Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla.

Har precis påbörjat ett kortfilmsprojekt och suttit kanske en månad nu med manusbiten (2-3 sidor). Har läst lite böcker och skummat igenom manusguiden på den här hemsidan. Det är första manuset jag skrivit och skulle uppskatta lite 1-on-1 angående formateringsbiten om inte annat, så att jag lättare kan presentera mig idé till diverse människor.

CAPSLOCK biten är jag aningen svag på och har använt mest när jag känner för att peka med hela handen, och jag tror att transition formateringen borde va 'kej, å.. ja. ta en kik, de skulle uppskattas.

Berätta va ni tycker om storyn ock, inte revolutionerande kanske, men förhoppnigsvis lite klurig.

* Ballongen * (på engelska)

http://pc.celtx.com/project/VtqsKXKYUOtP/view/http://celtx.com/res/1kEqvojZWTHA

Har en enkel bild på scenen, under Storyboard fliken till vänster. Vet inte, borde jag beskriva miljön Och visa den, eller räcker det med att visa?

tjolahopp

Posted

Skrivtekniskt skulle jag ta det lite lugnt med cut to, go to, close-up etc.

Du har angett SOUND på felaktigt sätt och skrivit den som dialog.

Engelskan är bra.

Varför har du skrivit manuset på engelska när dialogen är på svenska?

Citat;

Looking up at the present, just within reach, and then over at her brother, SHUFFLING down the hall..

NOELLE

Kommer snart.

Innehållsmässigt... känner jag mig inte så engagerad. Hur vill du att berättelsen skall upplevas, ska det vara sockersött, komiska poänger eller bara vara?

Du skriver väl och verkar vara på rätt spår, men själva berättelsen skulle gärna kunna engagera mer.

Du kan ju se "The Red Ballon" från 1956 som källforskning.

Dialogfri fransk saga om ett barn utan vänner som blir kompis med en flygande ballong.

Den prisades som tidernas bästa barnfilm någonsin efter premiären.

Och vann Oscar för sitt enkla manuskript.

Hoppas det är till någon hjälp,

/Cerberus

Posted

Ah, tackar å bockar.

Den är på engelska för ja lägger upp den på engelska forum också.

Mm, inte så engagerad. Blev lite klyvd efter att ha läst Wall-e manuset och ett X-Files manus. Det ena beskriver händelser väldigt djupt och invecklat, nästan som en bok, medan de andra, Wall-e, var pang på, rakt på sak "Det här händer. Nu händer det här" vilket jag tyckte var rent och, ja, rakt på sak.

Vet inte om jag borde försöka engagera läsaren, eller så fort som möjligt berätta händelseförloppet? Tänker att, med för mycke engagemang, dvs. för många ord, tröttnar läsaren snabbare? Det händer aningen mer i storyn än vad jag skrivit lite därför, men också för att det ger mig själv mer frihet att röra mig på vid storyboardingen.

Men i syfte att presentera det för, säg, ett produktionsbolag, så borde ja fokusera med på engagemang, a'la book-style, istället? Eller, kanske, hitta balansen emellan? Hur kommer vanligtvis storyboards in i bilden? Jag tänker, efter jag klippt å ljudsatt storyboard materialet, borde jag inte kunna presentera det framför manuset?

Tack för ditt svar, ska kolla upp red ballon, verkar vara relevant.

Posted

Eller, en mer relevant frågeställning hade vart i fråga om kortfilms stöd. Jobbar och bor i Trollhättan (film i väst) för tillfället och dem har en del alternativ för diverse stöd, bl.a. för kortfilmer.

Om ja skulle vandra in där, hur hade jag då bäst presenterat mitt arbete, med samma frågeställning som föregående post, tror ni?