Gå till innehåll

Sony PDW-EX1


ChrisSFP

Recommended Posts

Tänkte bara skriva några rader om denna underbara kamera.

 

Har du haft huvudet i sanden under ca 1 år så kanske du har missat kameran annars ligger den inne med följande specs.

 

* High quality full HD image acquisition.

* New 1/2" Exmor CMOS Sensors with 1920 x 1080 effective pixels each - no pixel interpolation necessary.

* Solid state memory recording using Sony's new SxS Pro ExpressCard flash memory media.

* Integrated Fujinon 14x Zoom Lens.

* Color peaking display, with selectable color indicator.

* Lens Grip Rotation Mechanism

* Several Focus Assist Functions

* Built-in Stereo Microphone

* User definable Picture Profile function.

* Under and Over Cranking feature.

* Shot Transition Function.

* 3.5" High resolution LCD panel, with 1920 x 480 pixels, offering a horizontal resolution of more than 700 TV lines.

* Depth of Field LCD/ EVF Display.

 

* Brightness Level indicator in on LCD and EVF.

* Histogram Display on LCD/EVF

* SDI connector, selectable for either HD or SD output.

* Shutter Angle Setting.

* Slow Shutter and Extended Slow Shutter function.

* Four User Assignable Buttons.

* Supports 2 operational modes - HQ and SP.

* HQ captures full 1920 x 1080 images, or 1280 x 720 images, at 35Mbps.

* SP mode captures 1440 x 1080 images @ 25Mbps

* Continous, uninterrupted recording on mulitple cards.

* Interval Recording Function.

* Frame Recording Function.

 

Och då kan man fråga sig vad allt detta betyder?

 

Min kortfattade åsikt av kameran är att den är helt underbar! Den återger färger precis som du ställer in den, du har möjlighet att filma slowmotion direkt i kameran i HD kvalite. Du får en bild som är i princip helt fri från noise och 1 timma filmat material tar ca 4 minuter att importera över till Final Cut Pro (datorn)!

Kameran levereras med ett 8GB SxS kort som räcker att spela in ca 28min i högsta kvalité och oooh vilken kvalité du får ut från den professionella Fujinon HD linsen. Batteriet som medföljer ger dig möjlighet till ca 2 timmar kontinuerlig inspelning med LCD skärmen.

För er som jagat filmens DOF på digitala system är detta by far det bästa jag sett på lång tid, mycket tack till kamerans 1/2" sensorer och den relativt långa linsen.

 

Finns det några nackdelar då? Javisst, ingen kamera är perfekt även om denna erbjuder i princip allt för alla som vill ta steget över till en Professionell XDCAM och lämna 1/3" chippen bakom sig.

Kamerna har en EXCMOS sensor, och precis som RED, SI-2K kamerorna och de flesta "riktiga" kamerorna kan den drabbas av "rolling shutter" problemet, dvs att om du ex filmar en polisbil i mörkret som blinkar så kan du uppleva att bilden delas (finns en bild att illustrera detta med som jag postar nedan). Jag har stressat min kamera rejält utan att lyckas få fram detta problem men har efter en del googlande sett klipp där andra har lyckas.

Sen är ju frågan om man skall gå in hårt för att skapa fel eller inte men jag gillar att se begränsningar i mina verktyg. Jag vet också att det finns otaliga vägar runt detta problem om man nu måste filma ex en tv-serie där du är i denna situationer med sirener.

Jag skulle definitivt inte se detta som ett stort problem med denna kamera men kan vara bra att veta. En styrka är möjligheten att filma i 1-60FPS i HD, det finns även 720/50p mode vilket anses bli den nya broadcast standarden i framtiden. Kameran erbjuder 4:2:2 färgsampling ut i full HD via HDSDI ut, vilket gör den till en ypperlig studiokamera. Färgsampling har dock tyvärr ganska marginell betydelse i HD format vilket kan vara värt att veta i denna sifferdjungel vi lever i men för ex greenscreen så fungerar denna kamera som en dröm. Ett exempel är ett test jag visade en filmkollega så sent som igår, där vi helt enkelt gjorde zoom i bild (i Final Cut zoomade vi en redan inspelad bild) Vi provade till ca 320% innan vi började se codecet bryta upp! (Att jämföra med DV/HDV som börjar bryta upp redan vid ca 103-104%) Helt enkelt skadat bra!

