Jump to content

Kvaliten blir inte som tänkt.

Planit_in

Recommended Posts

Hejsan alla hjälpsamma,

Jag redigerar musikvideos och får inte till det riktigt, för något år sedan köpte jag en Sony Hdr-FX1e och tänkte, yess detta kommer bli grymt, men när jag capturar i premiere och sedan skall redigera är bildkvaliten inte som jag tänkt, ganska random, jag har en Sony hdr-hc3 (handkamera) och bildkvaliten blir det ingen skillnad på.

Om någon har tips på vilket program som capturar bäst säg gärna till, har testat Premiere CS3 och HDVSplit, men det blir fortfarande, mmmm, random, helt ok men inte som man tycker att bilden ska bli när man lagt 30kkr på en semi-pro kamera.

Någon som har något tips??

Hejsan alla hjälpsamma,

Jag redigerar musikvideos och får inte till det riktigt, för något år sedan köpte jag en Sony Hdr-FX1e och tänkte, yess detta kommer bli grymt, men när jag capturar i premiere och sedan skall redigera är bildkvaliten inte som jag tänkt, ganska random, jag har en Sony hdr-hc3 (handkamera) och bildkvaliten blir det ingen skillnad på.

Om någon har tips på vilket program som capturar bäst säg gärna till, har testat Premiere CS3 och HDVSplit, men det blir fortfarande, mmmm, random, helt ok men inte som man tycker att bilden ska bli när man lagt 30kkr på en semi-pro kamera.

Någon som har något tips??

Hur avgör du skillnaden i kvalitet, med bilden direkt från kameran? På vilket sätt random? Har du prövat CapDVHS? Man kan göra också capture med Cineform eller med Blackmagic Intensity via HDMI, kostar lite mer pengar förstås...

Om jag capturar FX1:an och HC5:an in i Premiere så ser man inte något stor skillnad på kvaliten, det tycker jag är lite skumt. ska testa cineform och blackmagic.

Kom gärna med fler förslag,

finns det några speciella inställningar i premiere för capture, med kvaliten och storleken?

Du kan inte "lita på" att det du ser på dataskärmen motsvarar "verkligheten". Det beror på grafikkortet, overlay inställningarna för grafiken, bildskärmens kvalitet, kalibrering av skärmen, ljuset i rummet osv.

Premiere Pro gör från och med version 2.0 absolut ingenting med videofilerna vid intankning. Det är endast rent "flyttande" av data från band till disk.

För att uppnå bättre teknisk kvalitet vid inspelningen kan du dock, med FX1, spela in kamerans komponentsignal (analogt) direkt till disk via ex ett Decklink HD kort. Filerna blir dock MYCKET stora om du ska köra okomprimerat.

/Max

Det kan ju vara bildskärmsinställningarna också, jag tyckte en gång att all mpeg2-rendering jag gjorde sög när jag tittade på dvd-previewen på datorn ändå tills jag upptäckte att jag bara hade 16-bits färgdjup inställt på grafikkortet...

OT: Jag såg en 16mm elevfilm i helgen på dvd visad med videoprojektor, herregud vilken bra bildkvalitet men så hackade filmen också på slutet var väl lite för hög bitrate antar jag...