Gå till innehåll

Hålla "elden" uppe?


Stoltz

Recommended Posts

Hehe alltså, det är bara du själv som kan ha din egen teknik för att "hålla elden uppe".

 

Jag vet själv hur det känns att man har i en vecka en så jävla bra bild i huvudet för hur en film ska vara sedan börjar man på synopsisen och sedan manuset, sen tappar man glöden.

 

Det jag alltid gjort är att jag jobbar på 3 manus samtidigt. Ofta en skräck, en action och en drama. Där har du 3 olika sorters genrer och när du tröttnar på skräck så hoppar du till den ene och sedan till den andre.

 

När jag också insåg att "fan... jag har inte den glöden längre att filma manus... men fan... jag är så jävla bra på att komma på stories" så skrev jag en story och sedan letade jag upp en talangfull manusförfattare som jag haft ögonen på och kollat på dennes synopsisar (så att man på point blank range litar på denne) och sedan kontaktade jag denne manusförfattare, bevisade att storyn var riktigt grym. Sedan dess har vårt samarbete bara rullat på.

 

Lycka till själv! Men ha i åtanke de två sätten jag använder mig av.

Länk till kommentar
Share on other sites

gå ner till ett manus och skriv om saker som engagerar. låt ditt manus vara en kanal för ditt inre, och ett sätt att uttrycka dig. alla som skriver har olika drivkrafter, detta är min. för mig fungerar detta bra, i kombinationen med ett mål. ett mål som - jag skall ha en färdig grovkopia på en långfilm till 23 augusti, sätt delmål. treatment till 28 mars, osv osv.

börja inte peta för tidigt. lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man måste hitta sitt eget sätt att arbeta. Viss författare är stenhårda i sin disciplin, t ex från 5 - 9 på morgonen så ska det bara skrivas, oavsett vad. Men detta fungerar så klart inte för alla, speciellt vi morgontrötta.

 

Jag skulle rekommendera att ha max två manus igång samtidigt. Kör man fast på det ena så testa det andra. Och försök skriva åtminstone nån timme varje dag.

 

Det är inte ovanligt att manusförfattare hyrs in för att bearbeta andras idéer. Allt är ju en fråga om pengar och tid. Men ska du själv filma manuset tycker jag du ska skriva det också, så har du järnkoll på historien från början.

 

Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag tycker själv att det kan vara svårt, men mycket handlar som disciplin som "Mattias Olsson" skrev. Jag brukar göra så att när jag har kört fast lite i manuset så brukar jag skriva upp några frågor som jag vill ha svar på i manuset. Dessa frågor lägger jag sedan i mina arbetsbyxor och väl på jobbet kollar jag på lappen ett par gånger om dagen och funderar. Det brukar fungera för mig? Kanske behöver du bara inspiration (gå ut och fika eller googla på ämnet du skriver om)....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Träffa mycket människor och upplev nya saker!

 

Så gör jag iallafall. Igår tex pratade jag med en bakfull tjej, hon sa att hon måste ha spytt på natten (hon hade inget minne av det) för att hon snöt ut en massa sushiris ur näsas på morgonen!

 

Hör man sånt här sjukt prat ett par gånger i veckan....då blir det alltid kul att skriva : )

 

Dessutom så tycker jag man kan skriva på hur måna manus som helst samtidigt. Det är ju upp till en själv, så länge man har kul och det blir bra i slut ändan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag vet inte hur erfaren du är på att skriva manus. Det kan hända att du är bra på att hålla många bollar i luften samtidigt, men utgår jag från mig själv skulle jag nog köra stenhårt på ett-två manus i taget, som Mattias Olsson nämnde. Då fokuserar man mer på färre saker. Lycka till med manusskrivandet! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...