Gå till innehåll

Sony EX VS Panasonic HVX200


Johan1983

Recommended Posts

35mbps VS 100mbps

 

Jag kollade lite på olika kameror.

 

En Sony (EX3 eller EX1) med 35 mbps och en panasonic med 100mbps. (HVX200)

Båda sparar på minneskort

 

Spelar den skillnaden någon roll eller är panasonicens filer i och med den mycket högre bitraten ungefär tre gånger bättre?

 

Jag har läst mycket om dessa kameror och folk säger att dessa panasonic-kameror får rejält med smisk jämfört med sonys kameror?

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som du håller jag på att med det kvalfyllda valet av kamera. Har alltid gillat Panasonic. Men grubblade även lite på den där JVC:n (i 30 000-klassen) med utbytbar optik. Jag är inte så hemma på just Sony, men de gör ju bra grejer helt klart. Har bara hört lovord om HVX200. Möjligen att den ska vara lite ljussvag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som du håller jag på att med det kvalfyllda valet av kamera. Har alltid gillat Panasonic. Men grubblade även lite på den där JVC:n (i 30 000-klassen) med utbytbar optik. Jag är inte så hemma på just Sony, men de gör ju bra grejer helt klart. Har bara hört lovord om HVX200. Möjligen att den ska vara lite ljussvag.

 

Just det där med att den är ljussvag verkar stämma.

Kolla på den här videon:

http://www.pairofhands.net/Ex1%20vs%20HVX%20Shootout.html

 

En intressant jämförelse men jag undrar om den inte är sponsrad av Sony, inställningarna i panasonicen ser helkonstiga ut

Länk till kommentar
Share on other sites

Ex1:an är en bättre kamera enligt mig på grund av dess sensor med en storlek på 1/2. Enda nackdelen är väl att det är något hårt komprimerat som sagt. Det fina med HVX200 är ju just 100 mbit och 4:2:2. Men HVX200 pixel shiftar sig upp till 1080 p eftersom den har relativt små chip. I sony ex1 sitter det 3st fullstora 1920 * 1080 chip. Kamerorna är egentligen i två olika prisklasser och Sony ex1:an är klart mycket vassare med betydligt skarpare bild, mer DOF och mycket ljusstarkare än hvx200.

 

Sen är ju absolut inte inte hvx200 en dålig kamera. Använder en själv. För att se vad kan prestera koll min hemsida: http://www.marday.se

Länk till kommentar
Share on other sites

35mbps VS 100mbps

 

Jag kollade lite på olika kameror.

 

En Sony (EX3 eller EX1) med 35 mbps och en panasonic med 100mbps. (HVX200)

Båda sparar på minneskort

 

Spelar den skillnaden någon roll eller är panasonicens filer i och med den mycket högre bitraten ungefär tre gånger bättre?

 

Jag har läst mycket om dessa kameror och folk säger att dessa panasonic-kameror får rejält med smisk jämfört med sonys kameror?

 

Är som sagt inte en riktigt att man kanske skall jämföra kamerorna på det sättet att de är lika då prisnivån skiljer ganska avsevärt.

 

Men om du ser till bitraten finns det inte så mkt sanning i det.. bitrate har ju i praktiken inget att göra med kvalité.. sen om du exempelvis filmar med EX serien i slowmotion har du ca 90mbps.. medan du sällan kör fullt 100mbps med panasonicen som många kanske missar.. men än en gång.. detta har inget med bildkvalité att göra.. DVCPRO och XDCAM är 2 olika codecs som har olika bitrates helt enkelt. Inget att hänga upp sig på..

 

"-The HVX bitrate is frame rate dependent. The most common format of HD shooting on the HVX is 720p 24fps and this is NOT 100mbps at all but 40mbps"

 

Bästa rekommendationen jag kan göra är att hyr båda kamerorna en helg och prova dem.. först när du ser skillnaden i helhet kan du avgöra om du tycker EX eller HVX/HPX är rätt val för dig och din prisklass. Rätt verktyg för rätt jobb. Har sett underbara grejjer från HVX/HPX serien men i mina ögon är det helt enkelt en sämre kamera overall, det dock inte menat att den är dålig. Men fick jag välja en av dem på ett gratisbord skulle jag alla gånger välja EX serien. Glöm inte bort att budgetera för tillbehör som stativ, filter, batteri och framförallt inspelningsmedia också.

