KnUDan Posted December 25, 2008 Posted December 25, 2008 Hejsan, detta är mitt första försök på att göra ett seriöst kortfilmmanus (10-15 min) och har dock bara gjort klar en scen. Jag skulle vilja höra med er andra filmfantaster om ni tror att jag har något på gång. kommer fixa alla ev. skrivningsfel /Knudan *Edit fixat pdf filI Faderns Fotspår.pdf 0 Quote
Dee_87 Posted December 27, 2008 Posted December 27, 2008 Hej KnUDan. Det var lite gramatikfel här och var i manuset, som du själv nämner... Men annars så tycker jag att du har fått till stämningen bra. Men ska det inte vara en ny scen där du skriver "Per åker iväg med mopeden..."? 0 Quote
KnUDan Posted December 27, 2008 Author Posted December 27, 2008 Du menar när erik lägger benen på ryggen och kör iväg? :) Per = fadern Jo, själva poängen var att man ser att han springer ut sen klipper när han kör iväg från faderns perspektiv aka fönstret. Det befinner sig i samma tid och rum så jag tror inte det blir en ny scen 0 Quote
Dee_87 Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Ja, Erik menar jag, förlåt... jag måste ha varit lite trött när jag läste hehe :P Men okej, då förstrår jag vad du menar i texten. Men om man ska vara petig, så har man alltid en ny scen när man byter rum, tid eller när man ser ur någons POV = Point Of View. Du skrev att man ser ur faderns synvinkel, så det blir det en ny scen, och sen när man slutar se ur faderns synvinkel och ser en ny vinkel, så blir det ännu en ny scen ;) 0 Quote
KnUDan Posted December 31, 2008 Author Posted December 31, 2008 Nu har jag skrivit klart mitt kortfilm-manus på 6 sidor. filmen får vara högst 10 min lång så jag tyckte den blev rätt lagom. Ni kan ju läsa den lite snabbt och kommentera vad ni tyckte om den. Btw mekanikerfirma 1 = Pers jobb mekanikerfirma 2 = eriks jobb ni fattar när ni läser den ;)I Farsans Fotspår.pdf 0 Quote
KnUDan Posted December 31, 2008 Author Posted December 31, 2008 Hehe okey. jag har gjort klart den nu iallafall, kommentera gärna vad ni tänker på när ni läser den. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=22751 0 Quote
Pace Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Slog ihop två trådar. Regeln för forumet är en tråd per berättelse. 0 Quote
Shelly Posted January 8, 2009 Posted January 8, 2009 Scenhuvudet (eller vad det kan tänkas heta) ska innehålla PLATSEN där scenen utspelar sig, i det här fallet blir det SOVRUM, och inte närbild eller liknade. Och skippa att skriva klipp, nio gånger av tio inte nödvändigt att använda sig av det. Först står det fadern och sedan Per, är detta samma person så bör det vara samma namn på personen under hela manuset. Fadern, Per eller kanske för att vara riktigt tydlig Pappa Per. Att fadern blir arg då han får reda på att Erik hoppat av skolan förstår vi av hur han beter sig samt att det är ett utropstecken efter det han säger så att skriva (arg) och liknande känns inte nödvändigt. (Om du har skrivit ett manus väl så ska det inte finns någon anledning att använda sig av parenteser. De är bra att ha då det inte finns något annat i scenen som tyder på att personen ska säga något (argt) tex.) Då det gäller historian så… på pappans sida i historian hände det inte så mycket på. Han gick till jobbet, ogillade det och sedan var dagen slut (mycket verklighetstroget dock men ganska trist), blir det för mycket om man klämmer in att han själv drömmer om en utbildning och kanske är det därför han blir så arg då Erik slutar skolan? 0 Quote
KnUDan Posted January 8, 2009 Author Posted January 8, 2009 Tack Shelly för responsen jag ska ta och ändra lite från dina synpunkter Grejen med karaktären Per ("pappa per" =) ) är att han tycker om att jobba med bilar som mekaniker men får aldrig något erkännande när han gör något bra. Slutet ska avspegla att han tillslut blir erkänd som en bra mekaniker av en kund. Det är tänkt att åskådaren ska tänka till lite själv och reflektera. Om kortfilmen blir en succé så kan jag göra en Peter Jackson och skriva ihop en långfilm av det med mycket mer händelser. + tjäna the big bucks haha =) 0 Quote
Shelly Posted January 10, 2009 Posted January 10, 2009 Tack Shelly för responsen jag ska ta och ändra lite från dina synpunkter Grejen med karaktären Per ("pappa per" =) ) är att han tycker om att jobba med bilar som mekaniker men får aldrig något erkännande när han gör något bra. Slutet ska avspegla att han tillslut blir erkänd som en bra mekaniker av en kund. Det är tänkt att åskådaren ska tänka till lite själv och reflektera. Om kortfilmen blir en succé så kan jag göra en Peter Jackson och skriva ihop en långfilm av det med mycket mer händelser. + tjäna the big bucks haha =) Jaha, det var så det var tänkt. Vet inte om det var jag som slarvad då jag läste eller om jag helt enkelt var den enda som inte förstod det. Ni andra som läste manuset, hur såg ni på det hela? 0 Quote
Recommended Posts