Jump to content

Små TFT-skärmar 5-10" till fältarbete

Team_fagott

Recommended Posts

Nosar lite efter en tfs skärm till min HV30, jag tänkte skaffa mig en 35mm adapter och inte vill filma upp och ner. 7" skulle vara lagom. Batteridriven eller en enkel lösning för att använda batteri önskas (ingen lödning, utan någon form av adapter, t.ex för ciggladdare), och så ska den ju gå att koppla in till kameran då förstås. Hellre billig än dyr.

Jag har en Denver DFT-709, 7 tum, rätt högupplöst men bara kompositingång tyvärr. Går att flippa i både X- och Y-led via fjärren. Separat batterilåda. Går att fästa i tillbehörsskon. Kostar ca tusenlappen på Clas Ohlson.

Sen så finns det ju proffsmonitorer med komponentingång men vet inte vad den billigaste sådan skulle kosta. Filmar du inomhus så kan du ju ansluta en vanlig pc-monitor.

Jag hade nog tittat noga på den om jag inte redan hade köpt min, framförallt för VGA-ingången som borde gå att koppla till komponentutgång mha en adapter. Upplösningen verkar vara samma som Denver men ett bättre fäste tror jag den har (fast mitt funkar jättebra det med). Frågan är om den kan flippa bilden om du ska använda 35mm-adapter, annars behövs en fästarm till stativet som hänger monitorn upp och ned.

Den finns en dyrare Lilliput som har flippbar skärm:

http://cgi.ebay.ca/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350145588349&indexURL=

Till min Denver så följer med en separat batterilåda ("DC Battery Compartment", tar 12 st vanliga eller upplladdningsbara AA-batterier, har även laddningsingång) som går att fästa med tejp eller kardborre på stativet, något sådan borde gå att hitta rätt så lätt, se till att den ger rätt strömstyrka ut bara.

Mycket enkelt, du köper en elektrisk skruvdragare med 12v batteri på tex jula eller biltema för 149 spänn. Laddare och batteri, billigast möjligt. Borde kunna driva skärmen en bra stund.

?

Va. Jag hänger inte med. jag har en elektrisk skruvdragare med laddare. Hur skulle den hjälp mig?

?

Va. Jag hänger inte med. jag har en elektrisk skruvdragare med laddare. Hur skulle den hjälp mig?

Skärmen drivs med 12 volt (upp till 14,4v förmodligen).

Skruvdragaren drivs med 12 volt.

Köper du en skruvdragare så kan du använda det batteriet att driva din skärm. För ett par hundringar får du en skruvdragare med laddare. Billigare än så kommer du inte undan.

På batteriet finns två poler, den ena är plus och den andra minus.

OBS SE TILL ATT DET ÄR EN 12volt SKRUVDRAGARE annars kan du steka skärmen.

sitter och kollar lite mer på skärmar

Hittade denna http://www.dustinhome.se/pd_5010108340.aspx inget eget batteri, men kanske går att fixa från en borrmaskin som ngn föreslog eller på ngt annat sätt.

Om det går med 11,1v funkar kanske ett sånthär http://www.hobbex.se/p/pid,4063/t/product.html såg även ett på 12v ngnstans, men verkar inte så vanligt.