perik78 Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Hej! Jag använder Canon HV30 och spelar in med HDV PF25 och 1920x1080 (antar jag?) Hur överför jag min film utan någon kvalitétsförlust? Jag använder Final Cut pro version 6.04 men när jag för över min film med final cut så blir formatet 1440x1080 istället för 1920x1080. När jag för över med hjälp av Imovie 08 blir filstorleken nästan tre gånger så stor och formatet blir 1920x1080. Min fråga är; Hur överför jag filmen inspelat med HDV PF25 och 1920x1080. Vilka inställningar ska jag ha i Final Cut för bästa möjliga kvalité? Eler ska jag använda något annat program för bättre resultat? I nuläget använder jag följande inställningar i Final Cut: Sequence Preset: HDV - 1080p25 Capture Preset: HDV Device Control Preset: HDV Firewire Basic 25 fps Är det korrekt? Det blir inte heller någon skillnad va om man överför via HDV/DV-utgången eller via HDMI out. Jag har kört via HDV/DV men det borde det väl rimligen inte bli. Så här ser skillnaden ut på filen mellan överföring via Imovie och Final Cut på en 26 sekunders sekvens: Imovie: size: 260 mb frame size: 1920 x 1080 Final Cut: size: 85.5 mb frame size: 1440 x 1080 Hur kan denna skillnaden uppstå? Tusen tack för hjälp med en kanske lite rörig fråga Mvh Per 0 Quote
Max_H Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 HV30 spelar in i HDV som är 1440 x 1080. Utan att vara helt 100 på FCP-frågan så: FCP tar in materialet (beroende på vad du väljer) som native HDV (25 mbit/sek). (Du kan välja en annan codec). iMovie tar in det med en "intermediate codec" som är enklare för datorn att spela upp men blir betydligt större. /Max 0 Quote
Pappskalle Posted January 11, 2009 Posted January 11, 2009 Jag står själv i begrepp att köpa en HV30 och kommer att redigera i FC Express (när jag väl lärt mig det...). Tanken med att köpa en HD-kamera är ju att få bästa möjliga bild. Håller som bäst på att förbereda ett "dokumentärt jobb"). Har du fått någon förklaring till din ursprungliga fråga...? 0 Quote
Zimonthemovie Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 hej! jag har precis (igår) köpt en hv30 och den fungerar fint tills jag skulle föra över filmen till datorn då min dator (jag testade i panik på flera datorer) inte hittar kameran.. behöver man ställa in hv30 på någoot specielt sätt för att överföra data? 0 Quote
Hummel Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 Svar på flera frågor: Tar du in material live och skickar ut på HDMI får du full HD i antal pixlar även färgen blir bättre (gäller avspelning från tape). lämpligt att arbeta med ProRes, eller AIC. Undvik att klippa i MPEG2. I Final Cut Pro ska du bara ansluta kameran till datorn via FireWire och välja Log & Capture, se till att kameran är i läge play så kommer det att fungera. 0 Quote
Recommended Posts