Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Det finns många musikvideos därute där det ser ut som att artisten sjunger/går lite-lite långsammare än i realtid, vilket ger en mycket skön effekt.

Min tanke är som sådan att när video spelas in så är låten som artisten synkar till uppsnabbad (uppspeedad) pardon my svenghlish . Artisten sjunger alltså lite snabbare och allting spelas in i realtid.

I efterarbetet dras sedan materialet ned till realtid och effekten uppenbaras.

Är det verkligen så här det går till och är det någon som har tips på hur mkt man bör snabba upp en låt under inspelning, räcker det med dubbelt så snabbt, eller mer eller mindre?

Ytterligare tips är hemskt välkomna!

MVH

/skadeglad

Posted
Hej!

Det finns många musikvideos därute där det ser ut som att artisten sjunger/går lite-lite långsammare än i realtid, vilket ger en mycket skön effekt.

Min tanke är som sådan att när video spelas in så är låten som artisten synkar till uppsnabbad (uppspeedad) pardon my svenghlish . Artisten sjunger alltså lite snabbare och allting spelas in i realtid.

I efterarbetet dras sedan materialet ned till realtid och effekten uppenbaras.

Är det verkligen så här det går till

Så går de till. Under en kurs för ett par år sedan berättade Carl Kristoffersson, produktionsledare, om några projekt han varit inblandad i. Ett av dessa var en musikvideo med just denna effekt. Kommer dock nu inte ihåg vilken musikvideo det var men, summan av kardemumman, sångerskan sjöng sin låt i "dubbel hastighet" samtidigt som hon sprang i realtid. Och ja, resultatet var riktigt snyggt.

Men som svar på din fråga, Ja - så gör man/kan göra.

Posted

Jag vet att Alcazar eller hur de stavar namnet (med barbados-magnus) gjorde en sådan musikvideo för ett par år sedan... såg en bakom-kulisserna dokumentär där de hade bränt ut en skiva i upp-tempo... allt för att dansen skulle bli snyggare på film..

• 2 weeks later...
Posted

vet inte om det är den här effekten du tänker på men man brukar ofta dubbla hastigheten på låten, spela in i realtid som ni kallar det, och köra high-speed på kameran, 50 bilder per sekund, och i posten sen dra ner tempot till halva hastigheten.

• 1 month later...
Posted
Här har du en som jag gjort. .

Låten går i dubbla hastigheten och sedan halverad i premiere,

50frames per sekund är ett måste!

Du kan inte filma normalt progressive eller i" och sedan halvera, då får du "12,5" bilder per sekund vilket blir kass slowmo"

http://www.vimeo.com/2137110

Cool video! Vilken kamera hade ni på den?

Appropå det där du sa om 50 fps så kommer jag ihåg att när vi gjorde videon till Adam Tenstas "dopeboy" (som credigt nog är gjort på s35) så diskuterades det ett tag att göra vissa sekvenser i 33 fps. Tyvärr blev det aldrig så men det hade varit roligt att se hur det skulle ha blivit=)