Gå till innehåll

dreJJan

Recommended Posts

Hejsan!

Nu är det så att jag införskaffat en mini-dv kamera, närmare bestämt Panasonic NV-GS90. Var uppe i Vemdalen och filmade lite i veckan som gått, och nu har jag kommit hem för att redigera detta i Sony Vegas. Har fört över filmerna i WinDV-1.2.3 via firewire, och nu undrar jag lite över renderingen.

Vad ska jag ha för inställningar för att få ut den bästa kvalitén till den normalaste storleken.

Vi tar t.ex. Forum-THAT, en snowboard film. Den är ca 40 minuter lång och på ca 700 mb. Den har en bithastighet på 111 kb/s, mått: 656x496, mer vet jag ej, men det kanske hjälper lite på traven.

Jag har fått ihop en liten film på ca 8 minuter från resan, och lite snabbt uträknat, om jag jämför med Forum filmen, borde min film ligga på ca 140 Mb. Ska jag rendera ut den okomprimerad, för att sedan komprimera den i något annat pogram som t.ex. Magic_Video_Converter_8.0.2.18 , (såg det i en youtube guide), eller hur ska jag göra? Ge mig era tips och trixs, de är till stor hjälp!

 

Har även hört talas om något som kallas "deinterlace" tror jag, så att strecken som bildas försvinner. vad är detta och hur går jag till väga? Nu har jag prövat att rendera ut en liten snutt på 18 sekunder i uncompressed, för att sedan använda Magic video converter med inställningarna XviD-9600kbps, Mp3-256kbps, den oredigerade från vegas blev på 764 Mb, efter att jag använt magic video converter och converterat till samma filtyp .avi, vart den 13 mb. hjälp, är som ni nog förstått ej så insatt i ämnet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...