Kameran filmar i XDCAM codec som är en förfining av GOP-codecet vilket inte är att förväxla med ex GOP på HDV kamerorna som vi lärt hata och som är något heelt annat. Detta ger en 35mbit dataström (dubbla denna i ex slow 25p/50fps=70mbit). Detta ger smått enorma filer med Apple ProRes HQ vilket kan vara bra att veta innan man ger sig in i workflowet.

För dig som tycker SxS korten är svindyra (ca 7k för 16GB) finns det MxR adapter att köpa vilket gör att du kan filma med SDHC kort (stillbildskamera användare vet säkerligen vad detta är) Se bara till att inte snåla utan korten måste vara Sandisk Ultra 2 eller bättre för att fungera och alla lägen och alla FPS under 48FPS fungerar som det ska.

 

För dig som siktar på att jobba på riktigt har du features hämtade direkt från filmvärlden och från Sonys CineAlta serie (vilken EX kamerorna är en del av) och jag kan verkligen rekommendera denna kamera! Jag kommer posta lite projekt på http://www.skullfilms.se så fort jag hunnit komma igång med några av de produktionerna som finns planerade för 2009 och jag hoppas någon av er funnit mina åsikter på kameran vettiga.

 

 

Rolling Shutter problem, här är en freezframe där en objektet fotas med en kamerablixt i mörkret. Man ser hur sensorn får problem med att scanna hela bilden i fotokamerans blixtögonblick.

 

http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/Flash1.JPG

 

Jämfört med ex HVX/HPX highligtproblemet så är det för mig en bagatell.

 

http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/Headlight-Smear.JPG

http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/CCD-smear.JPG

 

//Chris @ SFP

Länk till kommentar
Share on other sites

Har varit iväg på några workshops med RED, Panasonic, SI-2K osv där jag hjälpt till med att presentera arbetsflöde i FCP under hösten/våren. Jag kan rekommendera en mycket välskriven om än lång artikel som är bra att ta del av om du funderar på ex RED kamerorna. Skulle själv boka en Scarlet hade jag tänkt och är det den du är ute efter har du redan idag SI-2K som har en fungerande produkt i samma storlek till. RED lär nog inte släppa något föränn tidigast Q1 2010 om jag får gissa. Skall över till NAB i April och där kanske man få lite mer input via Apple men tror inte direkt att de ploppar fram något innan dess tyvärr. Sen kan man ju filma några projekt med denna innan, RED har ett väldigt liknande arbetsflöde om än något mer komplicerat. Räkna med ca 24TB lagringsutrymme på en dags filmning med RED givet att du behöver backups, gradingkopia mm mm. =)

 

http://magazine.creativecow.net/article/the-truth-about-2k-4k-the-future-of-pixels

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom tråden börjar med en direkt jämförelse mellan två kameror bör några videos inkluderas. Två vackra klipp:

 

Ett väldigt trevligt EX1 klipp:

(eller övriga Paul Joy)

Ett väldigt trevligt HVX200 klipp: http://vimeo.com/2404740 (eller övriga Massimiliano Rigano)

 

Jag håller med om att EX1 har grym upplösning och färg som kameror i prisklassen ska ha. Men jag har sätt alldeles för lite som verkligen imponerar. Förmodligen för att det kvalitativa inte postas på Viemo mm. Jag är inget fan av Philip Bloom. Men det vore intressant att se klipp där kameran verkligen talar för sig, med gärna mycket svarta osv. kanske Paul Joy får stå för det.

 

För min del är HVX200a/HPX170 ett utmärkt val likt EX1 (väljer att inte inräkna EX3 då det är en helt annan prisklass). Men jag skulle inte fundera på att byta kamera om du äger någon av dem och tuktar på den andra. Nog eftersom dessa kameror redan har mycket att erbjuda och det som verkligen skulle göra kameran bra är personen som förvaltar den, och inte bara förlita sig på någon av kamerornas kvalité.

 

Därmed tycker jag att vi på en gång bör notera; att försöka bestämma vilken av kamerorna som är best är ren skör idioti.

 

Lycka till och grattis till en bra kamera.

 

Edit: Bör tilläggas att köper du en kamera ny idag. Så bör du inte välja HVX200.

Utan valen bör stå mellan EX1, HPX170/HVX200a (däremot spar du ca 20000kr till ispelningsmedia vid Panasonic).

Dock måste jag säga att det jag mest saknar på HVX är en bra LCD, något som finns på sonymodellen.

