Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sliter mitt hår...

1. Jag har Pinnacle Studio 11 Ultimate.Min fråga är hur gör jag för att importera avi-filer (video) som jag har sparat på en av mina hårddiskar? (Material som jag själv kört över på hårddisken från en digital videokamera). När jag försöker importera filmen från hårddisken till Pinnacle så får jag bara upp en ruta som säger att AVi-filer inte stöds?

2. Har ca 70-timmars material på digitala videoband som jag nu vill överföra till en extern hårddisk. När detta sedan är gjort ska jag redigera materialet i Pinnacle. Nu undrar jag om man ska köra in materialet i Pinnacle direkt, i Windows MovieMaker eller något annat format när man kopierar från kameran?

Tack på förhand för hjälpen!! !

Mvh

Postad
Går filerna att öppna från MovieMaker?

Ja, jag har spelat in materialet i Capture Wizard i Movie Maker.

Jag har sedan för att kunna titta på det importerade materialet i Pinnacle Stucio 11 försökt med att högerklicka på ikonen för videoklippet och sedan att klicka på knappen ”Öppnas med” och där välja att videoklippet ska öppnas av Pinnacle Studio. Det fungerar dock inte att öppna videoklippet på det sättet.

Går jag in i programmet Pinnacle o klickar på öppna filen så ändrar jag filformatet till ”Alla filer” och ikonen för mitt videoklipp syns men det går ändå inte att öppna.

Ska nu överföra allt mitt videomaterial till en extern hårddisk. Tyckte det verkade lätt att importera det i CaptureWizard men jag kanske måste importera det i Pinnacle Studio?

Vänligen

Postad

Det verkar konstigt att Pinnacle säger att det inte stöder AVI som dels är standard och dels kan innehålla filer komprimerade med olika codecs.

MovieMaker tror jag sparar clip i WMV-format men kan också ställas in för att spara i AVI med Mircrosoft DV-codec. Att Pinnacle inte skulle kunna öppna en sådan DV-AVI fil är otroligt. Däremot kan jag tänka mig att det inte är självklart att WMV kan öppnas.

Att kopiera hela ditt källmaterial till extern disk kan ju vara bra av praktiska skäl men lär inte lösa det speciella problemet för filtypen blir ju den samma.

Postad
Det verkar konstigt att Pinnacle säger att det inte stöder AVI som dels är standard och dels kan innehålla filer komprimerade med olika codecs.

MovieMaker tror jag sparar clip i WMV-format men kan också ställas in för att spara i AVI med Mircrosoft DV-codec. Att Pinnacle inte skulle kunna öppna en sådan DV-AVI fil är otroligt. Däremot kan jag tänka mig att det inte är självklart att WMV kan öppnas.

Att kopiera hela ditt källmaterial till extern disk kan ju vara bra av praktiska skäl men lär inte lösa det speciella problemet för filtypen blir ju den samma.

Hej o tack för ditt svar!

Nej, anledningen till att jag ska lägga allt videomaterial på en extern hårddisk har inget att göra med att komma ifrån problemet med AVI-filerna. (Det har att göra med utrymmesskäl.)

Jag undrar helt enkelt i vilket format och program jag bör importera mitt videomaterial från när jag kör från dv-kameran till hårddisken? Vilket är bäst? Att köra in filmen från videokameran till MovieMaker eller att direkt importera i Pinnale? Hur gör Ni andra där ute när ni kopplar dv-kameran till er dator för att överföra era filmer? Vilket program väljer ni?

Mitt andra problem är dock detta med att mitt Pinnacle inte kan öppna mina filmer som jag redan har spelat in i MovieMaker? (Det står i en dialogruta att Pinnacle inte stödjer att öppna AVI-filer....)Går det att konvertera filerna?

Mvh

Postad

Jag föreslår att du använder Pinnacle för att fånga(capture) filmerna från din kamera. Då kommer de att kopieras över till din disk och sparas i AVI med den codec som Pinnacle väljer (förmodligen Microsoft DV). På kassetten i kameran ligger videodata packade i DV-format som innebär ca 5 ggr fast komprigering.

När du hämtar hem materialet från kameran så påverkas inte kvaliteten eftersom du bara kopierar. Om du väljer ett annat format så kommer du först att packa upp den komprimerade filmen och sedan packa om den i det nya formatet och då kostar det dvs du tappar en aning i kvalitet.

Det varierar nog en del hur folk här på forumet gör men själv använder jag i regel mitt standard redigeringsprogram för att hämta hem videodata från t ex en kamera eller bandspelare som är kopplad till en 1394-port (OHCI eller firewire). Då styrs den yttre enheten från programmet. Jag använder Canopus (GrassValley) Edius 5 som fungerar ungefär som de vanliga större programmen här i det avseendet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...