Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag lever bara en gång, och har liksom inte tid med att Encore hänger sig mer än något annat PC baserat program jag testat de senast 15 åren.

Helt jäkla otroligt. Har CS3 installerat på en stationär pc, en pc laptop samt min bootcamp (växlar licensen).

Oavsett maskin eller storlek på projekt är det alltid någonting som får skitprogrammet att "svarar inte". Börjar bli rikitgt jobbigt efter 2 veckors DVD produktion nu. testat med och utan uppdateringar.

Oftast häner sig programmet vid uppstart ("start blue ray end flash" eller vad det nu står för vitsig kommentar), men alltför ofta kraschar programmet även underarbete

Skärpning adobe.

peter

Postad

...jag har en känsla av att Adobe har tillräckligt många advokater för att invadera ett mellanstort land (...Norge?), så jag skulle inte lägga för mycket resurser på det, faktiskt :D

Postad

Nä, lösningen är nog att kasta skiten i cylinderarkivet (papperskorgen) och installera Final Cut Studio på din macbook pro med DVD studio Pro.

Du har just kommit till insikt varför jag inte använder PC. Det kostar för mycket i arbetstid att administrera helvetet.

Ja, jag var tvungen...

/KN

Postad
...men alltför ofta kraschar programmet även underarbete

Det bästa tricket att inte få Encore att hänga sig är att bara använda programmet när man är helt klar. Dvs, att öppna Encore och starta ett project och sitta och bestämma menyer, länka upp, ändra menyer, ändra länkning, ändra filmen, lägga till en film, ta bort den igen, ändra menyer, ändra länkning är ett säkert sätt att krascha Encore.

Se till att ha allt klart innan du öppnar Encore. Att ta in färdiga menyer, färdig film, länka upp och bränna är ett bra recept för hur man slipper krasher.

Postad
Nä, lösningen är nog att kasta skiten i cylinderarkivet (papperskorgen) och installera Final Cut Studio på din macbook pro med DVD studio Pro.

Du har just kommit till insikt varför jag inte använder PC. Det kostar för mycket i arbetstid att administrera helvetet.

Ja, jag var tvungen...

/KN

Brukar aldrig kommentera detta (men jag var ju tvungen... hehe...feel free to bash back):

Jag har suttit, 4 veckor i sträck, ta mej fasen dygnet runt och klippt 24 filmer samtidigt, blandat på Mac och PC. Inspelat bla med OnLocation som DV och HDV på Mac. Växelkört projekten på de olika plattformarna med samma projektfiler och samma media. Blandat hej vilt mellan P2, XDCAM EX, AVCHD, okomprimerat, QT Animation, QT DV, AVI DV, HDV, "vanliga" h.264-filer och Windows Media filer (dessa funkar givet inte på Mac).

Jag har (av naturliga skäl) kört PPro, Photoshop, Illustrator, After Effects, Audition och Media Encoder, allihopa i CS4-versioner och dessutom med Windows Vista (iofs 64-bit) de gånger jag suttit på PC (en PC är min "huvudredigering"). Ofta med PPro, Photoshop, AE och Audition igång samtidigt och under denna period har jag haft EN regelrätt krasch. Varför? (Hint: Dra inte ur ett USB-minne där det finns källfiler som After Effects just renderar till en ny fil...)

Jag hävdar (med den vanliga "brasklappen" att detta är min högst personliga åsikt och inte min arbetsgivares blablablah) att det går att klippa alldeles utmärkt på en PC om man vet vad man gör när man plockar ihop burken, och inte installerar all sköns skit på den. Det finns inget som en problemfri redigering, buggar finns i ALLA program och allt kraschar för eller senare oavsett pris och märke. Håller man systemet rent minimerar man risken oavsett OS.

Edit: Och by the way, jag säger självklart inte att detta är rätt och den enda sanningen blabla... igen bara min personliga åsikt baserad på min erfarenhet som användare av Premiere sen version 3 (som skiljer sig vitt från bla beta75 som hade alla problem i världen med Premiere om jag minns rätt), som ÅF och support av Final Cut Pro mellan versionerna 1.0 - 6.0 och Avid sen den hette Avid Xpress och bara fanns med hårdavarukort (ca 1996).

Men däremot är jag den förste att hålla med Rogge om metoden för Encore - "bygga" när allt är klart. Och jag kan (återigen bortsett från arbetsgivaren blablabla) hålla med om att det borde fungera mindre problematiskt. Problemet med hängningen vid "...Flash" har jag tyvärr också sett, men bara när jag hade Cineform installerat, men för mig försvann det magiskt av nån anledning. Det kan också uppstå med mer än en DVD-drive ansluten (även om man har ex Clone CD/Daemon tools etc installerat).

Om du på något sätt kan "återskapa" problemet, ta kontakt med mig "off-list" för lite mer research.

Har för mig att alla mjukvarutillverkare har en klausul i EULA (End User License Agreement) att tillverkaren inte täcker förluster blablabla... Men du kan ju testa att stämma ;) - fast det är nog bättre att vara mer diplomatisk.

/Max

Postad

Ja, jag var tvungen...

/KN

Du har väl en poäng. Att köpa en Mac kräver minde kunskaper eftersom alla komponenter är byggda för att arbeta tillsammans. Om man skaffar Final Cut Pro är man i princip garanterad en bra upplevelse då allt är byggt av samma företag. Med PC måste man vara betydligt mer insatt i vilka komponenter (både hård- och mjukvara) som är kompatibla.

Det är väl också därför Avid fungerar så bra på stora projekt då man köper ett paket med allt man behöver inkluderat. Det enda som behövs är en knapptryckare (sorry alla redigerare ;)).

Postad

Klart du kan stamma. Du kan stamma utifran att programmet inte fungerar som det ar tankt, etc. Du kan stamma for forlorad inkomst. Men om du vinner ar nog inte troligt.

Sen bara for nagot star i EULA:an sa ska man inte stirra sig blint pa det. Finns foretag som skrivit att om du bryter mot nagon regel sa far de skjuta ihjal dig till dods med en katapullt.

Postad
Det är väl också därför Avid fungerar så bra på stora projekt då man köper ett paket med allt man behöver inkluderat. Det enda som behövs är en knapptryckare (sorry alla redigerare ).

...detta förutsätter att man betalat alla Avids extrapengar för "Avid-certifierad hårdvara" (typ två datorer i hela universum?) och i stort sett låser in burken i en låda, skyddad från i princip allt och inte installerar nånting annat (eller uppdaterar saker, t.ex Quicktime), samt följer alla deras mystiska specifikationer (en Avid Mojo kräver sin egen firewire-hubb? Vad i helv...?)

Men jo, visst, om man följer allt detta är det hyperstabilt. Men har man också spenderat överdrivet mycket pengar på att få sådan stabilitet... nej, Avid tycker jag inte om. Sorry.

(Och det är sällan jag hört mina lärare svära över program som krånglar så mycket som just Avid :P)

Postad

Guys guys guys. chill.

ursäkta dröjsmål... jag har flugit i 48 timmar till maui... ( :P )

jag skall inte stämma för fanken. Dock sorgligt att encore är ett så instabilt program, då resten av adobe production serien är fullständigt perfekta. Och när man hamnar i tidsnöd, på grund av crashade program så skulle jag kunna stämma arla för god mjölk bara i ren frustration.

Ok, skall tillbaka och läsa band i premiere nu. filmat helicopter idag ;)

Peace Pace

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...