Däremot så har HVX 100mbit 4:2:2 recording rakt in på P2 kortet. Något som är värt mycket vid färgkorrigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har varit iväg på några workshops med RED, Panasonic, SI-2K osv där jag hjälpt till med att presentera arbetsflöde i FCP under hösten/våren. Jag kan rekommendera en mycket välskriven om än lång artikel som är bra att ta del av om du funderar på ex RED kamerorna. Skulle själv boka en Scarlet hade jag tänkt och är det den du är ute efter har du redan idag SI-2K som har en fungerande produkt i samma storlek till. RED lär nog inte släppa något föränn tidigast Q1 2010 om jag får gissa. Skall över till NAB i April och där kanske man få lite mer input via Apple men tror inte direkt att de ploppar fram något innan dess tyvärr. Sen kan man ju filma några projekt med denna innan, RED har ett väldigt liknande arbetsflöde om än något mer komplicerat. Räkna med ca 24TB lagringsutrymme på en dags filmning med RED givet att du behöver backups, gradingkopia mm mm. =)

 

http://magazine.creativecow.net/article/the-truth-about-2k-4k-the-future-of-pixels

 

Vart hittar man pris på en SI-2K? har letat som fan nu

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom tråden börjar med en direkt jämförelse mellan två kameror bör några videos inkluderas. Två vackra klipp:

 

Ett väldigt trevligt EX1 klipp:

(eller övriga Paul Joy)

Ett väldigt trevligt HVX200 klipp: http://vimeo.com/2404740 (eller övriga Massimiliano Rigano)

 

Jag håller med om att EX1 har grym upplösning och färg som kameror i prisklassen ska ha. Men jag har sätt alldeles för lite som verkligen imponerar. Förmodligen för att det kvalitativa inte postas på Viemo mm. Jag är inget fan av Philip Bloom. Men det vore intressant att se klipp där kameran verkligen talar för sig, med gärna mycket svarta osv. kanske Paul Joy får stå för det.

 

För min del är HVX200a/HPX170 ett utmärkt val likt EX1 (väljer att inte inräkna EX3 då det är en helt annan prisklass). Men jag skulle inte fundera på att byta kamera om du äger någon av dem och tuktar på den andra. Nog eftersom dessa kameror redan har mycket att erbjuda och det som verkligen skulle göra kameran bra är personen som förvaltar den, och inte bara förlita sig på någon av kamerornas kvalité.

 

Därmed tycker jag att vi på en gång bör notera; att försöka bestämma vilken av kamerorna som är best är ren skör idioti.

 

Lycka till och grattis till en bra kamera.

 

Edit: Bör tilläggas att köper du en kamera ny idag. Så bör du inte välja HVX200.

Utan valen bör stå mellan EX1, HPX170/HVX200a (däremot spar du ca 20000kr till ispelningsmedia vid Panasonic).

Dock måste jag säga att det jag mest saknar på HVX är en bra LCD, något som finns på sonymodellen.

Däremot så har HVX 100mbit 4:2:2 recording rakt in på P2 kortet. Något som är värt mycket vid färgkorrigering.

 

Tackar, håller definitivt med dig om att de är underbara kameror båda 2 och som vanligt är det rätt verktyg för rätt jobb som gäller =)

 

Det jag sett och det jag vet från andra filmare är att 4:2:2 på hvx:en inte är direkt mkt att hoppa över bäcken för, du har betydligt enklare att göra en bra key med EX1/3, ett bra test här är att zooma i bilden.. det testet brukar visa när bilden faller i bitar. Du sparar definitivt ca 30k på att köpa en HVX och ytterliggare några k om du väljer en HPX så jag skulle väl inte direkt göra jämförelsen mellan kamerorna även om den är hyffsat vanlig att man vill göra det då de båda är första kamerorna i "vettigt" pris att filma VariFrame.

I min värld är det dock lite som att jämföra HV30 mot HPX.. är inte riktigt samma nivå (hårddra det lite men ni förstår säkert vad jag menar)

Dock kan man nästan få ut samma pris innan man har inspelningsmedia sett på inspelningstid. 100mbit mot 35mbit är bara en bitrate och säger egentligen bara att de har olika codecs. Båda har dock ganska exakt samma storlek när de väl är i system då man fördelaktigt kör ApplePro Res HQ på båda. Sen säger jag inte att HVX/HPX är en dålig kamera, trotts allt är den hyllad utav många indie filmare. Säger bara att jämförelsen kanske inte är riktigt rättvis vare sig teknikmässigt eller prismässigt.

