Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har inte riktigt satt mig in i AE men har väl tankarna på att lära mig programmet.

Jag har bara en enkel fråga, är det enkelt/okomplicerat att i AE lägga till "digitala handkamera rörelser", t.ex. på en stillbild eller liknande?

Postad

Väldigt okomplicerat, men kan vara svårt att få snyggt om du vill att det ska "okontrollerat kontrollerat" ut.

Det finns en mycket användbar funktion som heter "Wiggle" som kan "skaka" bilder på olika sätt. Det finns ex en så kallad "effekt preset" för detta på http://www.videocopilot.net/presets/after_shake/

Tillägg: En bra variant är att lära sig en simpel sk "Expression". Då kan du animera positionen på bilden manuellt genom vanliga keyframes och sedan "skaka" bilden ytterst lite genom att lägga till en expression med "skakning" på bildens "Anchor Point". Då får du din egen kontrollerade animation med lite okontrollerat skak.

För att göra detta "Alt-klicka" på stoppuret för "Anchor Point" och där det dyker upp en textrad med texten "transform.anchorPoint" så raderar du det och skriver (utan citattecken) "wiggle(0,5,300)". Då kommer bilden skaka 0.5 bilder per sekund och då flytta sig maximalt 300 pixlar. Sen kan du ändra värdena efter behov...

/Max

Postad

ett annat trick är att filma ett kryss på en vägg som man sedan trackar i AE och lägger på trackingdatan på det statiska klippet. man bör dock inte skaka för mycket utan bara försöka hålla handhållet så stabild man kan, det kommer skaka och röra sej ändå

Postad

Det största felet nästan alla gör är att dom bara "skakar" i höjd och längd vilket, iaf i mina ögon gör att det ser väldigt fejk ut.

Lägger man på rotation ser det betydligt mer trovärdigt ut.

En annan sak som är bra att göra i AE när man använder wiggle är att lägga det på en dummy och sen länka det man vill skaka. Det är i mitt tycke enormt mycket smidigare.

• 5 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...