neolit Postad 29 mars 2009 Postad 29 mars 2009 Hej När jag igår spelade in med en Sony dsr-pd 170 i 16:9 formatet, så upptäckte jag att 60 minuters dv-band endast räckte till 40 minuter. Hur kommer det sig? Har det med att jag spelade in i widescreen (?). Detta hände mig en annan gång när jag spelade in också i widescreen men jag tänkte att kanske kameran inte helt var ok. Är det någon som kan förklara fenomenet? Vh/ neo 0 Citera
jbergman Postad 29 mars 2009 Postad 29 mars 2009 Det är för att kameran har varit inställd på att filma i dvcam-läge, och då räcker ett 60-minuters band bara 40 minuter eftersom bandet rullar snabbare. Det har inget med widescreen att göra. /Jakob 0 Citera
neolit Postad 29 mars 2009 Författare Postad 29 mars 2009 Det är för att kameran har varit inställd på att filma i dvcam-läge, och då räcker ett 60-minuters band bara 40 minuter eftersom bandet rullar snabbare. Det har inget med widescreen att göra. /Jakob Tack för svaret Jakob Jag antar att tanken är bättre kvalité eller? Eller är det mer fördelar? Neo 0 Citera
jbergman Postad 29 mars 2009 Postad 29 mars 2009 Det är ingen skillnad på bildkvaliteten, däremot minskar risken för tappade bildrutor och att ljudet skall "dra sig" så att man får osynk. En säkrare inspelning, helt enkelt. /Jakob 0 Citera
neolit Postad 29 mars 2009 Författare Postad 29 mars 2009 Det är ingen skillnad på bildkvaliteten, däremot minskar risken för tappade bildrutor och att ljudet skall "dra sig" så att man får osynk. En säkrare inspelning, helt enkelt. /Jakob Är det något man brukar föredra för seriösare inspelningar? 0 Citera
Nyaz Postad 30 mars 2009 Postad 30 mars 2009 Är det något man brukar föredra för seriösare inspelningar? Oh ja :) 0 Citera
neolit Postad 30 mars 2009 Författare Postad 30 mars 2009 Tack för svaren mina vänner. Det är underbart att få svar på en fråga såhär snabbt. Kändes nästan som om kameran gick sönder när den visade att det bara var fem minuter kvar, samtidigt som det endast hade gått trettiofem minuter. Men nu vet jag anledningen. Tack än en gång. Neo 0 Citera
High1ander Postad 31 mars 2009 Postad 31 mars 2009 En nackdel med DVCAM ar att eftersom den snurrar ca en tredjedel snabbare sa later kameran mer ocksa, vilket verkligen marks om man har inbyggd mic. 0 Citera
plf66 Postad 3 april 2009 Postad 3 april 2009 En nackdel med DVCAM ar att eftersom den snurrar ca en tredjedel snabbare sa later kameran mer ocksa, vilket verkligen marks om man har inbyggd mic. Brukar man inte ha extern mikrofon till PD170? ;-) 0 Citera
High1ander Postad 3 april 2009 Postad 3 april 2009 Brukar man inte ha extern mikrofon till PD170? ;-) Jo, men jag filma t.ex. en intevju som var "extra viktigt" och anvande da DVCAM, da hade vi en lavalier pa intervjuoffret och nagon Senheiser pa kameran, tyvarr sa hade kameran ganska dalig isolering fran sjalva micen sa micen fick ganska mycket brummande. Vid DV sa var det relativt forsumbart, men vid DVCAM sa blev det ganska patagligt, men inget som man inte borde kunna bli av med i sound sweetening. Normalt sett sa skulle man inte behova oroa sig da kameramicen anda bara var backup, men da o da sa prassla intervjuoffret lite med papper vilket plockades upp valdigt tydligt pa myggan. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.