Gå till innehåll

Videokamerans framtid


jakobnordstrom

Recommended Posts

Tvivlar på det eftersom att stor del tekniken bakom bra film/bild ligger i avstånd mellan linserna i optiken och sensorn. Därför finns det ingen mobilkamera som på allvar kan mäta sig med en riktig kamera. men det är klart att om 10-20 år kanske ny teknik gör det möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har jag mycket svårt att tro. Mindre kameror innebär som Bleckert säger kortare fokalavstånd vilket gör att små kameror kommer att få extremt stort skärpedjup och kräva mer ljus.

 

Stora bildsensorer kommer därför alltid ha en fördel oavsett hur tekniken utvecklar sig, helt enkelt för att det är fysiken som sätter gränserna.

 

Men visst kommer tekniken att utveckla sig ännu mer. Det har ju redan gjorts en svensk långfilm inspelad med mobiltelefon till exempel.

 

Då tror jag nog i stället att det är de stora filmkamerorna som är hotade. Celluloidfilm kommer nog bli en lyxvara i framtiden (mer än det är nu vill säga).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle gissa att det redan idag är möjligt att göra en pyttekamera som presterar lika bra som en normalstor. Den skulle kosta skjortan eftersom optiken måste vara av yppersta kvalitet och sensorn måste vara extremt ljuskänslig, men det är en annan femma. Några fysiska begränsningar kan jag inte se.

 

Med det sagt tror jag inte att videokameror av dagens storlek kommer att försvinna. Dels för att det fortfarande kommer att vara billigare att tillverka dem i större format, dels för att man som fotograf vill ha en lätthanterlig kamera med lättåtkomliga knappar, zoom- och fokusring etc. Helst skall man kunna ha den på axeln också.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...