Humlan Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Ska göra en instruktionsvideo till ett mycket stort företag i Sverige. Filmen ska bli 30 min lång och innehålla speakerröst, bakgrundsmusik och en enkel pedagogisk film. Beräknat antal filmdagar är 5. Tid till redigering vet jag inte eftersom jag inte gjort denna storleken förrut. Det enda jag vet är att jag har omkostnader på 6000:- . Vill inte ligga för lågt och då förstöra för andra men jag har ingen aning om vad andra skulle ta eftersom detta inte går att se på så många hemsidor hos företag som gör film. tacksam för idéer. 0 Quote
Bleckert Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Vill inte ligga för lågt och då förstöra för andra men jag har ingen aning om vad andra skulle ta eftersom detta inte går att se på så många hemsidor hos företag som gör film. Gör du det för att inte förstöra för andra eller för att tjäna pengar!?! Har du f-skatt eller ska de anställa dig? Ett mycket stort företag har ofta ganska mycket pengar. 50 000 är inte speciellt mycket pengar för ett sådant företag! ingen tjänar på att du tar för lite! 6000kr i kostnader låter inte mycket, vad har du räknat med då? har du tex. en köpt version av redigeringsprogram osv, ska du köpa musiken? det kostar pengar!!! Hur många timmar räknar du med? ta en timpeng! 0 Quote
Humlan Posted November 19, 2008 Author Posted November 19, 2008 Jag har F-skatt och priset är ex.moms som jag pratar om. Kostnaderna som jag skrev om är resor, hårdisk, traktamente, kostnad för speakerröst. musik har jag gratis. Har ej räknat med kostnader för dator och program då jag har haft de sen förr. 0 Quote
Blue Chip Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Jag har F-skatt och priset är ex.moms som jag pratar om. Kostnaderna som jag skrev om är resor, hårdisk, traktamente, kostnad för speakerröst. musik har jag gratis. Har ej räknat med kostnader för dator och program då jag har haft de sen förr. Hur många datorer har du egentligen? Mina brukar räcka i tre år, sedan är det mer än på tiden att de blir bytta. Om du inte tar in kostnaden för den nuvarande datorn lär du inte ha medel att köpa en ny senare. Även om du, på något vis, själv har gratis musik så bör inte musiken vara gratis för kunden. Just musik är oftast det dyraste i hela kortfilmsproduktionen. De pengarna ska tillfalla dig som om du själv hade betalat för den. Det behöver ju inte bli ofantligt dyrt för det, men betalt ska du ta. Att du lärt dig spela och komponera eller att du har en vän som spelar gratis åt dig (men du får agera flytthjälp, bjussa på krogen eller vad som helst senare) är inget du bara ska skänka bort. Sen har du andra kostnader. Kläder, mat, hygien, bostad och ett liv. Kanske är ditt liv framtida, det brukar det vara, och då ska dina pengar generera medel till allt det här för yrkesarbetande fru, 2,2 barn hus, Volvo, villa, vovve och semester också. Om du bor hemma och har allt det här gratis så är det ju detsamma som om morsan och farsan får betala det som företaget skulle betala. 0 Quote
HamGamgi Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Minst 50.000. Annars så räkna på hur många veckor det kommer att ta och vad du vill ha i lön på dessa veckor. 30 min tar ju tid, minst en och en halv månad om det ska bli något att ha. 75.000 säger jag vid närmare eftertanke :) 0 Quote
Humlan Posted November 19, 2008 Author Posted November 19, 2008 Tack för era svar. Jag har varit inne på en summa som jag inte vill offentliggöra eftersom det troligtvis kommer landa där. Men jag vill kolla först att jag ligger rätt. Kan Hamgabi utveckla sitt svar på hur han tänker när han landar i den prisklassen. Ingen roman men ändå. Har du själv egen firma och skulle tagit så mycket? Blue chip har ju även rätt i att jag måste ta betalt för dator m.m. Datorn ska bli ny nästa sommar bland annat. 0 Quote
HamGamgi Posted February 19, 2009 Posted February 19, 2009 Jag tänker lönemässigt med alla skatter osv, kör egen firma och tar minst ut 40 000 för en månad, då är det ändå relativt billigt om man jämför med andra. Och då är all utrustning betald osv, 60 000 var på en höft men jag tycker ändå det är lågt räknat. Viss du kan göra det för 10 000 men du kommer få stressa arslet av dig utan någon lön samt så blir filmen kass. Det är ändå 30 min. 0 Quote
chrisal Posted February 21, 2009 Posted February 21, 2009 Jag gjorde ett liknande projekt för 85 exkl. moms. Slutprodukt _betydligt_ mycket kortare, men det behöver självklart inte betyda mindre jobb. 0 Quote
Recommended Posts