Gå till innehåll

Jämtländsk folkmusik i krigfilm


Tobbger

Recommended Posts

Igår lyssnade jag lite till jämtländsk folkmusik inför filmen "De Svenska Tigrarna" och kom på hur otroligt mycket känsla det kan ge att ha en sorglig jämtländsk slinga under en krigsfilm. Jag kollade bl. a. in "Tusen tankar". Den är dock från Hälsingland, men ändå lik jämtländska sånger. Tror ni det skulle passa med en melodi likt den här med jämtländska instrument? Utan sång då förstås. :)

 

http://www.triakel.com/files/mp3/Triakel-Triakel-Tusen-Tankar.mp3

 

Jag menar att jag ber min komponerare Ufosxm att göra en låt med samma stil fast då efter hans melodier och inte en kopia av "Tusen tankar". Det skulle passa otroligt bra med just folkmusik eftersom filmen utspelar sej under 40-talet i Jämtland.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lysande ide tycker jag. Du behöver nog inte ens komponera om det utan det är "fri" musik om det är en folklåt. Däremot måste du göra ett eget arrangemang dvs spela själv (eller om ufosxm göra det).

 

Jag är inne på samma linje men med kyrkliga låtar eller folkmusik. Det är lite inne just nu tror jag. På tal om det, vad är det för musik i reklamen när en ursnygg tjej står med en trasig corolla och ett par grabbar åker förbi med orden

-it is a trap

-Uh?

-Ever seen a corolla broke down before?

 

Och när de åkt förbi drar den ursnygga tjejen av sig ett gummiansilkte och det är en urful gubbe under. Musiken har lite drag av Passion of the Christ. tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju ingen upphovsrätt på Jämtlandssången, så den skulle man kunna använda i nödfall. Men då måste vi hitta några fiospelare som kan tänkas spela lite snyggt medan vi spelar in. I och för sig är det inte så svårt att hitta någon som spelar fiol i Jämtland. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...