Jonyverse Postad 26 januari 2009 Postad 26 januari 2009 Jag har ett luddigt minne* av att ha läst om att austronauterna på 60-70-talet filmade med någon slags, av NASA, specialbeställd filmkamera för 3mm film. Detta var ju innan det fanns små smidiga videocamcorders som idag. Är det någon som vet mer? Har inte lyckats googla mig till så mycket mer än det här. Men jag är nyfiken på vad fördelen var och varför man valde detta udda format och inte t ex S-8. Alla pusselbitar emottages tacksamt. :) * Alla minnen är luddiga nuförtiden. 0 Citera
Team_fagott Postad 26 januari 2009 Postad 26 januari 2009 kanske var det för kameror som skulle vara små och lätta att fästa på dräkterna? S8 släpptes 1965 så det borde dom ju kunat använda. 0 Citera
jbergman Postad 26 januari 2009 Postad 26 januari 2009 Enligt http://www.saunalahti.fi/~animato/filmhist/filmhist.html: "This format was used by the US Air Force in the 1960's. It was slit from wider material, center perforated, and loaded into cameras on prototype fighter airplanes for documenting aircraft performance. This format made it possible to film a whole test flight with a single load of film - changing the film in the middle of an intricate air maneuver would have been slightly awkward... " /Jakob 0 Citera
Jonyverse Postad 27 januari 2009 Författare Postad 27 januari 2009 Enligt "This format was used by the US Air Force in the 1960's. It was slit from wider material, center perforated, and loaded into cameras on prototype fighter airplanes for documenting aircraft performance. This format made it possible to film a whole test flight with a single load of film - changing the film in the middle of an intricate air maneuver would have been slightly awkward... " /Jakob JA, det var en pusselbit till, tack. Detta har jag inte hittat när jag sökte för ett tag sedan. Team_fagott: Kamerorna som astronauterna använde var i storlek och utseende som S-8 kameror har jag sett, så det måste vara den långa speltiden som var grejjen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.