV-upplösning bredde ut sig i semipro-segmentet. Kör man HM100 men inte FINAL CUT så kan man, vad jag förstår, spara i ett format som är identiskt med XDCAM. Dvs MPEG2 med 35 mbps. /KN 0 Citera
j3n5 Postad 7 april 2009 Postad 7 april 2009 Visst är lösningen för tillfället att felr kameror kan köra olika format för att tillfredsställa olika plattformar. Men det skulle vara skönt om de olika plattformarna enades om ett format istället..;) 0 Citera
beta75 Postad 7 april 2009 Postad 7 april 2009 Enas om att avvara sina försäljningsargument. Fet chans ;) Det är samma format i HM100 men med olika "wraper". 0 Citera
rsh Postad 7 april 2009 Författare Postad 7 april 2009 Den mest spännande kommande kameran i den prisklassen är enligt mig Panasonic Lumix GH1. Den är en micro 4/3" med utbytbar optik. Videoläget spelar in 1080p/24fps eller 720p/60fps AVCHD. Den har manuell kontroll i videoläget samt mikrofoningång och vridbar display. Kommer i sommar nån gång. Juni har jag hört ryktas om. Men Lumix GH1 är väl egentligen i grund och botten en systemkamera med videofunktion. Precis som tex Nikons D90? 0 Citera
j3n5 Postad 8 april 2009 Postad 8 april 2009 Lumix GH1 är väldigt intressant eftersom de fokuserat så mycket på filmfunktionen. Bara att AF fungerar i filmläget är ju fantastiskt. Sen möjligheten till extern mic är ju också riktigt bra. Optikvalet kommer nog vara begränsat. Frågan är om 4/3 kommer överleva som format? Det är förmodligen därför man satsar så hårt på filmfunktionen. Formatet på kameran känns dock inte så förtroendeingivande om man tänker på kameran som arbetsredskap.. 0 Citera
StenR Postad 8 april 2009 Postad 8 april 2009 Lumix GH1 är väldigt intressant eftersom de fokuserat så mycket på filmfunktionen. Bara att AF fungerar i filmläget är ju fantastiskt. Sen möjligheten till extern mic är ju också riktigt bra. Optikvalet kommer nog vara begränsat. Frågan är om 4/3 kommer överleva som format? Det är förmodligen därför man satsar så hårt på filmfunktionen. Formatet på kameran känns dock inte så förtroendeingivande om man tänker på kameran som arbetsredskap.. Kameraformatet spelar väl inte så stor roll om man skaffar något sånt här: http://tinyurl.com/c6zp39 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.