 

Har du frågor eller funderingar kommer jag hålla 2st XDCAM/FCP seminarium i vår i samarbete med ScandinavianPhoto/MacSupport (datum kommer presenteras framöver)

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste säga att jag blir allt mer sugen på den där Sonyn. Har varit helt inställd på en Panasonic tidigare. Visst, Sonyn kostar ju lite mer, å andra sidan är minneskorten lite billigare och rymmer mer, så till viss del jämnar det ju ut sig lite.

 

Man vill ju ha en kamera som håller ett bra tag framöver och inte känns förlegad. Känns lite dumt att snåla på en sån sak. Och får man en vettig avbetalningsplan blir det nog inte så farligt trots allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni säger att Sony-Ex är i en helt annan prisklass än Panasonic HVX200

 

Man kan köpa en panasonic HVX201AE på scandinavian photo för 54995 och HPX171 för 62495 inkl två minneskort på 32gb styck

Jag hittade inte 8gb minneskort men jag hittade ett på 16 och det kostar 9495

 

Man kan köpa en sony pmw-ex1 för 74995 och då medföljer två stycken 8gb kort

 

Det innebär (Kamera + 16gb):

HVX201AE = 64490

PMW-EX1 = 74995

 

En skillnad på 10.000 kronor är i sammanhanget inte så stor. så jag tycker allt att dom spelar i samma liga rent kostnadsmässigt.

Sedan har jag inte kollat upp andra tillbehör, det kanske är dyrare till den ena modellen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Titta på begagnatmarknaden så kan du hitta en hvx200 för 30 000 kr inklusive minneskort. En Ex1:a på begagnatmarknaden går på cirka 60 000 kr. Det är om du verkligen måste köpa nytt.

 

är inte det en äldre variant om man jämför med den hvx201ae som jag skrev om ett par inlägg upp?

 

är det någon direkt skillnad på hvx200 och hvx201ae?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni säger att Sony-Ex är i en helt annan prisklass än Panasonic HVX200

 

Man kan köpa en panasonic HVX201AE på scandinavian photo för 54995 och HPX171 för 62495 inkl två minneskort på 32gb styck

Jag hittade inte 8gb minneskort men jag hittade ett på 16 och det kostar 9495

 

Man kan köpa en sony pmw-ex1 för 74995 och då medföljer två stycken 8gb kort

 

Det innebär (Kamera + 16gb):

HVX201AE = 64490

PMW-EX1 = 74995

 

En skillnad på 10.000 kronor är i sammanhanget inte så stor. så jag tycker allt att dom spelar i samma liga rent kostnadsmässigt.

Sedan har jag inte kollat upp andra tillbehör, det kanske är dyrare till den ena modellen.

 

Ge det några veckor.. kan lova priset på EX kommer stiga ca 20-25%...

 

Sen måste du se kameran utan media.. EX kan du inte köpa utan kort.. det följer alltid med ett kort i orginalförpackningen sen medföljer det ett extra på grund av mail in rebate i USA (till sista mars) som ger ett extra 8gb kort vid inskickning av kvittokopia.. i Europa medföljer det direkt då de inte kan köra samma kampanj pga av skatter osv.. du har även primesupport i Europa inkluderat vilket är guld värt.. det ingår inte i USA dock.. vet inte varför tyvärr men gissar det är för att de skall kunna försvara det ca 20% högre priset givet dollarkurs, skatter mm mm men det är bara skratta sig lycklig att man får lånekamera om den pajjar.

 

HPX utan minneskort ligger på ca 43k så kameran rent skiljer ca 25k.. För de får du en riktig lins och större sensorer i full HD raster. I övrigt har de mer eller mindre samma funktioner givet lite mer lulul på Sonys modeller. HVX är fortfarande så dyr enbart på grund av "VHS" skatten som drabbar den iom. bandspelaren. HPX är ett garanterat bättre löp om man väger mellan HVX och HPX.

 

Sen att sony har en billigare lagringsmedia tror jag dock är till deras fördel, speciellt när sandisk och nu jvc är licencierade för codecen så tror jag vi kan få se bra priser även i framtiden även om dessa också förväntas stiga ytterliggare några procent också i pris.

 

För att inte prata om MxR lösningen som är sjuukt ekonomisk ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...