Dark_tree Postad 4 mars 2009 Postad 4 mars 2009 Tjaba folket! Nu när högskolan börjar närma sig sitt slut o sommaren e på g ska ja sommarjobba eller jobba och samla på mig pengar för att köpa en kamera...Jag har spanat in en kamera som skolan anser har bäst optik av de som finns man kan låna där, nämligen en JVC GY-HD111E ( länk till scandinavian photo : http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5104002 ) Frågan är om jag borde köpa en HDV nu, med tanke på att de lär komma fler kameror, och om de finns andra kameror jag borde välja.. Jag sysslar med produktioner som musikvideos och småfilmer och därav vill ha en bra utrustning.. Jag har även kollar in en Sony HVR-A1E HDV ( http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4143645), men denna kör inte med 3CCD utan med CMOS.. Denna kostar också betydligt mindre, men jag vill gärna ha en kamera som jag kan få ut mer av mina produktioner i och med jag vill jobba professionellt.. så vad är era åsikter om detta? 0 Citera
Pehrbau Postad 4 mars 2009 Postad 4 mars 2009 Själv använder jag Canon XH A1 som är lik JVC-kameran. Canon kameran har dessutom en utmärkt optisk stabilisering som tydligen saknas på JVC kameran. Möjligen kan HDV-formatet ha en nackdel vid mycket snabba bildförändring på stora bildytor pga komprimeringsmetoden som har fasta avstånd mellan referensrutorna. Det krävs också bra kvalitet på tapen eftersom packningstätheten på tapen är hög. Det talas ofta om drop-outs för tape baserad HDV. Jag har under det senste året filmat ca 30 fulla HDV kassetter och har totalt haft 2 - 3 drop outs som gjort att jag tappat ca 2 sekunder vid varje tillfälle. En fördel med JVC-kameran är att det är en axelkamera, som natuligtvis gör att det är lättare att hålla kameran stabilt om man någon gång är tvungen att filma utan stativ. 0 Citera
j3n5 Postad 4 mars 2009 Postad 4 mars 2009 Det är verkligen två olika typer av kameror du tittat på. Den ena är en axelkamera som är gjord för att ha manuell kontroll över inspelningen. Den andra är en kompromiss i bildkvalitet pga storlek. Den bjuder inte alls på samma manuella inställningsmöjligheter som JVCn. Personligen tycker jag priset på kamerorna är snarlikt, men man får MYCKET mer för pengarna via JVCn. Angående möjligheten att välja lins till JVCn så tycker jag inte det ger något mervärde i denna prisklass. Ska du byta till annan optik är du i regel tvingad att lägga mer pengar på optik än vad du gjorde på kameran. Dessutom får du inte ut så mycket av detta rent kvalitetsmässigt då storleken på kamerans sensor begränsar detta. I denna prisklass duger det bra med fast optik. Kolla bara på populariteten hos Canons XH A1 mot deras egen XL H1. De flesta anser att bilden blir densamma från båda kameror, då väljer de flesta den billigare och smidigare. Den största anledningen jag ser att jobba med axelkamera och utbytbar optik (på denna prisnivå) är om man vill lära sig det sätt man jobbar på med dyrare mer professionella kameror. Precis som föregående talare skulle jag rekomendera en begagnad Canon XH A1. Jag tycker den ger mest för pengarna. 0 Citera
Dark_tree Postad 4 mars 2009 Författare Postad 4 mars 2009 ok tack för tipsen..har haft svårt ( och har fortfarande ) svårt att välja vilken kamera man ska köpa med tanke på att man vill få ut mer av sina produktioner, samt jag jobbar än så länge med DV. Jag vill gärna rusta mig framåt över då de verkar som om HD kanske blir standard eller är på g iaf...HAr jobbat nu i högskolan jag går på med just JVC:n och tycker den ahr funkar bra vid inspelning...dock har jag stött mer problem på efterarbetet då man ska ta in grejerna i HD...Kanske vet nån om det är enklare på Canon ? 0 Citera
Dark_tree Postad 10 mars 2009 Författare Postad 10 mars 2009 undrar förresten..kollade upp canon kameran men de står inte nånstans om den har 3ccd ...och hittade sedan två modeller.. XH A1s HDV har en sensor på 3x1/3" och sedan än den första modellen..Denna har även Canons HD objektiv vilket verkar bättre... XH A1 HDV som har en sensor på 3x 1/3" och det såt dessutom i parentes (3CCD) och objektivet är canons egna L serien... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.