 

Vill du testa några av kamerorna skulle jag rekommendera att vända dig till CameraCenter i Göteborg som hyr ut allt från HPX/EX till RED och säkerligen kan ge dig en bra åsikt om allt mellan himmel och jord ;)

 

//Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag sett och det jag vet från andra filmare är att 4:2:2 på hvx:en inte är direkt mkt att hoppa över bäcken för, du har betydligt enklare att göra en bra key med EX1/3, ett bra test här är att zooma i bilden.. det testet brukar visa när bilden faller i bitar.

 

//Chris

 

Håller med. Har kört Chromakey på HPX500 (som i princip har samma chip som HVX200:an) och var inte ett dugg impad. Massa stairstepping och tjafs. Men bilden är iofs snygg.

 

Men EX1 ser grym ut. (Psst, Chris: Sen kan du köra native XDCAM EX i PPro så slipper du jättestora ProRes filer ;) sorry - kunde inte låta bli).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med. Har kört Chromakey på HPX500 (som i princip har samma chip som HVX200:an) och var inte ett dugg impad. Massa stairstepping och tjafs. Men bilden är iofs snygg.

 

Men EX1 ser grym ut. (Psst, Chris: Sen kan du köra native XDCAM EX i PPro så slipper du jättestora ProRes filer ;) sorry - kunde inte låta bli).

 

/Max

 

Haha det är rätt.. jabba mot Applenjurrna ;) Jo jag vet, Apple kör ju det codecet också men jag vet inte vad.. är väl kanske för färgad av äpplet för att inte kör ProRes.. men skall testa zooma bilden i det också för satt i förgår med en kompis från staterna och testade och käken bara föll till backen när vi zooma i bilden till 320% utan problem.. Borde ju rimligtvis funka i XDCAM EX codecet också men värt ett test =)

 

//Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Syftade enbart på HVX200a och HPX170 som ligger i samma prisklass, HPX500 får vi jämföra med Cinealta serien.

 

Dock vad det gäller Chromakey, så är det om jag förstår rätt; ända anledningen EX möjliggör key är på grund av upplösningen. Men jag kan ha fel.

 

Själv är jag intresserad av vad Panasonic visar upp under NAB, då en förhoppningsvis HPX300 kommer som ska fightas med EX3an.

Länk till kommentar
Share on other sites

Körde nyss med EX1 in direkt i datorn genom HD-SDI. Sparade som en Prores 4:2:2 fil och det går sjukt fina att keya. Mycket nöjd! Dock så spelar man ju bara in på datorn då man är i studio, fast det är man ju för det mesta om man filmar greenscreen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Syftade enbart på HVX200a och HPX170 som ligger i samma prisklass, HPX500 får vi jämföra med Cinealta serien.

 

Dock vad det gäller Chromakey, så är det om jag förstår rätt; ända anledningen EX möjliggör key är på grund av upplösningen. Men jag kan ha fel.

 

Själv är jag intresserad av vad Panasonic visar upp under NAB, då en förhoppningsvis HPX300 kommer som ska fightas med EX3an.

 

Jag kommer rapportera varje dag från NAB via min blogg på http://www.skullfilms.se så i´ll keep you posted på Panasonics nyheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkligen hyggligt Chris.

 

Hoppas du har en trevlig tid därborta. :)

 

Tackar =)

 

Vågar nästan sätta pengar på att de kommer släppa en ny modell, dock med CMOS sensor om man ser till deras konsumentserie där de just börjat släppa 3 CMOS kameror. Vore lite skumt med tanke på hur ny HPX är men tror ändå jag skulle satsa lite stash på det korten. Om inte annat så kanske för deras "snäpper-värre-serier"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Kan tipsa om KxS.. 16GB som ger 58min inspelningstid... 710:- inkl moms (istället för 16GB SxS från Sony för 9995:-)

 

Finns i butik på flera ställen i gbg iallafall, begränsningen är 720/24p/48fps, dvs du kan inte köra mer än 50% slow direkt i kameran jämfört med de 720/24p/60fps som är max.

 

Men du får fortfarande väldigt fin slowmotion direkt i kameran, precis som ex Panasonics P2 kameror =) Lätt värt priset iallafall. Äntligen har man råd att ta filmjobb på konserter osv igen

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...