Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur är det egentligen meningen att man ska exportera från Avid Xpress Pro/Media Composer för att få vettig balans mellan filstorlek gentemot kvalitet? Alla format utom Quicktime Reference blir ju i stort sett antingen:

1. Gigantiska filstorlekar med halvt acceptabel bildkvalitet.

2. Horribel bild som ser ut som man smetat ett medeltjock lager smör över hela bilden, fortfarande relativt biffig filstorlek.

Postad

Beror på vilken codec och bitrate du använder. Det finns ett 20tal andra inställningar också men sammanfattningsvis så är det typ av codec och bitrate som avgör kvalitén.

Detta är inget som särskiljer Avid utan principen är samma oavsett mjukvara.

Tala om vilken codec du vill använda och/eller på vilket medium du ska publicera.

Om du inte vet var du ska börja så börja prova med H.264

Postad

Ja, jag främst vill jag väl veta vad man ska exportera som om man vill ha det som:

- Råa filer att flytta runt på. MXF-filer är trevliga för Avid... men inte lika skojigt för Final Cut eller annat.

- Vettig storlek/bildkvalitet för att spela upp på datorn.

- Bränna ut på DVD (fast det kan man ju göra med quicktime reference -> importera i t.ex DVDit)

Jag provade för övrigt H264, och kvalitén blev ganska horribel...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...