Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej Jag vill konvertera mitt HD projekt som är filmat progresivt till PAL interlaced.

Jag kör Premiere CS3.

Jag vet hur jag exporterar men hittar ingenstans där det står att det kommer att bli interlaced.

Nån som vet????

Tack i förväg

Posted

Är det inspelat progressive går det inte direkt att "trolla" om det som interlaced (med den "känslan" som interlaced material ger).

Du kan möjligen fuska till det med Re:Vision Fieldskit, men jag har aldrig testat.

/Max

Posted

Hämta Avisynth och pluginen MVTools. Sök på Avisynth respektive MVTools2 så hittar du dom. Sen frameservrar du det till Virtualdub och komprimerar till lämplig codec = klart!

Att använda ett videoredigeringsprogam till detta är nog ingen bra idé, skulle jag gissa. Dom brukar ju t o m ha problem med det betydligt vanligare att gå från interlaced till progressiv på ett optimalt sätt, har jag för mig.

Via MVTools dubblerar du bildhastigheten till 50 fps med (bl a) kommandot MFlowFps i Avisynth. Sen är det bara att separera fields med dom inbyggda Avisynth-kommandona och köra.

OBS dock att Avisynth kan vara lite avskräckande i början. Har inget grafiskt gränssnitt utan man skriver helt enkelt en scriptfil (.AVS) i t ex Notepad och sen laddar man in den i t ex Virtualdub. Finns också en plugin till Premiere:

http://neuron2.net/www.math.berkeley.edu/benrg/avisynth-premiere.html

Har dock aldrig testat det. Passa dig också för onödiga färgkonverteringar. Avisynth kan jobba helt i YV12 eller YUY2 osv. Finns en risk att Premiere envisas med att gå via RGB och då kan du få problem med banding etc.

Posted

Tack Max

Det är mest att ZTV kräver att filen ska vara interlaced.

De skrev så här:

All signals and recordings supplied shall be of the 625/50 interlaced standard unless agreed otherwise beforehand

Vad menas med det?

Posted

Jag levererade lite klipp till SVT och då använde jag Final Cut --> Print to video och spelade in det som DV på en Canon HV20 via firewire.

Sen tankade vi in det i Avid-redigeringen med en DV-bandare.

Posted
Jag kan välja DV/PAL men det står inget om att det blir interlasad

Nu vet inte jag alls egentligen, men...

Om man exportera 25p interlaced så är väl risken stor att det blir 25i som lagras som 12,5p. Problemet är ju att om du vill få "riktig" interlaced 50i så måste varannan delruta (field) läggas till. Antingen som en direkt kopia av föregående eller interpoleras fram med rörelsedetektering a la MVTools ovan. Beroende på hur materialet ser ut kan det bli mer eller mindre lyckat. En variant (om man är noga av sig) är att köra interpolering för det mesta och hoppa över tillfälligt till bildruteduplicering där man eventuellt får fula artefakter av interpoleringen.

(Jag skrev f ö fel tidigare: man ska ju inte separera fields utan tvärtom sammanfoga sina konstruerade fields med Weave() i Avisynth.)

Det känns trist att hålla på och köra fram och tillbaka till kamera med lossy codecs om du vill ha bästa kvalitet.

Kanske kan du först spara som 50p (duplicerade frames) med någon lossless codec och sen importera detta och då kanske det går att spara som 50i till DV. I så fall vore det ett enkelt sätt att åstadkomma "falsk interlace"... (Det är nog liksom ingen som tänkt sig att man skulle vilja ha 25i från ett redan progressivt material, så risken finns väl att det inte går att välja i redigeringsprogrammet).

Som sagt, Avisynth är nog det självklara valet om man vill göra lite mer exotiska laborationer med video. Har aldrig så att säga baklänges till interpolerad interlaced men i korthet måste det ju bli så här om man inte vill behålla sin "film-look" (repeterade frames):

1. Omvandla till 50p (interpolera fram varannan frame).

2. Halvera höjden genom att plocka bort udda linjer på varannan ruta och jämna på övriga. (Kräver nog en viss klurighet när man skriver scriptet...). Man kan nog helt enkelt bara halvera upplösningen på höjden efter att ha skiftat varannan frame en linje uppåt, men hur bra det blir vete sjutton...

3. Sätta ihop rutorna igen som halvrutor med Weave().

4. Klart.

Posted

Jag hade använt mig av FieldsKit som Max_H tipsade om. FieldsKit har en funktion som heter Reinterlace som gör det du behöver.

Ladda ner en trial och testa och se om/hur det fungerar. :)

Posted
Jag hade använt mig av FieldsKit som Max_H tipsade om. FieldsKit har en funktion som heter Reinterlace som gör det du behöver.

Ladda ner en trial och testa och se om/hur det fungerar. :)

Tack. Jag ska testa den